Oostende worstelt met bloot

4.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

Oostende worstelt met bloot
Oostende worstelt met bloot
Mannen en vrouwen, die op zonnige dagen halfnaakt door de straten van haar stad trekken: het is wethouder Martine Lesaffre van Oostende een doorn in het oog. Ze wil volgend seizoen in de Belgische badplaats paal en perk stellen aan dit zomerse exhibitionisme. “Iedereen is welkom in Oostende, maar doe verdorie een T-shirt aan”, aldus Lesaffre.

De wethouder reageert naar eigen zeggen onder meer op recente klachten over ‘bleke, getatoeëerde, uitgezakte, ingesmeerde blinkende excuses voor mannenlichamen’. Vanaf 2013 wil ze op straat niet meer met ontblote bovenlijven of andere halfnaakte uitingen worden geconfronteerd.

'Grens overschreden'

Volgens haar is simpelweg de grens overschreden. “Zowel mannen als vrouwen vinden het vandaag gepermitteerd om halfnaakt te winkelen of op een terras te zitten. Oostende is een prachtige shoppingstad aan de kust, maar wat baat het als het straatbeeld wordt verstoord door mensen in hun blote bast?” Lesaffre stelt dat hierdoor het imago van de stad keldert. “Het is niet dat ik preuts ben, maar we zijn op het gebied van wat toelaatbaar is in onze maatschappij te ver doorgeschoten.”

Aangesproken door politie 

Ze zegt zich te herinneren als kind altijd een T-shirt te hebben moeten dragen. “Vroeger werden we daarop aangesproken door de politie, maar ik heb die regel niet meer teruggevonden. Voor een goed begrip: ik heb er niets op tegen dat mensen in zwembroek de dijk eens oversteken voor een ijsje, maar in het stadscentrum is dat toch iets anders.”

Ook in Barcelona

In enkele buitenlandse steden, zoals Barcelona, is het verboden om met ontbloot bovenlijf door de straten te lopen. Boetes van 120 euro en meer zijn geen uitzondering. Maar ook dichterbij, in het Belgische Knokke-Heist, zijn halfnaakte mannen- en vrouwenlijven aan regels onderworpen. “Het staat hier al twintig jaar in ons politiereglement”, aldus burgemeester Leopold Lippens.  “Er worden bij overtreding geen boetes voor uitgeschreven, maar een politieagent zal je er wel snel op aanspreken.”

Wat vind jij van de uitlatingen van de wethouder van Oostende? Heb jij bijvoorbeeld vergelijkbare ervaringen in binnen- of buitenland? Laat het ons weten!  

 

Reacties

 
#1 Leentje 31-08-2012 11:22
nou vind ik die blote billen van die mevrouw op de foto ook niet echt smakelijk, al zijn het wel mooie billen. ik zeg gewoon kleren aan doen op straat
Melden aan beheerder
 
 
#2 G.Veens 31-08-2012 11:36
Deel 1
Het standpunt van de wethouder hinkt op twee benen.
enerzijds verwijst ze naar vroeger en zegt ze niet preuts te zijn. In deze maatschappij pretendeert men vrijheid van leven en meningsuiting. Mensen mogen wel in aanstootgevende kleding lopen of gebruiken uit andere culturen 'afdwingen', waaraan wij ons dan 'moeten' conformeren,waar vervolgens geen boet op staat, terwijl als men minde ongekleed gaat dit opeens wel aanstootgevend zou zijn.
Melden aan beheerder
 
 
#3 G.Veens 31-08-2012 11:36
Deel 2
We gaan langzaamaan Amerikaanse gedachten volgen: lichaamsdelen worden afgeschermd met wazige vlekjes en tekst wordt onderbroken door gepiep als scheldwoorden maar ook namen van lichaamsdelen worden genoemd. Waar houdt het op ?
Elk mens is gelijk van lichaam. Alleen niet iedereen is gezegend met een lichaam als Adonis. het zij zo.
geef iedereen de vrijheid zich te kleden zoals hij/zij wil , dus inderdaad die burka maar ook inderdaad die bikini of desnoods niets. Maar dwing elkaar niet te kleden hoe JIJ dat wil, én het mag natuurlijk niet ontaarden in opdringerigheid, onzedelijk gedrag (op...ijke seksualiteit of hier p aandringen).
Waar en wanneer houdt deze vooroorlogse zedenprekerij een keer op? We worden al veel te veel betutteld.

groet, G.Veens
Melden aan beheerder
 
 
#4 Joop 31-08-2012 11:43
Helemaal met G.Veens eens. Bloot schijnt de laatste jaren ineens iets heel bijzonders te zijn en moet zo min mogelijk gezien worden. We vertrutten. Er zijn sauna's met al bijna meer badkledingdagen dan zonder. Waarom die schaamte over ons eigen lichaam?
Melden aan beheerder
 
