Handbagage moet kleiner en kleiner
De regels voor handbagage worden steeds strikter. De maximaal toegestane afmetingen en gewichten lopen almaar terug en luchtvaartmaatschappijen controleren ook steeds strenger, constateert Beslist.nl op basis van onderzoek. Trolleys waren tien jaar geleden nog een unicum op luchthavens, tegenwoordig heeft vrijwel iedereen ze. En bovendien lijken ze steeds kleiner te worden, schrijft de Telegraaf.
Handelsorganisatie IATA, aanspreekpunt en vertegenwoordiger voor bijna de hele luchtvaartindustrie, raadt maatschappijen aan om 56x45x25 centimeter als richtlijn te hanteren voor handbagage. Veel maatschappijen weken van dit advies af, met afmetingen van 55x40x20. Maar ook deze richtlijn is niet meer heilig.
Ruimste regels bij British Airways
British Airways volgt nog steeds het advies van IATA qua handbagageformaat, aldus Beslist.nl. Ook hanteert BA een maximumgewicht van 23 kilo en is een tweede tas toegestaan, waarmee de Britse luchtvaartmaatschappij de ruimste regels hanteert.
Wizz Air voerde afgelopen jaar een nieuw handbagagebeleid in. Kleinere handbagage, tot een maximum van 42x32x25 centimeter, mag gratis mee. Dit is net iets minder dan de helft van wat British Airways hanteert; 63 versus 33 liter inhoud.
Voor grotere handbagage moet bij Wizz Air minimaal 10 euro per vlucht worden betaald. Wizz Air hanteert geen maximumgewicht voor handbagage.
Ryanair en Easyjet
Ryanair hanteert de gemiddelde afmetingen en gewicht. Bovendien mag er nog een tweede, kleinere tas worden meegenomen aan boord.
Bij Easyjet mag je zelfs nog een grotere koffer meenemen, waaraan geen gewichtsrestricties zitten. Zolang je de koffer zelf in het bagagevak kunt tillen, mag deze 56x45x25cm zijn.
Reacties
Het moet niet gekker worden en wij betalen het ook nog. Misschien maar boycotten die maatschappijen