Steeds vaker vliegen met vertraging
Een vliegtuig op tijd laten vertrekken, blijkt steeds minder vanzelfsprekend. Ging in de zomer van 2015 nog bijna 70 procent vanaf Nederlandse internationale luchthavens volgens schema de lucht in, vorig jaar lukte dat nog in nauwelijks 60 procent van de gevallen. De cijfers zijn afkomstig van Green Claim, dat in juni, juli en augustus de data van de belangrijkste internationale vliegvelden in ons land bekeek.
Green Claim, dat passagiers ondersteunt bij het krijgen van compensatie na vertraging, concludeert dat in 2015 gemiddeld nog 68 procent van de vluchten op tijd vertrok. Dit percentage liep deze zomermaanden terug tot 61,5.
Uit het onderzoek van Green Claim kwam naar voren dat deze zomer vooral passagiers van Vueling en easyJet stevig op de proef werden gesteld. Deze luchtvaartmaatschappijen hadden het vaakst te maken met meer dan drie uur vertraging.
Van de onder Nederlanders populaire maatschappijen kwam Vueling het slechtst uit de bus: ruim 39 procent van de vluchten was vertraagd. De Spaanse prijsvechter kampte de hele zomer met operationele en technische problemen, aldus Green Claim. Verder zou ook de staking van Franse luchtverkeersleiders een rol hebben gespeeld.
easyJet deed het met een vertragingspercentage van 34 nauwelijks beter, vooral door operationele problemen en een staking van piloten. Ook Ryanair presteerde matig, stelt Green Claim. KLM kon veel betere cijfers overleggen: 13 procent van de KLM-vluchten vertrok later dan gepland.
Green Claim kreeg in de drie onderzochte maanden claims binnen van 27.013 passagiers, van verschillende nationaliteiten. Het betrof 1254 vluchten die meer dan drie uur vertraging opliepen of werden geannuleerd.