ANVR: Belast vliegtuig, niet reiziger
Het kabinet Rutte III heeft In het regeerakkoord vastgelegd dat in 2021 weer een vliegbelasting wordt ingevoerd. In 2007 gebeurde dit ook, maar dit maatregel ging na een jaar van fel verzet door de reissector van tafel. Met een 'internetconsultatieronde' wil de overheid nu voorkomen in eenzelfde situatie terecht te komen. Hierbij is onder meer de reisbranche om haar mening gevraagd. En die is mordicus tegen een zwaardere belasting van de reiziger.
Belasting op luchtvaart raakt direct de belangen van de bijna 300 reisbedrijven, 900 reiswinkels en 1000 zelfstandige reisadviseurs die zijn aangesloten bij reisbrancheorganisatie ANVR, en hebben een gezamenlijke omzet van zo’n € 8,8 miljard. Ook de vakantieganger wordt de dupe als de overheid zijn huidige plannen doorzet, want hij zal dieper in zijn vakantiebuidel moeten tasten, stelt de ANVR. De belangenorganisatie erkent wel dat capaciteitsbeperking, geluidsoverlast en CO2-uitstoot nu grotere issues zijn dan tien jaar geleden. ,,Natuurlijk willen wij meewerken aan duurzame oplossingen. Verantwoord reizen hebben wij hoog in het vaandel. Maar dan wel onder bepaalde voorwaarden", zegt directeur Frank Oostdam van de ANVR.
Een van de logische voorwaarden, vindt de ANVR, is dat accijns op brandstof niet nationaal maar Europees moet worden geregeld, zodat Nederlandse reizigers niet uitwijken naar luchthavens in de ons omringende landen. De reissector vindt het ook een verkeerde voorstelling van zaken om vakantievliegverkeer weg te zetten als 'pretvluchten'.
Goed voor economische ontwikkeling
,,Vakantiegangers naar buitenlandse bestemmingen en ontwikkelingslanden, en dat zijn maar liefst tweederde van alle Schipholpassagiers, dragen effectief bij aan de economische ontwikkeling op de bestemming", zegt Oostdam. ,,Zij houden met hun bezoek kwetsbare natuurgebieden en dierenpopulaties in stand en ondersteunen de lokale middenstand. Wij zijn daarnaast ook van mening dat niet alleen de Nederlandse vliegreiziger moet meebetalen aan duurzame oplossingen, zoals de overheid nu voorstelt, maar dat ook de overstappende transferpassagier en afdeling vracht mee betalen.”
Sowieso ziet ANVR liever niet dat de passagier een vliegbelasting wordt opgelegd, maar wil dat de heffing komt te liggen bij vervuilende en lawaaiige vliegtuigen. Alleen dan worden airlines gestimuleerd om verder onderzoek te doen naar schonere en stillere vliegtuigen en zullen zij werken aan een zo hoog mogelijke bezettingsgraad.
De overheid zegt de luchtvaart te willen verduurzamen en het kabinet wil inzetten op een schonere luchtvaart, maar vooralsnog wordt de opbrengst van de voorgestelde heffing gewoon toegevoegd aan de pot algemene middelen. De reissector roept het kabinet dan ook op de juiste stappen te nemen en de opbrengst van de in te voeren vliegbelasting daadwerkelijk te gebruiken om een schonere luchtvaart te realiseren. Daar zijn reizigers, burgers en reissector bij gebaat, aldus de ANVR.