Boeing levert even geen 787’s
Boeing staakt voorlopig de levering van 787’s. Vliegtuigmaatschappijen krijgen hun Dreamliners pas als de problemen met de lithium-ion-accu’s zijn opgelost. Het Amerikaanse bedrijf gaat wel door met de productie van het paradepaardje, zo heeft een woordvoerder gezegd. Wereldwijd zijn meer dan 800 orders geplaatst voor de Dreamliner, van wie 25 door Air France-KLM.
De 49 Dreamliners die wereldwijd in gebruik zijn, staan sinds deze week aan de grond. Directe aanleiding zijn de branden die in twee Japanse toestellen zijn ontstaan, vermoedelijk na oververhitting van de accu’s. Eén toestel stond in Boston, het andere moest als gevolg van rookontwikkeling in de cockpit een noodlanding maken in Japan.
Accu´s
Onderzoek in Amerika richt zich vooral op de accu’s, die meer capaciteit hebben en sneller bijladen dan gewone exemplaren, maar wellicht ook minder betrouwbaar zijn. De oververhitting kan in de accu’s zelf liggen, maar ook in de elektronica van het vliegtuig. De betreffende lithium-ion-accu’s zijn gemaakt door het Japanse GS Yuasa.
Concurrent
Dergelijke accu´s zitten ook in het pronkstuk van concurrent Airbus, de A380. In dit toestel worden ze echter alleen gebruikt voor de noodverlichting. Het risico van oververhitting is hierdoor veel kleiner. In de nieuwe A350 van Airbus spelen de bewuste accu´s wel een grotere rol. Raymond Lahood, de Amerikaanse minister van Transport, heeft gezegd dat de Dreamliners pas weer mogen vliegen als de accu’s ‘met duizend procent zekerheid’ veilig zijn.