Helder reisaanbod door nieuwe reclameregels
Vanaf 1 januari 2014 wordt de aangepaste Reclamecode Reisaanbiedingen van kracht. Dit zorgt er volgens de reisbrancheorganisatie ANVR en de overkoepelende luchtvaartorganisatie BARIN, KNV Bus, NS Hispeed en de HISWA voor dat de prijsaanbiedingen voor de consument helderder en duidelijker worden.
Al in 2007 is de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR) in het leven geroepen. Deze bijzondere reclamecode waar de ANVR een van de initiatiefnemers van is, is dus nu herzien om te voldoen aan de nationale en internationale wetgeving.
Wat wordt transparanter voor de reiziger:
- De reissom moet worden vermeld, inclusief de op het moment van publicatie bekende en onvermijdbare kosten.
- Bij de geadverteerde prijs moet ook vermeld worden welke eventuele kosten, zoals boekingskosten, er nog bij kunnen komen als die op moment van publicatie nog niet exact bekend zijn.
- Ook eventuele onvermijdbare kosten die ter plaatse moeten worden afgerekend, zoals excursies, lunches, etc., moeten in de aangeboden reissom opgenomen zijn. Dit voorkomt onverwachte verrassingen.
- Bij het boeken van een reis moet de consument niet vergeten zijn keuzes voor wat betreft verzekeringen, CO-compensatie en andere facultatieve zaken zélf aan te vinken. Dit wordt ‘opt-in’ genoemd. De reisaanbieder mag dit niet meer doen.
Voor wie?
Deze Reclamecode Reisaanbiedingen geldt voor alle aanbieders van reizen op de Nederlandse markt, zowel voor touroperators en reisagenten als voor reisportals en prijsvergelijkers. De SRC (Stichting Reclame Code) heeft samen met de reisbranche in lijn met alle nationale en Europese wetgeving en de beschikbare jurisprudentie de aanpassingen geformuleerd. De vernieuwde Reclamecode wordt branchebreed door de reissector omarmd, zodat voor alle aanbieders én de consument helder en transparant is wat een reis kost en wat de consument mag verwachten.