Toerisme naar Zuid-Afrika stevig in de plus
Zuid-Afrika heeft toeristisch gezien een bijzonder jaar achter de rug. In 2012 kwamen 9.188.368 internationale toeristen naar het land; een groei van 10,2 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De positieve cijfers zijn deze week bekendgemaakt door president Jacob Zuma.
Europa blijft de belangrijkste aanjager van het toerisme voor Zuid-Afrika. Afgelopen jaar brachten 9,5 procent meer Europese toeristen een bezoek aan het land. Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk domineren de top vijf van belangrijkste markten voor Zuid-Afrika’s toerisme. De grote groeimarkten zijn echter de ‘emerging markets’, zoals China, India en Brazilië.
'Onderscheidend'
“De geweldige groei is het bewijs dat we ons op succesvolle wijze hebben weten te onderscheiden in een competitieve markt”, zei president Zuma. “Tevens blijft de reputatie van Zuid-Afrika als vriendelijke, gastvrije, inspirerende en unieke bestemming groeien.” Hij benadrukte het belang van continuïteit in de bestaande markten zoals Europa en Noord-Amerika, maar toonde zich ook erg ingenomen met de groeicijfers uit nieuwe markten zoals Afrika, Azië en Zuid-Amerika. “Een aantal jaar geleden hebben we besloten Zuid-Afrika als bestemming actief te promoten in de opkomende markten en dit is het bewijs dat dit een goede investering is geweest. Sinds 2009 zijn de aankomstcijfers uit China ruim verdriedubbeld, cijfers uit Brazilië zijn ruim verdubbeld en cijfers uit India zijn bijna verdubbeld.”
China rukt op
China is in een jaar tijd van de 8ste naar de 4de plek gestegen met een toename van 55,9 procent. De indrukwekkende groei uit India zette door in 2012: 18,2 procent meer bezoekers uit deze voor Zuid-Afrika 8ste markt. Brazilië staat voor het eerst in de top tien lijst van belangrijke markten: met een toename van 44.7 procent komt dit land op de 9de plaats.