Zomertip voor NS
Onlangs maakte ik een treinreis van mijn woonplaats naar Amsterdam. Niet zo'n rare reis, en ook niet iets bijzonders. Ik reis redelijk vaak naar Amsterdam, dus weet de route uit mijn hoofd. Wel kijk ik altijd even of er vertragingen zijn. Die waren er niet.
Instappen ging dus goed. In Rotterdam op de Intercity Direct was ook geen probleem. En toen begon het. Ergens ruim voor Schiphol minderde de IC vaart. Een minuut of tien reed de snelle trein op een sukkeldrafje om vervolgens midden in het land, in de brandende zon, tot stilstand te komen. In de coupé, zeker geen stiltecoupé, werd het doodstil. In afwachting van berichten. Na een paar minuten hoorden we dat de trein 'gereset' moest worden. Niemand reageerde. Iedereen spaarde energie om de snel oplopende temperatuur, want uitgevallen airco, meester te blijven. Flesjes water werden tot op de laatste druppel leeggedronken. Na een poos kwam een NS-medewerker een raampje openzetten. Verdere mededelingen werden niet gedaan. Zachtjes werd hier en daar iets gemompeld over 'laat even weten wat er aan de hand is.' Een mede-passagier met koffer kreeg zweetdruppels op zijn voorhoofd, niet alleen vanwege de tropische temperatuur in de coupé, maar ook omdat hij waarschijnlijk veel te laat op Schiphol zou komen.
Uiteindelijk is na een oponthoud van ruim 30 minuten de trein weer gaan rijden. In slakkengang weliswaar, maar toch. Veel te laat kwam ik in Amsterdam aan. Uitgedroogd rende ik de eerste de beste shop op het station in om een flesje water te kopen.
Even wachten
Terug bleek de Intercity Direct nog forse vertraging te hebben, dus koos ik voor de gewone intercity. Ergens bij Noordwijkerhout minderde de trein vaart. Een minuut of tien reed de intercity op een sukkeldrafje door, om vervolgens in de brandende zon tot stilstand te komen.
De passagiers in de coupé werden niet stil. Iedereen wilde naar huis. De meegebrachte flesjes water waren op. Gelukkig deed de airco het nog wel. Uiteindelijk, na een stop van 20 minuten reed de trein op halve snelheid verder. Op Den Haag HS moest iedereen eruit. Alleen de sprinters reden nog. "Problemen in verband met de warmte", klonk krakerig door de intercom.
Bekertje water
Lieve NS. Ik heb een zomertip. Jullie materieel valt nogal eens uit. Leidingen trekken krom door warmte, of kou, als het kouder wordt dan 1 graad onder 0. Laat passagiers in ieder geval snel iets weten en zet zeker in de zomer in elke trein een paar grote kratten met waterflessen en een doos plastic bekertjes. Gewoon, ergens in een van die door jullie af te sluiten hokjes. Staat er dan weer eens een trein stil, langer dan 5 minuten en in de brandende zon, deel dan gerust een bekertje water uit. Dat hoeft echt geen al te grote aanslag op jullie budget te zijn en voorkomt een al te grote aanslag op het welzijn van jullie passagiers.
Reacties