Duurzaam en eco eten populair

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

Puur op reis: biologische groenten
Biologische groenten
Steeds vaker kiezen we voor duurzaam voedsel en geven daar ook steeds meer geld aan uit. De gestegen vraag zorgt ook voor een breder aanbod en assortiment van duurzame, eco en biologische producten. Voor de detailhandel is het dan ook een van de belangrijkste groeimarkten, zo blijkt uit recent onderzoek van het Landbouw Economisch Instituut (LEI). In de meeste gevallen kopen we het duurzaam eten bij de supermarkt in onze eigen omgeving of buurt. Als reden voor het kopen van duurzaam voedsel is omdat we het gezond vinden en tevreden zijn over de smaak van de producten. Ook zorgen producenten, retailers, cateraars en horeca voor een steeds breder aanbod aan duurzamer producten. Al deze verkoopkanalen droegen bij aan de groei. In 2011 is in Nederland 1,75 miljard euro uitgegeven aan biologisch en duurzaam eten. Dat is ruim dertig procent meer dan in 2010 en daarmee heeft duurzaam voedsel nu een marktaandeel van 4,5 procent.

Keurmerken

Producten zijn duurzaam als tijdens de productie en verwerking meer rekening is gehouden met milieu, dierenwelzijn, en sociale aspecten dan wettelijk verplicht is. Om dat voor de consument makkelijk herkenbaar te maken hebben duurzame producten een keurmerk.

Beter Leven kenmerk
Het ‘groene blaadje’ - het Europese keurmerk voor biologische producten en/of nationale keurmerken, waaronder EKO FAIRTRADE/ Max Havelaar. Het Beter Leven systeem van de Dierenbescherming voert beleid over het vaststellen van normen, de groeistrategie, communicatiecampagnes en het beheer van het beeldmerk.

EKO/Bio

Ekokeurmerk
Ekokeurmerk
Voor het biologische aanbod was 2011 het jaar van de overgang van het oude beeldmerk van het EKO-keurmerk naar het nieuwe, verplichte Europese ‘groene blaadje’. Ruim 7,5% van de omzet was in 2011 afkomstig van producten met meer dan één keurmerk, zoals bijvoorbeeld de combinatie van FAIRTRADE en Biologisch.

 

FAIRTRADE/Max Havelaar
Dit groeide stevig door en is het meest breed georiënteerd van alle ethisch/sociale keurmerken en richt zich op grondstoffen en op versproducten als bananen en ananas. De groei in 2011 was zowel te danken aan het versassortiment als aan kruidenierswaren zoals thee.

Label Rouge/Scharrel/Vrije uitloop
Het aanbod aan diervriendelijker producten groeide in 2011 sterk. Er werden bijna twee keer zo veel producten met een dierenwelzijnskeurmerk gekocht. De meeste  scharrel-, Label Rouge en vrije-uitloopproducten kregen de 'Beter Leven' sterren, waardoor deze drie keurmerken nauwelijks nog zelfstandig zichtbaar zijn in de markt.

Marine Stewardship Counsil (MSC)
Wereldwijd zijn er in 2011 ruim 15.000 producten met MSC-keurmerk, 60 procent meer dan het jaar daarvoor. Er was een groei van 50 procent in het aantal gecertificeerde visserijen sinds april 2011. Supermarkten hadden eind 2011 alleen nog duurzame vis willen verkopen maar de 100 procent is uiteindelijk niet gehaald doordat het aanbod nog tekort schoot. Naar verwachting zijn er in 2012 ook ASC-producten te vinden in Nederlandse afzetkanalen. ASC (Aquaculture Stewardship Council) is een keurmerk voor gekweekte vis. 

Milieukeur
De daling van Milieukeurproducten kan voor een groot deel verklaard worden uit het feit dat sommige fabrikanten verkiezen op de verpakkingen niet het milieukeurlogo te voeren. Milieukeur wordt hiermee steeds meer een business-to-business certificeringssysteem. Tomaten, taugé, varkensvlees en gesneden groenten zijn voorbeelden van deze producten. 

UTZ Certified
Oorspronkelijk opgezet voor koffie heeft Utz nu ook programma’s voor cacao, thee, palmolie en katoen.

Let jij ook steeds meer op duurzaamheid bij de producten die je koopt?

Op dit artikel kun je niet (meer) reageren.

Musea in Nederland: 12 tips voor een museum in elke provincie

Musea in Nederland: 12 tips voor een museum in elke provincie

Musea in Nederland. We hebben een lijstje gemaakt van 12 musea in Nederland, in elke provincie een, die misschien wat onbekender zijn, maar absoluut de moeite waard. Van kunst en geschiedenis, tot wetenschap of cultureel erfgoed, je vindt het in deze musea.

Lees verder

Ik ga op kampeervakantie en ik neem mee...

Ik ga op kampeervakantie en ik neem mee...

Of je nu een kampeervakantie onderneemt in een tent, caravan of camper, er zijn enkele essentiële zaken die je niet mag vergeten om je vakantie soepel en plezierig te laten verlopen. Hier zijn enkele belangrijke dingen die zeker niet mogen ontbreken.

Lees verder

Ontdek de andere kant van de wereld in Australië en Nieuw-Zeeland

Ontdek de andere kant van de wereld in Australië en Nieuw-Zeeland

Breng een bezoek aan de andere kant van de wereld, door een reis naar Australië of Nieuw-Zeeland te boeken. Beide landen hebben je ontzettend veel te bieden op het gebied van natuur en cultuur. Daarbij hoef je niet bang te zijn dat je er niet kunt ontspannen na een drukke periode op het werk of tijdens je studie; beide landen beschikken over tal van fraaie stranden. In dit artikel lees je meer over wat het reizen naar Australië en Nieuw-Zeeland zo de moeite waard maakt.

Lees verder

Wellness en luxe, ook voor een nachtje weg

Wellness en luxe, ook voor een nachtje weg

Voor veel mensen is een hotelkamer vooral om in te slapen. Zeker bij een stedentrip of weekendje weg is de overnachting vaak ondergeschikt aan de bestemming. Maar een fijn hotel, luxe kamer en een heerlijk bed dragen zeker bij aan het plezier van het nachtje of weekendje weg. En dat hoeft echt niet duur te zijn.

Lees verder

Kerstmarkten in Europa: zeven tips

Kerstmarkten in Europa: zeven tips
Kerstmarkten. Voor veel mensen betekent dat sfeer en gezelligheid. Stap in de auto, neem de bus of pak de trein naar een van deze kerstmarkten in Europa. Van klein tot groot, van ondergronds tot op het water, kerstmarktliefhebbers kunnen dit jaar hun hart weer ophalen.

Lees verder

De vele voordelen van een vakantiehuis

De vele voordelen van een vakantiehuis

Nederlanders gaan steeds vaker op vakantie in eigen land of in een van onze buurlanden. Dichtbij en duurzaam zijn hierbij de sleutelwoorden, al spelen ook luxe en ligging duidelijk mee. Daarbij kiezen steeds meer mensen voor het gemak van een vakantiehuis op een vakantiepark.

Lees verder