Vlucht vertraagd? Claim je vergoeding
Stakingen, vertragingen, annuleringen. Het zijn niet de eerste dingen waar je aan denkt als je je vliegvakantie hebt geboekt. Maar het komt wel voor, en niet altijd geeft de betreffende vliegmaatschappij je dan de service of compensatie waar je recht op hebt. Wat zijn de regels?
Heb je tot twee uur vertraging bij vertrek of later aankomen dan op het vliegticket staat dan heb je geen recht op compensatie. Maar wat als je door de vertraging je aansluitende vlucht hebt gemist? Zijn de vluchten in één boeking gemaakt dan is de maatschappij waarmee je de vertraging hebt opgelopen, verplicht om een nieuwe boeking voor een aansluitende vlucht te maken.
Regels voor het missen van een aansluitende vlucht
Kom je met een vertraging van meer dan drie uur aan op de eindbestemming dan is er wellicht recht op compensatie. Dit kan oplopen tot € 600 per persoon.
Lukt het niet om op de eindbestemming te komen dan moet de maatschappij regelen dat je terugvliegt naar de luchthaven van waar je bent vertrokken.
Is de nieuwe aansluitende vlucht later dan 8 uur na de oorspronkelijke aansluitende vlucht dan kun je recht hebben op een vergoeding voor het verlies van de tijd. Ook moet de maatschappij zorgen voor eten, drinken en eventueel een hotel en transfer tussen hotel en luchthaven.
Veel maatschappijen geven maaltijdvouchers, maar wanneer ze dat niet doen kun je zelf eten en drinken kopen en de nota indienen bij de vliegtuigmaatschappij.
Komt je koffer niet aan door de gemiste aansluiting vul dan bij de ‘Lost and Found’ balie een PIR-formulier in. Het is heel handig om vooraf een foto van je koffer te maken zodat je precies het merk en type weet. Er zijn immers duizenden ‘zwarte’ koffers.
Bij ontbrekende bagage kun je spullen die direct noodzakelijk zijn aanschaffen. Denk aan toiletgerei, ondergoed en een setje kleding. De kosten kun je terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij.
In het kort
-
De compensatie voor een gemiste aansluiting geldt voor luchtvaartmaatschappijen uit de EU of als je vanuit de EU naar een land daarbuiten vliegt.
-
Beide vluchten moeten in één boeking gemaakt zijn. Dus niet twee los geboekte tickets.
-
De vertraging waardoor de aansluiting gemist wordt mag niet veroorzaakt zijn door een buitengewone omstandigheid (weersomstandigheden, stakingen, terrorisme).
Je krijgt vergoeding bij:
-
Vluchten van 1500 km of minder met een vertraging van 2 uur of meer.
-
Vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km, met een vertraging van 3 uur of meer.
-
Vluchten buiten de EU van 1500 tot 3500 km, met een vertraging van 3 uur of meer.
-
Vluchten buiten de EU van meer dan 3500 km, met een vertraging van 4 uur of meer.
Hoe hoog is de vergoeding?
Er zijn op Europees niveau afspraken gemaakt over de vergoedingen bij vertraagde vluchten, gemiste aansluitingen en annuleringen. Je kunt hiervoor, en voor de eventuele extra gemaakte kosten, zelf een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij, maar mocht je geen zin hebben in die rompslomp en de soms eindeloze discussies die uit de claim voortkomen, dan is het inschakelen van een partij zoals Airhelp een prima optie. Het missen van een vlucht of het hebben van vertraging is al stress genoeg!
Is je vlucht meer dan drie uur vertraagd dan is de luchtvaartmaatschappij je, in veel gevallen, verplicht te compenseren in geld.
-
€ 250,- voor vluchten tot en met 1500 km.
-
€ 400,- voor vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km.
-
€ 400,- voor vluchten buiten de EU van 1500 tot 3500 km.
-
€ 600,- voor vluchten van meer dan 3500 km.