Transparantere autohuur in het buitenland
De Consumentenbond laat weten dat vijf grote internationale autoverhuurbedrijven met de Europese Commissie hebben afgesproken duidelijker te gaan communiceren over wat wel of niet bij de autohuur in het buitenland is inbegrepen. ‘Helaas’, zo zegt de Consumentenbond, 'zijn er geen beloftes gedaan over één van de meest gehoorde klachten: de agressieve verkoop van verzekeringen op de afhaallocatie.'
De vijf verhuurbedrijven, Avis-Budget, Enterprise, Europcar, Hertz en Sixt, doen de volgende toezeggingen:
- Een transparanter online boekingsproces, met duidelijke informatie over verplichte kosten en optionele extra's, de voornaamste huurvoorwaarden en de borg die zij innen via de credit- of betaalkaart van de consument.
- Betere informatie bij de reservering over het eigen risico en optionele verzekeringen.
- Verbeterd en transparanter brandstofbeleid.
- Betere procedures voor voertuiginspectie.
- Consumenten krijgen de mogelijkheid om bezwaar te maken tegen een schadeclaim, voordat een betaling wordt afgeboekt.
Al deze verbeteringen moeten uiterlijk eind 2015 ingevoerd zijn. De Consumentenbond houdt de ontwikkelingen in de gaten en vraagt ook andere autoverhuurbedrijven om de maatregelen te onderschrijven en uit te voeren.
Volgens de Europese Commissie is het aantal klachten over autoverhuur de afgelopen twee jaar sterk toegenomen in Europa: van 1050 in 2012 naar meer dan 1750 in 2014.