Italië doet het goed in de vakantietrends
Zuid-Frankrijk was voor gezinnen met kinderen, jongeren kozen voor relaxen aan de Spaanse kust, actieve ouderen maakten een rondreis door Toscane. Vroeger was het indelen van de toeristische markt helemaal niet zo lastig, concludeert Interhome. De aanbieder van vakantiehuizen en appartementen in 31 landen ziet de markt echter veranderen, zo valt te lezen in het Trendrapport Vakantiehuizen 2014.
“Uiteraard blijven de traditionele bestemmingen het goed doen, maar we merken dat er ook een andere trend zich gaat ontwikkelen,” stelt Stijn Jansen, commercieel manager bij Interhome. “Prijs is en blijft een belangrijke factor. In de wintermaanden zijn de luxe villa’s in Spanje steeds meer in trek door de goede verhouding prijs/kwaliteit, het is daar dan tenslotte laagseizoen. Andersom wordt in de zomermaanden steeds meer geboekt naar bestemmingen als Oostenrijk en Zwitserland. Men is op zoek naar kwalitatief goede accommodaties tegen een betaalbare prijs.”
Andere opvallende zaken uit het rapport zijn de opkomst van Italië en dan met name de regio Toscane. Als bestemming blijft ook Nederland populair. “De Duitsers weten onze vakantiehuizen al jaren te vinden, maar ook de Nederlanders zelf en de Fransen boeken steeds vaker een van de accommodaties in Nederland. Tot slot is het opvallend dat er steeds meer toeristen van buiten Europa op zoek zijn naar een eigen vakantiewoning om vanuit daar de omgeving te verkennen,” aldus Jansen.