Nederland trekt in 2013 recordaantal toeristen
Nederland is vorig jaar door meer dan 12,7 miljoen internationale toeristen bezocht, zo heeft NBTC Holland Marketing becijferd. De stijging van ruim 4 procent ten opzichte van 2012 betekent dat het record van dat jaar uit de boeken is. De meeste bezoekers kwamen uit Duitsland; Rusland en China lieten de grootste procentuele groei zien. Voor 2014 verwacht NBTC een stijging van zo’n 2 procent tot bijna 13 miljoen internationale bezoekers.
De 12,7 miljoen bezoekers uit het buitenland bleven ruim 31,6 miljoen nachtjes slapen in Nederland (+7 procent). Zoals gezegd kwamen de meeste buitenlandse toeristen, zoals te doen gebruikelijk, uit Duitsland. Bijna 3,5 miljoen Duitsers bezochten in 2013 ons land (+8 procent). Ook België is al jaren een groeimarkt; vorig jaar steeg het aantal Belgische bezoekers met 8 procent naar ruim 1,6 miljoen. De landen met de grootste procentuele stijging waren Rusland en China. Het aantal Russische bezoekers steeg met 20 procent naar bijna 200.000. China liet een groei zien van zo’n 18 procent en kwam daarmee op een totaal van 225.000. Uit Spanje en de Verenigde Staten kwamen er minder bezoekers naar Nederland (-8 en -6 procent).
Heropening van Rijksmuseum
Een belangrijke verklaring voor de groei in 2013 is dat Nederland heeft geprofiteerd van (de extra promotie van) evenementen, zoals de heropening van het Rijksmuseum. Ook heeft Nederland geprofiteerd van een mooie zomer, waardoor met name bezoekers uit de buurlanden een (extra) vakantie in ons land doorbrachten. Bovendien groeide de economie in de opkomende reismarkten Rusland en China bovengemiddeld, waardoor een groeiende groep middenklassers internationaal kon reizen.
Concurrentiekracht
"We zijn uiteraard blij met het recordaantal toeristen naar ons land." zegt directeur Vranken van NBTC. “Het is een van de weinige sectoren die ook tijdens de crisis volumegroei weet te realiseren. Internationale bezoekers en bestedingen hebben een stuwende werking op de Nederlandse economie en werkgelegenheid in ons land. Tegelijkertijd maken we ons echter zorgen over de toekomst. Vanaf volgend jaar investeert de rijksoverheid maar liefst 50 procent minder in de branding en marketing van de bestemming ‘Holland', terwijl ons land te maken heeft met grote en groeiende concurrentie. Ondanks de substantiële cofinanciering vanuit het (inter)nationale bedrijfsleven betekent dit een verdere daling van de zichtbaarheid en de slag- en concurrentiekracht van ‘Holland’.”