KLM onder vuur over ‘no-show’ clausule
De Consumentenbond heeft in een ultimatum aan de KLM laten weten dat ze moeten stoppen met hun ‘no-show’ beleid. Wanneer de luchtvaartmaatschappij niet reageert of de voorwaarden aanpast gaat de bond naar de rechter.
Wat is de no-show clausule?
In deze clausule is opgenomen dat, wanneer reizigers die een gecombineerde vlucht hebben, niet komen opdagen voor de eerste vlucht, dat de aansluitende vlucht dan automatisch komt te vervallen. Ook retourvluchten worden gecancelled. Dat is, zo zeggen consumentenorganisaties uit verschillende Europese landen, mensen onnodig op kosten jagen.
Wil je als reiziger toch gebruik maken van de door jou al betaalde aansluitende vlucht dan rekent KLM € 250 extra of moet je zelfs een heel nieuw ticket kpen. Als voorbeeld geeft NU.nl de ervaringen die de Consumentenbond kreeg van een man die vanwege ziekte niet met zijn gezin van Amsterdam naar München mocht vliegen. Hij voegde zich later bij zijn gezin maar mocht niet mee op de retourvlucht vanwege het no-showbeleid. Aan de balie moest hij € 250 betalen voor een ticket naar Amsterdam, kreeg dezelfde stoel toegewezen en zat alsnog bij zijn gezin. Twee keer betalen voor hetzelfde ticket dus, en dat is onrechtmatig.
KLM heeft wel heel nadelige regeling
KLM heeft volgens de Consumentenbond een van de meest nadelige regelingen en moeten passagiers die om welke reden dan ook een vlucht hebben gemist, extra betalen als ze de aansluitende vlucht willen halen. De bedragen variëren van 125 euro voor korte vluchten tot 3000 euro voor lange vluchten.
Volgens de Europese consumentenorganisatie BEUC is het no-show-beleid ook nog eens oneerlijk omdat passagiers er op het vliegveld pas achter komen dat ze niet mee mogen met de aansluitende vlucht, de terugvlucht of eventuele meerdere vluchten als een rondreis geboekt is. Daarom wil de BEUC dat de Europese Unie de regeling verbiedt.
KLM krijgt tot aankomende woensdag de tijd om te reageren en de clausule uit de voorwaarden te schrappen, anders volgt een dagvaarding.
Wie heeft ervaring met deze 'no-show' clausule van KLM?
Reacties