Nederlander kiest voor avontuurlijk reizen
Bijna de helft (46 procent) van de Nederlandse reizigers typeert zichzelf als ‘ontdekker’ en zoekt graag het avontuur op tijdens een reis. Slechts 25 procent van de Nederlanders boekt de reis ruim van tevoren tegen gemiddeld 34 procent van de rest van Europa. Nederlanders doen dat, in vergelijking met andere Europeanen het vaakst via een tablet, zo blijkt uit onderzoek van dealsite Groupon onder Europese reizigers.
'Korte break'
Er ‘even tussenuit’ blijkt populair onder Europeanen. Zo gaat bijna de helft van de Nederlanders (45 procent) zo’n drie tot zes keer per jaar een nachtje weg. De Franse toerist neemt het wat ruimer; van hen gaat 18 procent minimaal 15 keer per jaar er kort tussenuit.
Verre bestemmingen
Nederlanders gaan vaak wat verder weg. 63 procent koos de afgelopen drie jaar voor een vakantie naar Zuid-Europa en 45 procent bezocht Centraal-Europa. Ook gingen er meer Nederlanders dan andere Europeanen naar Zuid-Oost Azië (14 procent tegen 5 procent).
Invloed op vakantieplannen
Op basis van de onderzoeksresultaten lijkt het er op dat Nederlanders hun vakantieplannen laten beïnvloeden door politieke ontwikkelingen en de daarbij komende veiligheidsrisico’s. De afgelopen drie jaar bezocht 12 procent van de Nederlandse respondenten Noord-Afrika, slechts 2 procent is dit jaar van plan die kant op te gaan voor vakantiedoeleinden. Ditzelfde geldt voor het Midden-Oosten, waarbij een daling is te zien van 8 naar 4 procent voor het jaar 2016. Het eigen land is voor 52 procent van de Nederlanders een optie.
Boeken via tablet
Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders en Britten voorop lopen met zoeken en boeken via een tablet. 47 procent van de Nederlanders en 44 procent van de Britten zoekt reizen via een mobiele website. Voor het boeken van reizen is dit respectievelijk 29 en 31 procent. Voor de andere onderzochte landen liggen de percentages is dat respectievelijk minder dan 25 en minder dan 17 procent.
Nog meer weetjes uit het onderzoek
Groupon deed in februari 2016 onderzoek onder 5248 respondenten uit Groot-Brittannië, Duitsland, Italië, Frankrijk, Spanje en Nederland. Er deden 773 Nederlandse respondenten mee. De respondenten zijn mensen die in 2015 een aankoop deden bij Groupon Hotels & Reizen.
- Fransen zijn risicomijdend: de helft van de reizigers bezoekt vooral aanbevolen plekken uit reisgidsen.
- Spanjaarden geven de voorkeur aan een strak geplande reis (57 procent).
- Duitsers typeren zichzelf als ‘go with the flow’ (62 procent).
Groupon Hotels & Reizen is inmiddels bijna vijf jaar actief op de Nederlandse markt. In totaal verkocht de reisafdeling in Nederland al bijna 800.000 vouchers en stuurde het meer dan 1,5 miljoen reizigers op pad.