Er gaat niets boven kamperen
Vele honderdduizenden Nederlanders kijken er elk jaar weer naar uit: de kampeervakantie. Heerlijk op pad met de tent, de caravan of de camper, en die neerzetten op een mooi plekje in binnen- of buitenland. In voor- of najaar of in de zomer; kamperen blijft onder Nederlanders heel populair. Gewoon even lekker weg, al krijgen we wel steeds meer moeite om het comfort van thuis los te laten. Zo wil het merendeel van de kampeerders dat er op de camping gratis Wifi wordt aangeboden, om toch contact met familie, vrienden en eventueel werk te kunnen onderhouden.
De kampeerder van vandaag de dag wil sowieso meer beleving, luxe, thema’s en bijzondere concepten dan vroeger, signaleert de Rabobank in het trendrapport 2015 voor de kampeerbranche. Glamorous camping (‘glamping’), verblijven in luxe kampeeraccommodaties, soms met eigen badkamer, is volgens de onderzoekers definitief doorgebroken als vakantie. Kamperen 2.0, zoiets. Terreinen met waterspeeltuinen, wellness-faciliteiten, uitgebreide horecagelegenheden, animatie voor jong en oud en nog veel meer… Een soort all inclusive, maar dan op het gebied van kamperen.
Terug naar de basis
Deze ‘luxe’ vorm van kamperen kent inmiddels ook een heuse tegenbeweging, constateert de bank in het trendrapport. Een groeiende groep mensen wil terug naar de basis. Tegenover glamping zien we dus bamping: basic camping. Kamperen op een primitieve manier, back to basic. Kamperen midden in de natuur zonder luxe, maar survivallen, zelf vuur maken en buiten slapen. De wereld ontdekken met lichtgewicht bepakking en weinig spullen. Gasten verwachten van de campingeigenaar bijvoorbeeld meer aandacht voor duurzaamheid (zonne-energie) en dat het kampeerterrein ook zodanig ligt, dat er inderdaad sprake is van een heuse natuurbeleving.
Terug naar de basis betekent dus niet terug naar dat ‘gedoe’ van vroeger, toen de tenten nog groot en zwaar waren en het uren duurde om ze op te zetten. Wie als kind mee op kampeervakantie was, kan zich vast de eindeloze discussies over het al dan niet gebruiken van de juiste tentstokken nog herinneren. En moest je vaak niet met je rolletje wc-papier onder je arm naar de niet zo uitgebreide toiletfaciliteiten? Maar als kind had je wel de tijd van je leven met al die nieuwe vriendjes en vriendinnetjes, gewoon voor je eigen tentdeur. Daarnaast zijn de tenten en kampeeruitrusting tegenwoordig minder zwaar en veel compacter wat het kampeer avontuur weer gemakkelijker maakt voor zowel de ouders als de kids. Je houdt meer ruimte over in de auto en je hoeft niet meer te zoeken naar een plekje voor je overige vakantiebagage.
Kamperen in of bij een stad
Omdat de wereld niet zwart/wit is, kennen we uiteraard ook tussenvormen. Een daarvan is urban camping; kamperen in of bij een (wereld)stad. Zo combineer je de geneugten van kamperen met de frivoliteit van de stad. Overdag het bruisende stadsleven, ’s avonds de rust van het kampeerterrein. Goede mogelijkheden op dit gebied zijn er inmiddels bij Barcelona, Rome, Florence en Parijs.
Over Parijs gesproken, Frankrijk blijft de favoriete kampeerbestemming van de Nederlanders. Ruim één op de vijf kampeerders (20,7 procent) kiest voor dit populaire vakantieland, zo heeft recent onderzoek uitgewezen. Maar ook het eigen land is erg in trek met 17,4 procent. De top 5 wordt volgemaakt door Spanje (6,2 procent), Italië (5,9 procent) en Oostenrijk (4,3 procent).