Veiligheid in vliegtuigen moet je kopen
Niet alleen als passagier moet je tegenwoordig overal voor bijbetalen als je gaat vliegen, ook de luchtvaartmaatschappijen moeten aan de fabrikanten van vliegtuigen voor van alles en nog wat betalen. En dat leidt tot onveilige situaties met als gevolg twee recente crashes van de Boeing 737 Max.
Wat is het geval?
Als passagier weten we al lang dat we een melkkoe zijn voor de luchtvaartmaatschappijen: wil je naast elkaar zitten, ruimbagage of zelfs handbagage meenemen of iets te eten hebben aan boord? Extra betalen alsjeblieft. En dan praten we niet over de steeds verder gekrompen beenruimte, kleinere stoelen en alle andere ongemakken. Klik voor de lol maar eens op de onderstaande foto en je ziet een filmpje van hoe mensen vroeger in het vliegtuig zaten: het economy van de jaren '50 is bijna de businessclass van nu.
Maar ook de vliegmaatschappijen moeten voor allerlei zaken betalen, zo melden twee Amerikaanse kranten. Willen ze luxere stoelen? Extra betalen. Net als voor extra toiletten en andere zaken. Helaas blijken ook veiligheidsvoorzieningen optioneel te zijn en een kwestie van wel of niet aanschaffen. Lion Air en Ethiopian Airlines kozen ervoor om twee alarmsystemen niet te laten inbouwen vanwege de daarmee gemoeide extra investering. En moet toch niet mogen. Geld mag niet de reden zijn dat twee toestellen zijn gecrasht en alle inzittenden zijn omgekomen. De upgrades voor vliegtuigen zijn niet verplicht, zo meldt de Federal Aviation Administration en dat is prima als het gaat om leuke lampen, mooie bekleding of een flitsende pantry.
Het is niet prima als het tot ongelukken leidt.
Gelukkig heeft Boeing besloten om standaard een waarschuwingslampje in te bouwen doe signaleren of de ‘angle of attack sensoren’ werken. Deze sensoren geven aan wat de hoek is van de neus van het vliegtuig, zo legt RTLZ uit.
Jammer genoeg is dat besluit om dit soort redelijk simpele veiligheidsmaatregelen tot standaarduitrusting te maken, pas genomen na de dodelijke ongelukken.