Minder reizigers, maar meer reizen
Er zijn in de periode november 2014 tot en met januari 2015 minder reizigers op pad gegaan, maar zij boekten wel 3,7 procent meer reizen. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar daalde het aantal reizigers met 1,9 procent. Ook werd er minder geld uitgegeven aan reizen: de totale omzet daalde met 4,4 procent. Dit kan liggen aan het dalen van de boekingen naar het buitenland, van 73 procent naar 71 procent. Het aantal boekingen van vakanties in eigen land steeg echter van 27 procent naar 29 procent.
Zelf samenstellen buitenlandse reizen
Ook al is het boeken van een buitenlandse pakketreis bij een touroperator of reisagent nog altijd populair, er is een daling te zien van 39 procent naar 36 procent. Dat betekent dat steeds meer mensen, 1 op de 5 reizigers, zelf hun reis samenstellen door het combineren van accommodatie en vervoer van diverse aanbieders. Het aandeel kortere vakanties van minder dan 5 nachten wint in aandeel. Het aantal stedentrips is gegroeid naar 19 procent waarbij vooral België en Italië populaire bestemmingen zijn.
Europa
Met een lichte groei van 3 procent heeft dit kwartaal 83 procent van de buitenlandse reizen een bestemming in Europa. Spanje was deze periode de meest geboekte bestemming. Duitsland is de nummer 2 bestemming met een groei van 6 procent. Frankrijk blijft voor de Nederlanders de nummer 3 bestemming, maar zag het aantal boekingen met 10 procent teruglopen.
Oriënteren via mobiele apparaten
Oriënteren op een buitenlandse reis doen we voornamelijk op de laptop of pc thuis maar het gebruik van mobiele apparaten stijgt vrijwel ieder kwartaal. Bij 1 op de 4 boekingen wordt de tablet inmiddels ook gebruikt in het oriëntatieproces. Bij 10 procent van de boekingen is er eerst via de smartphone gekeken. Het boeken via deze apparaten ligt weliswaar nog een stuk lager maar ook hier zien we een duidelijke toename. De rol van vrienden en familie mag zeker niet onderschat worden bij het oriënteren op een reis; 13 procent van het aantal boekingen is hier mede op gebaseerd.
Cijfers zijn afkomstig uit de GfK Consumer Travel Tracker die vier keer per jaar de totale Nederlandse reismarkt van vooraf geboekte vakanties in kaart brengt.