Breda in de race voor Europese stedenprijs
Breda maakt kans op de titel European Capital of Smart Tourism van 2020. De stad in het westen van Noord-Brabant is genomineerd met nog negen Europese steden. Begin oktober wordt bekend of Breda tot de twee winnaars behoort. De award is een waardering voor bijzondere bijdragen aan slimme, innovatieve en inclusieve strategieën op het gebied van toerisme.
De titel ‘European Capital of Smart Tourism’ werd vorig jaar voor het eerst toegekend, toen aan Helsinki en Lyon. Naast Breda maken nu Bratislava (Slowakije), Bremerhaven (Duitsland), Göteborg (Zweden), Karlsruhe (Duitsland), Ljubljana (Slovenië), Málaga (Spanje), Nice (Frankrijk), Ravenna (Italië) en Turijn (Italië) kans op de award. De twee winnaars profiteren een jaar achtereen merkondersteuning en communicatiehulp. Hierbij moet worden gedacht aan een promotiefilm, een beeldhouwwerk aangepast aan het stadscentrum en promotieactiviteiten.
Lees ook over stedentrips in Europa
Bij ‘smart tourism’ spelen bestemmingen in op nieuwe uitdagingen en eisen, zoals de vraag naar digitale informatie, producten en diensten. Denk hierbij aan de ontwikkeling van speciale applicaties (apps). Daarnaast wordt gekeken naar de duurzame ontwikkeling van de omgeving, ondersteuning van creatieve industrieën en de inzet van lokaal talent bij de ontwikkeling van de toerismesector.
De nominatie voor de Europese prijs voelt voor Breda al een beetje als een prijs, stelt de gemeente in een persbericht. ,,Dit benadrukt nog maar eens dat Breda naast een aantrekkelijke stad, die je meteen omarmt met haar charme en gastvrijheid, ook een innovatieve en toegankelijke stad is. We zetten namelijk steeds vaker technologie en ICT in om de beleving van Breda te verbeteren en resultaten te meten”, aldus wethouder Boaz Adank in het persbericht. In 2018 trok Breda zo’n 6 miljoen toeristen. De Brabantse stad won eerder al de titels ‘Beste Binnenstad’ en ‘European Access City Award’.