Zwitserland neemt 's werelds langste treintunnel in gebruik
De Zwitserse spoorwegen nemen morgen, zondag 11 december 2016, de nieuwe Gotthard-Basistunnel officieel in gebruik. Het traject van 57 kilometer door de langste treintunnel ter wereld is dan opgenomen in de nieuwe dienstregeling. Voortaan doorkruisen hogesnelheidstreinen de Zwitserse Alpen van het Duitstalige noorden naar het Italiaanstalige zuiden in zo’n 17 minuten. Treinreizigers zijn tot 40 minuten sneller in de vakantieregio Ticino dan voorheen.
Zwitserland beschikt sinds jaar en dag over het dichtste openbaarvervoersnet ter wereld. Met de opening van de Gotthard-Basistunnel in juni 2016 voegt het treinenland bij uitstek een traject van 57 kilometer toe aan het bestaande aanbod. De twee enkelsporige tunnelbuizen liggen op een diepte van maximaal 2300 meter onder het massief van de Gotthard. Passagierstreinen gaan hier met snelheden tot 250 kilometer per uur doorheen. Na een maandenlange periode van veiligheidstests en technische onderzoeken neemt spoorwegmaatschappij SBB de Gotthard-Basistunnel vanaf morgen op in de dienstregeling.
Goed nieuws voor treinliefhebbers en mensen met gevoel voor historie: het bekende Gotthard-bergtraject blijft ook in de toekomst open, parallel aan de nieuwe Gotthard-Basistunnel. Op het klassieke bergtraject blijven de treinen rijden over de talloze bruggen en door de zeven keertunnels.