Nederlander huurt graag auto in het buitenland
Wat is voor Nederlanders dé reden om voor of tijdens een vakantie in het buitenland een auto te huren? Om meer te zien of om snel en comfortabel vervoer van A naar B? En wat zijn de aandachtspunten bij het huren van een auto in het buitenland? Wat zijn de grootste irritaties? Hoe zit het met de kosten? Sunny Cars deed onderzoek onder 1.121 autohuurders 25 jaar en ouder, representatief naar geslacht, leeftijd, opleiding, arbeidsparticipatie en gezinssituatie.
De belangrijkste conclusies van het onderzoek:
- Ruim een derde van de Nederlanders huurt wel eens een auto in het buitenland.
- Mannen huren vaker een auto dan vrouwen (40,3 procent tegen 27,5 procent.
- Jongeren tussen de 25-30 jaar met een hogere opleiding en 60 plussers willen meer vrijheid en huren het vaakst een auto in het buitenland.
- De voornaamste reden voor het huren van een auto is vrijheid en flexibiliteit. 79,9 Procent van de Nederlanders geeft dat als belangrijkste argument.
- De meeste Nederlanders die een auto huren in het buitenland gebruiken deze de hele vakantie. Ruim een kwart benut de auto vooral voor excursies en dagjes weg en 25,7 procent zet de huurauto in voor een rondreis of roadtrip. Een relatief klein deel van de Nederlanders (18,3 procent) gebruikt de huurauto alleen maar om van de luchthaven
- Naar de accommodatie (hotel, camping etc.) te gaan.
Reserveren, ophalen en bijkomende irritaties
Een huurauto komt niet aanwaaien. Dat vraagt om van tevoren het aanbod bekijken, (online) reserveren en uiteindelijk ophalen en weer terugbrengen van de auto. Meestal ‘easy peasy’, maar soms levert het huren van een auto de nodige irritaties op.
Veel Nederlanders boeken voorafgaand aan hun vakantie een huurauto via de website van een Nederlandse autoverhuurder/bemiddelaar. Ongeveer een derde (29,3 procent) doet dit via de website van een buitenlandse autoverhuurder/bemiddelaar en meer dan een kwart (27,6 procent) pas ter plekke bij een lokale verhuurder.
Bijna een kwart van de Nederlanders haalt zijn auto op bij een verhuurbalie op de airport. En één op de vier Nederlanders kiest ervoor zijn huurauto bij een stadskantoor op te halen. We houden ook wel van gemak, want 11,9 procent laat de huurauto afleveren bij het hotel.
Top 3 grootste irritaties bij het huren van een auto
Het huren van een auto brengt niet alleen gemak, maar soms ook irritaties met zich mee. Dit is de top 3 van grootste irritaties bij het huren van aan auto op vakantie:
- Extra onvoorziene kosten, zoals een verplichte verzekering (40,6 procent)
- Een andere auto meekrijgen dan waarvoor is gereserveerd (29,4 procent)
- Lang in de rij staan, voordat de huurauto opgehaald kan worden (26,9 procent)
Maar liefst 73% van de Nederlanders geeft aan dat autoverhuurders transparanter mogen zijn over de kosten van het huren van een auto. Toch is het raadzaam dat Nederlanders zelf wat dieper in de voorwaarden en het papierwerk van de huurauto duiken. Zo weet zes op tien vakantiegangers namelijk niet waarvoor men precies verzekerd is. Ook is voor meer dan de helft van de Nederlanders vaak niet duidelijk of er bijkomende kosten zijn gemoeid met de autohuur.Zo gebeurt in bijna de helft van de gevallen dat men ook echt moet bijbetalen voor extra verzekeringen (42,6 procent).
Als Nederlanders een auto huren in het buitenland kloppen ze het eerst op de deur bij Hertz (41,7 procent), daarna bij Europcar (34,8 procent) en Avis (29,6 procent). Ook Budget (21,7 procent), Alamo (14,9 procent) en Sunny Cars (13,6 procent) komen in het rijtje voor Het onderzoek laat zien dat 26,1 procent van de Nederlanders een autoverhuurder als Budget niet kent. Bij Sunny Cars is dat zelfs 57,4 procent). Maar degenen die Sunny Cars kennen zijn daar wel het meest positief over. Zo geeft 5,8 procent aan héél positief te zijn over het gevoel dat men heeft bij Sunny Cars en dat is meer dan in vergelijking met andere verhuurders. Bij Europcar is dat 1,7 procent en bij Avis 1,8 procent.
Opmerkelijke zaken:
● Vooral Nederlanders die fulltime werken, vinden het tijdens hun vakantie belangrijk dat ze een onbeperkt aantal kilometers kunnen rijden.
● Vooral hoogopgeleiden huren hun auto vóór de vakantie, via de website van een Nederlandse autoverhuurder/bemiddelaar.
● Irritaties? Welke irritaties? Een derde (33,4%) van de Nederlanders ervaart nooit irritaties tijdens het huren van een auto in het buitenland.
● Verrassend of juist niet? Bij het boeken van huurauto heeft 64,9 procent van de Nederlanders al in gedachte welk type auto het moet zijn.
● Afkoop eigen risico bij schade en diefstal is voor veel Nederlanders een belangrijk onderdeel bij autohuur in het buitenland.
● Bijna 10 procent Nederlanders controleert hun huurauto niet voor ze ermee wegrijden.
Over Sunny Cars
Bij Sunny Cars huren mensen hun vakantieauto all-in. Een glimlach is standaard inbegrepen! Het bedrijf hanteert een unieke all-in-formule, waarbij all-in ook echt all-in betekent; van kosten tot verzekeringen en van voorwaarden tot afhandeling bij schade. Sunny Cars is in 1991 in Duitsland opgericht en behoort tot de grootste autohuurspecialisten in Europa. Ze biedt haar klanten wereldwijd een breed aanbod all-inclusive huurauto’s op meer dan 8.000 bestemmingen in meer dan 120 landen. Sunny Cars werkt exclusief samen met lokale partners die voldoen aan de hoge kwaliteits- en service-eisen die zij stelt. De onafhankelijke specialist is actief in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Luxemburg en Zwitserland waar zij haar huurauto´s via reisbureaus en online aanbiedt. Sunny Cars is in Nederland 14 keer op rij verkozen tot beste autoverhuurder door de reisbranche, won 2 Zoover Awards en nam in 2014 en 2015 de Vakantie Award in ontvangst.