Parkeerbedrijf bij Schiphol gaf auto’s mee aan wildvreemden
Door een haperende bedrijfsvoering is het lange tijd makkelijk geweest om auto’s mee te krijgen, die reizigers hadden geparkeerd bij Airport Parking Solutions bij Schiphol. Medewerkers van het tv-programma Kassa lieten zaterdagavond zien hoe eenvoudig ze bij het parkeerbedrijf konden wegrijden met een dure BMW, die niet hun eigendom was.
De problemen werden veroorzaakt door een lekke website en gebrekkige controle, zo bleek in de uitzending. Het reserveringssysteem van Airport Parking Solutions, een van de parkeerbedrijven bij Schiphol, bleek bijvoorbeeld zo lek als een mandje. Door het reserveringsnummer in het internetadres te vervangen door een ander nummer, konden redacteuren van Kassa reserveringen van anderen bekijken en uitprinten.
Drie keer prijs
Met zo’n printje lukte het drie keer een auto op te halen die door iemand anders was afgegeven. In twee gevallen was die andere persoon een collega van Kassa, in het derde geval een wildvreemde. Controle was er nauwelijks: medewerkers van Airport Parking Solutions gaven de sleutels af zonder naar legitimatie te vragen.
In de uitzending stelde directeur Karim Boukhidous te zijn geschrokken. ,,Ik heb het direct opgepakt en anderhalf uur later was het lek opgelost.” Ook de controles door medewerkers zijn aangescherpt. Voortaan moeten klanten zich altijd legitimeren, verzekerde de directeur.
In een reactie stelt Schiphol geen relatie te hebben met bedrijven uit de omgeving die parkeerdiensten aanbieden en dus ook geen invloed te hebben op hun bedrijfsvoering.