KLM onder vuur over ‘no-show’ clausule

2.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
KLM vliegtuig
KLM-vliegtuig©Puuropreis

De Consumentenbond heeft in een ultimatum aan de KLM laten weten dat ze moeten stoppen met hun ‘no-show’ beleid. Wanneer de luchtvaartmaatschappij niet reageert of de voorwaarden aanpast gaat de bond naar de rechter.

Wat is de no-show clausule?

In deze clausule is opgenomen dat, wanneer reizigers die een gecombineerde vlucht hebben, niet komen opdagen voor de eerste vlucht, dat de aansluitende vlucht dan automatisch komt te vervallen. Ook retourvluchten worden gecancelled. Dat is, zo zeggen consumentenorganisaties uit verschillende Europese landen, mensen onnodig op kosten jagen.

Wil je als reiziger toch gebruik maken van de door jou al betaalde aansluitende vlucht dan rekent KLM € 250 extra of moet je zelfs een heel nieuw ticket kpen. Als voorbeeld geeft NU.nl de ervaringen die de Consumentenbond kreeg van een man die vanwege ziekte niet met zijn gezin van Amsterdam naar München mocht vliegen. Hij voegde zich later bij zijn gezin maar mocht niet mee op de retourvlucht vanwege het no-showbeleid. Aan de balie moest hij € 250 betalen voor een ticket naar Amsterdam, kreeg dezelfde stoel toegewezen en zat alsnog bij zijn gezin. Twee keer betalen voor hetzelfde ticket dus, en dat is onrechtmatig.

KLM heeft wel heel nadelige regeling

KLM heeft volgens de Consumentenbond een van de meest nadelige regelingen en moeten passagiers die om welke reden dan ook een vlucht hebben gemist, extra betalen als ze de aansluitende vlucht willen halen. De bedragen variëren van 125 euro voor korte vluchten tot 3000 euro voor lange vluchten.

Volgens de Europese consumentenorganisatie BEUC is het no-show-beleid ook nog eens oneerlijk omdat passagiers er op het vliegveld pas achter komen dat ze niet mee mogen met de aansluitende vlucht, de terugvlucht of eventuele meerdere vluchten als een rondreis geboekt is. Daarom wil de BEUC dat de Europese Unie de regeling verbiedt.

KLM krijgt tot aankomende woensdag de tijd om te reageren en de clausule uit de voorwaarden te schrappen, anders volgt een dagvaarding.

Wie heeft ervaring met deze 'no-show' clausule van KLM?

Reacties  

 
#1 Melané Fahner-Botha 11-12-2018 16:25
Het zal niet de KLM zijn... Wat is dat met zo'n bedrijf die stelselmatig de passagier als melkkoe, idioot en lastig en vooral uit te buiten vee behandelt? The mind boggles.
Citeer | Melden aan beheerder
 
Reactie toevoegen
Reacties zijn altijd welkom. Houd uw reacties 'netjes'. U mag geen reclame maken of producten promoten. U kunt geen websites in reacties opnemen.

Wees zeker van een goede verzekering!

Wees zeker van een goede verzekering!

Als de coronapandemie één ding duidelijk heeft gemaakt, is het wel het belang van een goede zorgverzekering. In de basisverzekering is weliswaar voor iedereen het nodige geregeld, maar op basis van persoonlijke wensen en activiteiten is een aanvullende verzekering vaak geen overbodige luxe.

Lees verder

Grenzeloos kuren bij onze oosterburen

Grenzeloos kuren bij onze oosterburen

Bronnen, baden, zuivere lucht. Duitsland is voor velen nog altijd het kuurland bij uitstek. Maar wat kun je nu precies waar doen? Puur op reis zet de soorten kuren en kuuroorden op een rij en doet een aantal reissuggesties in Niedersachsen, Nordrhein-Westfalen, Rheinland-Pfalz, Hessen, Saarland en Baden-Württemberg. Uiteraard zijn er in Duitsland nog veel meer mogelijkheden, maar daarvoor moet je dan wel meer tijd willen en kunnen uittrekken om grenzeloos te kunnen kuren.

Lees verder

Verrassingen in de Belgische Ardennen

Verrassingen in de Belgische Ardennen

Bij Nederlandse sportliefhebbers staan de Belgische Ardennen jaarlijks op de agenda, met Formule 1-coryfee Max Verstappen op het circuit van Spa-Francorchamps en wielrenner Mathieu van der Poel in de klassieker Luik-Bastenaken-Luik. De streek in het zuidoosten van België bekoort ook Nederlandse vakantiegangers, vooral gezien het grote aantal toeristische verrassingen.

Lees verder

Mondkapjes: welke wel, welke niet?

Mondkapjes: welke wel, welke niet?

Na de persconferentie van dinsdag 13 oktober is het duidelijk: nadat de mondkapjes al verplicht waren in het openbaar vervoer worden ze ook verplicht in winkels en publieke binnenruimtes. Nederland is daarmee niet het enige land, ook in veel andere landen zijn mondkapjes verplicht. Handig en noodzakelijk om er dus voldoende te hebben. Maar welke mondkapjes moet je nu gebruiken? Zijn ze allemaal even goed? En klopt de naam ‘mond’kapjes wel?

Lees verder

Tips voor het meenemen van je smartphone op reis

Tips voor het meenemen van je smartphone op reis

Uiteraard neem je je smartphone mee op reis, want wat moet je doen zonder mobiel? Je wilt immers in contact blijven met iedereen en de smartphone gebruik je vaak ook als camera. Het is wijs om vooraf bepaalde apps te downloaden.

Lees verder

Handige dingen voor op reis

Handige dingen voor op reis

Reizen is voorbereiden, het is veel meer dan het inpakken van een koffer of rugzak. Want… wat neem je precies mee? Paspoort, geld en kleding zijn wel de bekendste zaken; er zijn echter ook handige accessoires die jouw trip veel aangenamer kunnen maken. We geven wat tips en suggesties.

Lees verder