Traveltrends: hoe reizen we over 10 jaar?
Hoe reizen we over 10 jaar? Waar gaan we heen? Wie reizen er? Wat we kunnen verwachten voor 2023 en welke bestemmingen zijn over 10 jaar helemaal hot? De Internationale Hotel Groep IHG onderzocht de trends voor de toekomst en presenteerde de resultaten in een uitgebreid travel trend rapport.
We geven een korte samenvatting van de belangrijkste conclusie:
Waarheen reizen we in 2023?
Het Verre Oosten komt (nog) hoger te staan op ieders bestemmingen-wishlist. Een eerste trend die wordt aangehaald in het IHG Travel Trend Report is de populariteit van bestemmingen als China en Indië. Een tweede trend, die nu al merkbaar is, is de groeiende populariteit van de citytrip. En dat hoeven niet de bekende steden te zijn. Juist de onbekendere steden worden steeds populairder. Trendsetter in het Verre Oosten zijn betekent dus een citytrip naar bijvoorbeeld Chengdu, Hainan, Xian of Nanjing (China), Bangalore, Chennai of Hyderabad (India).
Facts & figures
- In Europa steeg het aantal citytrips in 2012 met 14 procent.
- Zo’n 400 vooralsnog onbekende steden in nieuwe markten als China en India zullen de komende 10 jaar samen zo'n 40 procent van de economische groei uitmaken.
Wie reist er in 2023?
Chinese reizigers - The new global traveller
Niet alleen neemt het toerisme vanuit het westen naar het oosten toe, ook is er andersom een grote toename van vakantiegangers uit China en India, Een groot aantal van deze toeristen willen alle typische Europese bestemmingen, plaatselijke landmarks en toeristische trekpleisters nog ontdekken (denk aan de Eiffeltoren, het Atomium, de Big Ben en de Keukenhof).
Facts & figures
- In 2010 bezochten 3,8 miljoen Chinese toeristen Europa. Samen spendeerden ze zo’n 2,5 biljoen euro (!) aan luxe-artikelen.
- Al tegen 2015 zou het aantal Chinese trips naar het buitenland stijgen met 90 miljoen .
- 30 jaar geleden waren er in China geen internationale hotelketens. IHG was een van de eerste hotelgroepen die er voet aan grond.
Jonge 50-plussers - The expansive mid-lifer
De snelst groeiende bevolkingsgroep is die van de vijftigplussers die de wereld op hun manier willen zien en ontdekken. Ze willen dan ook gezonde, maar lekkere maaltijden, aangepaste fitness- en sportmogelijkheden en faciliteiten die relevant zijn voor hun leeftijdsgroep.
Facts & figures
In Australië is de ‘Grey Nomad’-beweging zo populair geworden dat oudere toeristen hun huizen inruilen voor superdeluxe caravans, zodat ze het hele jaar door kunnen reizen.
- Tegen 2015 behoort 60 procent van ’s werelds kapitaal en 40 procent van ’s werelds consumptie behoren tot de vijftigplussers.
All Work and no Play... The laptop & latte worker
De saaie tijden van een ‘9-to-5’ kantoorbaan zijn nu echt achter de rug. De jonge professional van vandaag laat de traditionele werkomgeving ver achter zich en verkiest werken op flexibele uren en op een inspirerende plek. Denk aan de talloze mensen die je tegenkomt in Starbucks filialen, slurpend aan een latte, druk in de weer met hun smartphone of laptop. De businesstoerist van vandaag is net zo: liever een drukke, creative en inspirerende omgeving die 24/7 ter beschikking staat dan een doodstille hotelkamer of vergaderzaal.
Jouw kinderen + mijn kinderen + onze kinderen - The Evolving Family
Ook het begrip gezin kent tegenwoordig een andere invulling dan pakweg 20 jaar geleden. ‘Mama, papa en de kinderen’ werd vervangen door allerlei nieuw samengestelde gezinsvormen. Ook de multi-generationele band wordt sterker en heel wat families gaan samen op vakantie. Aan de andere kant is echter ook het eenpersoonsgezin in opmars. Voor hotelketens houdt deze ontwikkeling in dat de standaardinrichting van hun hotelkamers niet meer up-to-date is.
Facts & figures
- In Azië trouwen vrouwen steeds later. Eén op vijf Taiwanese vrouwen boven de 35 is single.
- Eurocamp zag de boekingen van nieuw samengestelde gezinnen stijgen met 325 procent (!) in 2009 en 2010.
- In Brazilië is het gangbaar dat familiegroepen van meer dan 20 personen samen een hele verdieping van een hotel afhuren om dicht bij elkaar te kunnen zitten.
Hoe reizen we in 2023?
Me, myself & I - The Invisible Traveller
Dit nieuwe fenomeen beschrijft een gast die zo weinig mogelijk interactie heeft met het hotelpersoneel. Met de mogelijkheid om online te boeken, online in te checken en online informatie te zoeken is een conciërge immers vrijwel overbodig, toch? Integendeel: op het web vind je natuurlijk alle informatie die je zoekt, maar is het soms moeilijk om al die content te filteren op basis van relevantie. Het online aanbod kan dus soms wat overweldigend zijn en net daar schiet de conciërge van morgen jou ter hulp. Hij leidt je moeiteloos de weg naar de beste lokale hotspots en zorgt voor gepersonaliseerde toptips.
IHG gelooft dat de rol van het hotel in deze nieuwe trend is om toeristen advies te geven met een persoonlijke en lokale touch.
Gepersonaliseerde vakantie - Predictive service
Lijnrecht tegenover de invisible traveller staat de gast die houdt van ‘predictive service’, een gepersonaliseerde en aangepaste aanpak. Deze gast vindt het leuk om in zijn eigen taal en bij naam te worden aangesproken door de receptioniste, het kamermeisje en de chef, die spontaan het lievelingsgerecht van de reiziger kan opdienen.
-
- Tegen 2015 behoort 60 procent van ’s werelds kapitaal en 40 procent van ’s werelds consumptie behoren tot de vijftigplussers.
- In Australië is de ‘Grey Nomad’-beweging zo populair geworden dat oudere toeristen hun huizen inruilen voor superdeluxe caravans, zodat ze het hele jaar door kunnen reizen.
- In Azië trouwen vrouwen steeds later. Eén op vijf Taiwanese vrouwen boven de 35 is single.
- Eurocamp zag de boekingen van nieuw samengestelde gezinnen stijgen met 325% (!) in 2009 en 2010.
- In Brazilië is het gangbaar dat familiegroepen van meer dan 20 personen samen een hele verdieping van een hotel afhuren om dicht bij elkaar te kunnen zitten.
- In Azië trouwen vrouwen steeds later. Eén op vijf Taiwanese vrouwen boven de 35 is single.
- Eurocamp zag de boekingen van nieuw samengestelde gezinnen stijgen met 325% (!) in 2009 en 2010.
- In Brazilië is het gangbaar dat familiegroepen van meer dan 20 personen samen een hele verdieping van een hotel afhuren om dicht bij elkaar te kunnen zitten.