 
#5 Tony Reukers 31-08-2012 13:30
Heozo is deze wethouder niet preuts?
Kleding wordt ondermeer bepaald door de heersende mode, maar als je blieft geen voorschrift van de overheid. Waar is de grens?
Mensen zijn vrij in hun kledingkeuze. Als het gaat om werk mogen echter wel eisen aan gesteld worden.
...//...d66.../verkiezingsprogramma/vrijheid-door-recht/recht/geen-boerkaverbod/
Melden aan beheerder
 
 
#6 Netty 31-08-2012 13:43
Waarom zo spastisch over bloot. Okay, we hoeven echt niet allemaal naakt over straat. Maar als je ziet dat zelfs topless zonnen al bijna uitgestorven is gaan we helemaal terug naar de tijd dat bloot zonde was.
Melden aan beheerder
 
 
#7 Joop 05-09-2012 18:48
Bloot is absoluut niets om je over te schamen. Zeker in steden aan de kust mag bloot flaneren geen probleem opleveren. Het laat juist zien dat de stad lééft! Het is een graadmeter voor het stralende weer, waar zo'n stad het juist van moet hebben. Het is vrolijk, feestelijk en kleurrijk. Asjemenou, laat mensen toch puur genieten op dagen dat het kan! Leve het leven!
Melden aan beheerder
 
 
#8 gerrit 19-06-2013 20:41
helemaal eens met Joop, Netty,Tony en G Veens
tot zover niets meer aan toe te voegen.

Het is naar mijn idee vaak het moeite hebben met het 'eigen' lichaamsbeeld/zelfbeeld van degene die kritiek of afkeer heeft , probeert dan de vrijheid van de ander in te perken en het bij de ander neer te leggen.
Melden aan beheerder
 

Op dit artikel kun je niet (meer) reageren.

Duitse gerechten ontdekt tijdens je reis? Maak ze zelf!

Duitse gerechten ontdekt tijdens je reis? Maak ze zelf!

Duitsland, onze grote oosterbuur, is een bijzonder land, ook op culinair gebied. Binnen Europa kent eigenlijk ieder land zijn eigen keuken. Natuurlijk zijn er overeenkomsten, maar er bestaan ook grote verschillen, zelfs als je buren bent zoals Nederland en Duitsland. Ben jij in Duitsland op vakantie geweest en heb je hier lekkere gerechten ontdekt die je thuis ook wel zou willen maken? Lees dan snel verder.

Lees verder

Ontdek de andere kanten van Ibiza

Ontdek de andere kanten van Ibiza

Van alle eilanden in de Balearen staat Ibiza bekend als ‘feesteiland’. Vooral het zuiden van dit Spaanse eiland heeft die reputatie. Maar Ibiza heeft ook een oosten, westen, midden en noorden. Letterlijk de andere kanten. Tijd om die te ontdekken!

Lees verder

Nederlander graag met auto naar het buitenland

Nederlander graag met auto naar het buitenland

Meer en meer Nederlanders vieren dit jaar de zomervakantie weer in het buitenland. De belangstelling voor een verblijf in eigen land blijft weliswaar groot, maar de hang naar avontuur over de grens wordt groter en groter, zo wees onderzoek van bureau Trends & Tourism uit.

Lees verder

Droombestemming Amerika

Droombestemming Amerika

Vraag naar iemands favoriete reisbestemmingen en bijna zeker wordt Amerika genoemd. De Verenigde Staten oefenen op vakantiegangers een magische aantrekkingskracht uit, simpelweg vanwege het ongekende aanbod voor jong en oud. Hoog tijd dus om Amerika ook eens op jouw bucketlist te zetten.

Lees verder

Dagje uit: 7 tips voor leuke trips

Dagje uit: 7 tips voor leuke trips

Dagje uit? Het kan weer nu attracties, pretparken, dierentuinen en musea weer open zijn. Samen, of met familie of vrienden een dagje weg. Wat waren in 2021 populaire uitjes en zijn ook in 2022 de moeite waard. Inspiratie nodig? Lees deze zeven tips.

Lees verder

Van PCR tot boosteren: reizen in tijden van corona

Van PCR tot boosteren: reizen in tijden van corona

Corona en coronamaatregelen. Het ene land wil dit, het andere dat. Reizen naar jouw favoriete vakantiebestemming is nog nooit zo lastig geweest, met al die verschillende voorwaarden rond corona. Want er zijn er nogal wat, variërend van PCR tot boosteren en een goed ingevuld gele vaccinatieboekje. Puur op reis komt met een overzicht.