Ergernissen op de korte vlucht
Lekker snel op de plek van bestemming. Zeker. Maar voor veel mensen is zo'n korte vlucht toch ook een bron van ergernis. Zit je net lekker en mag je eindelijk je tablet of mobiele telefoon inschakelen, dan is het eigenlijk al weer voorbij. British Airways vroeg aan 2000 passagiers uit de hele wereld wat hen het meest irriteerde tijdens zo'n korte vliegreis. Daarnaast wilde de luchtvaartmaatschappij weten wat een korteafstandsvlucht leuker kan maken.
Wat irriteert tijdens een korteafstandsvlucht?
Wereldwijd staat de te luidruchtige medepassagier op nummer 1 van de irritatielijst. De tweede plaats gaat naar betalen voor inflight eten of drinken, een dure aangelegenheid die bovendien niet bepaald gastronomische hoogstandjes oplevert. Het is dan ook niet voor niets dat net geen 30 procent van de ondervraagden eigen boterhammetjes meeneemt.
Nederlanders scoren hierin bovengemiddeld: 37 procent neemt eigen eten mee. Ook geven Nederlanders het minst uit aan taxfree winkelen. Het minst kostbewust zijn de Fransen, waarvan 82% zijn maaltijd koopt op het vliegtuig. Op de vraag ‘wat drink je aan boord?’ gaf 15 procent van de Nederlanders aan wel eens alcohol te drinken. Uit de enquête blijkt dat de Belgen de grootste alcoholische drinkers zijn.
Wat zou jouw korteafstandsvlucht leuker kunnen maken?
Iedereen wil overal bereikbaar zijn. Ook in het vliegtuig: 65 procent van de ondervraagde wil graag internet aan boord. Nog eens bijna een kwart van de ondervraagden wil een mobiele telefoon gebruiken of een digitaal magazine doorbladeren.
Grootse ideeën waren er ook: van individueel entertainment in 3D, een aparte kinderzone – inclusief kindermeisjes – tot een panoramisch dak in het vliegtuig.
Wat doen mensen om de tijd te verdrijven aan boord?
Favoriete bezigheid voor 85 procent van de Nederlanders is het lezen van een boek. Verrassend genoeg besteden de respondenten van de enquête meer tijd aan kletsen met hun buren dan aan spelen met elektronische gadgets. Opvallend: de Polen blijken het meest sociaal tijdens de vliegreis: 37 procent knoopt een gesprek aan met een medereiziger. Nederlanders scoren op sociale praat 22 procent. Wie geen zin heeft in een babbeltje kan het best naast een Belg gaan zitten. Slechts 16% van de Belgen wil graag een praatje maken.
Opmerkelijke cijfers
Nederland is de koploper in het snel inpakken: 43 procent heeft minder dan een halfuur nodig.
Van de Nederlanders die de survey invulden moest 24 procent al eens bijbetalen voor te zware bagage.
Het onderzoek
De British Airways Short-haul Survey werd uitgevoerd bij 2000 reizigers uit Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zwitserland, Nederland, Roemenië, Polen en België die minstens twee keer per jaar het vliegtuig nemen.
De resultaten zijn belangrijk voor de Britse luchtvaartmaatschappij die prat gaat op zijn uitstekende service: zo biedt British Airways op alle korteafstandklanten een brede waaier van warme en koude gerechten en alcoholische en niet-alcoholische dranken zonder extra kosten.
Daarnaast kun je gratis je stoel kiezen en kan je heerlijk shoppen in Terminal 5, de gloednieuwe terminal van British Airways op de Londense luchthaven Heathrow. Op de Business Traveller Awards van 2012 ging de maatschappij dan ook aan de haal met een aantal prijzen, waaronder ‘Best Airline’ en ‘Best Short-haul Airline’.
Wat is jouw ergernis?