Duurzaam en eco eten populair
Steeds vaker kiezen we voor duurzaam voedsel en geven daar ook steeds meer geld aan uit. De gestegen vraag zorgt ook voor een breder aanbod en assortiment van duurzame, eco en biologische producten. Voor de detailhandel is het dan ook een van de belangrijkste groeimarkten, zo blijkt uit recent onderzoek van het Landbouw Economisch Instituut (LEI). In de meeste gevallen kopen we het duurzaam eten bij de supermarkt in onze eigen omgeving of buurt. Als reden voor het kopen van duurzaam voedsel is omdat we het gezond vinden en tevreden zijn over de smaak van de producten. Ook zorgen producenten, retailers, cateraars en horeca voor een steeds breder aanbod aan duurzamer producten. Al deze verkoopkanalen droegen bij aan de groei. In 2011 is in Nederland 1,75 miljard euro uitgegeven aan biologisch en duurzaam eten. Dat is ruim dertig procent meer dan in 2010 en daarmee heeft duurzaam voedsel nu een marktaandeel van 4,5 procent.
Keurmerken
Producten zijn duurzaam als tijdens de productie en verwerking meer rekening is gehouden met milieu, dierenwelzijn, en sociale aspecten dan wettelijk verplicht is. Om dat voor de consument makkelijk herkenbaar te maken hebben duurzame producten een keurmerk.
Beter Leven kenmerk
Het ‘groene blaadje’ - het Europese keurmerk voor biologische producten en/of nationale keurmerken, waaronder EKO FAIRTRADE/ Max Havelaar. Het Beter Leven systeem van de Dierenbescherming voert beleid over het vaststellen van normen, de groeistrategie, communicatiecampagnes en het beheer van het beeldmerk.
EKO/Bio
Voor het biologische aanbod was 2011 het jaar van de overgang van het oude beeldmerk van het EKO-keurmerk naar het nieuwe, verplichte Europese ‘groene blaadje’. Ruim 7,5% van de omzet was in 2011 afkomstig van producten met meer dan één keurmerk, zoals bijvoorbeeld de combinatie van FAIRTRADE en Biologisch.
FAIRTRADE/Max Havelaar
Dit groeide stevig door en is het meest breed georiënteerd van alle ethisch/sociale keurmerken en richt zich op grondstoffen en op versproducten als bananen en ananas. De groei in 2011 was zowel te danken aan het versassortiment als aan kruidenierswaren zoals thee.
Label Rouge/Scharrel/Vrije uitloop
Het aanbod aan diervriendelijker producten groeide in 2011 sterk. Er werden bijna twee keer zo veel producten met een dierenwelzijnskeurmerk gekocht. De meeste scharrel-, Label Rouge en vrije-uitloopproducten kregen de 'Beter Leven' sterren, waardoor deze drie keurmerken nauwelijks nog zelfstandig zichtbaar zijn in de markt.
Marine Stewardship Counsil (MSC)
Wereldwijd zijn er in 2011 ruim 15.000 producten met MSC-keurmerk, 60 procent meer dan het jaar daarvoor. Er was een groei van 50 procent in het aantal gecertificeerde visserijen sinds april 2011. Supermarkten hadden eind 2011 alleen nog duurzame vis willen verkopen maar de 100 procent is uiteindelijk niet gehaald doordat het aanbod nog tekort schoot. Naar verwachting zijn er in 2012 ook ASC-producten te vinden in Nederlandse afzetkanalen. ASC (Aquaculture Stewardship Council) is een keurmerk voor gekweekte vis.
Milieukeur
De daling van Milieukeurproducten kan voor een groot deel verklaard worden uit het feit dat sommige fabrikanten verkiezen op de verpakkingen niet het milieukeurlogo te voeren. Milieukeur wordt hiermee steeds meer een business-to-business certificeringssysteem. Tomaten, taugé, varkensvlees en gesneden groenten zijn voorbeelden van deze producten.
UTZ Certified
Oorspronkelijk opgezet voor koffie heeft Utz nu ook programma’s voor cacao, thee, palmolie en katoen.
Let jij ook steeds meer op duurzaamheid bij de producten die je koopt?