Populariteit campers leidt tot meer pech onderweg
Campervakanties vallen relatief vaak in het water door pech onderweg. SOS International heeft in de afgelopen vijf jaar het aantal hulpvragen zien verdrievoudigen. De medewerkers van de grootste onafhankelijke alarmcentrale van ons land draaien overuren, schrijft amweb.nl.
Reizen met een camper is uitgegroeid tot een bijzonder populaire vorm van vakantie. Volgens brancheorganisatie Kampeer en Caravan Industrie (KCI) reden er op 1 juli van dit jaar in Nederland meer dan 115.000 geregistreerde kampeerauto’s rond. Vijf jaar geleden waren dat er nog 77.000, aldus het bericht op het platform voor professionals werkzaam in de financiële dienstverlening. Daarnaast zijn de huurmogelijkheden fors toegenomen. ,,Het gaat om problemen als schade en diefstal, maar in meer dan 80 procent draait het om een pechgeval”, zegt directeur Marcel van der Meulen van SOS International. ,,Dat betekent dat er jaarlijks honderden campers stranden langs de Route du Soleil of andere populaire vakantietrajecten. Wij staan deze kampeerautobezitters bij met pechhulp, transport en waar nodig vervangend vervoer.”
Voor het opvallend hoge aantal pechgevallen zijn volgens hem verschillende verklaringen. ,,Oude campers hebben niet altijd de voorzieningen waar we tegenwoordig aan gewend zijn. Je ziet dan ook dat er veel geknutseld wordt. Dat gaat vaak goed, maar kan ook problemen opleveren. Denk bijvoorbeeld aan een te hoge aslast door het inbouwen van een te grote watertank. Of kortsluiting of andere elektrische problemen, omdat accu’s of dynamo’s het begeven door de inbouw van moderne apparatuur.”
Verhuur sterk toegenomen
Een tweede belangrijk aspect is de toename van verhuur. Een nieuwe camper is geen goedkope investering. Daarom kiezen steeds meer campereigenaren ervoor om hun camper te verhuren, schrijft amweb.nl. ,,De deeleconomie maakt dat relatief eenvoudig: online bemiddelingsplatforms schieten als paddenstoelen uit de grond”, stelt Van der Meulen. ,,Vaak stellen dergelijke platforms als énige eis dat de camper beschikbaar moet zijn. Over onderhoud of veiligheid wordt niet of nauwelijks gesproken.”
,,Dergelijke verhuurcampers worden daardoor ineens veel vaker gebruikt. En een privécamper die dan in feite bedrijfsmatig wordt gebruikt, moet óók bedrijfsmatig onderhouden worden. En dat gebeurt in veel gevallen niet. Ook zullen huurders soms net wat minder zuinig met de camper omspringen. Al met al maken campers veel meer kilometers en blijft het onderhoud daarbij achter. Het gevolg: nietsvermoedende huurders denken een goedkope camper te huren, maar stranden vervolgens op de vluchtstrook.”