Reisbranche zet in op bemiddelde, vitale 65-plusser

3.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Vliegtuig ©puuropreis
Vliegtuig ©puuropreis

De reiswereld lijkt een aantrekkelijke, nieuwe doelgroep te hebben ontdekt. Onderzoek van reisbrancheorganisatie ANVR, het Nationaal Ouderenfonds en ABN AMRO wijst uit dat Nederlandse 65-plussers de reisbranche de komende jaren een behoorlijke boost kunnen geven. Deskundigen van de bank verwachten dat de bestedingen van 65-plussers aan vakanties in de komende vijf jaar in totaal met een half miljard euro stijgen.

De voorspellingen zijn gebaseerd op een bovengemiddeld vertrouwen bij reisondernemers, een consumentenvertrouwen dat sinds 2001 niet zo hoog is geweest en een Nederlandse economie die in het afgelopen jaar is gegroeid met zo’n 3,25 procent. ,,Terwijl de Nederlandse bevolking jonger dan 65 de komende jaren nauwelijks toeneemt, groeit de groep 65-plussers met zo’n 8 procent per jaar; een uitdaging én een kans voor reisondernemers”, concluderen de onderzoeker. ,,Met specifieke dienstverlening gericht op ouderen kunnen we deze doelgroep verleiden om vaker op vakantie te gaan”, stelt Frank Oostdam, voorzitter/directeur van de ANVR. ,,De 65-plusser van vandaag heeft meer te besteden, is vitaler en veel mobieler dan zijn vorige generatie.”

Reisbranche groeit weer

Na een moeizaam 2016 is de omzet van de reisbranche in 2017 weer gegroeid. De omzetstijging bedroeg 13,3 procent tot en met het derde kwartaal. Uit cijfers van de ANVR GfK Travelscan, gemeten tot en met januari 2018, blijkt bovendien dat de vooruitzichten voor 2018 ook goed zijn: voor  dit jaar zijn al ruim 8 procent meer reizen geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. De groei komt voor een groot deel op het conto van reizigers in de leeftijdscategorie 65-plus. In de afgelopen vijf jaar groeide het aantal vakanties onder deze doelgroep met 13 procent. In 2035 telt Nederland 4,6 miljoen 65-plussers: bijna 45 procent meer dan nu. Doordat de huidige 65-plussers welvarender, vitaler en mobieler zijn, zijn zij een zeer interessante groeidoelgroep voor de reissector.

Oudere boekt vaker online

Het percentage online gekochte reizen gaat volgens ABN ARMO verder toenemen in de komende jaren. In 2016 boekte 22 procent van alle 65-plussers online een vakantie; in de afgelopen vijf jaar groeide dit percentage met 42 procent. Reisondernemers spelen hierop in door in te zetten op gepersonaliseerde content door het gebruik van data. Zo maakt nieuwe technologie het mogelijk content dynamisch aan te passen aan de voorkeuren van ouderen. Met de ervaringen van leeftijdsgenoten kunnen zorgen worden weggenomen bij het aanbieden van een reis. Uit onderzoek van het Nationaal Ouderenfonds blijkt 1 op de 4 ouderen nooit op vakantie gaat. Zo’n 60 procent van hen zou dit wel willen, maar zegt er bijvoorbeeld onvoldoende geld voor te hebben. Door gerichter te communiceren over de aanbiedingen in het laagseizoen, kunnen reisondernemers ook deze doelgroep aan het reizen houden.

Stedentrips populair

Bijna de helft van de ouderen geeft aan dat ze op vakantie graag een nieuwe omgeving ontdekken. Vier op de tien 65-plussers heeft een bucketlist waarop vooral stedentrips hoog genoteerd staan. Een andere populaire vakantievorm zijn de ‘multi-generatiereizen’. Zo brengen 65-plussers 15 procent van hun vakanties door met kinderen en/of kleinkinderen. Hierop kunnen aanbieders inspelen met dagactiviteiten voor jong en oud en met extra grote en luxere accommodatie.

Om de toegankelijkheid van een accommodatie te verhogen, is het daarnaast belangrijk om rekening te houden met mogelijke fysieke beperkingen van oudere reizigers. ,,Voor 37 procent van de ouderen is hun lichamelijke conditie aanleiding om niet op vakantie te gaan. Aanbieders kunnen waarde toevoegen door drempels letterlijk weg te nemen”, zegt Stef Driessen van ABN AMRO. ,,Accommodaties met speciale voorzieningen - zoals een lift, een digitale butler en goede verbindingen naar dagactiviteiten - hebben hierbij een streepje voor. Aanbieders die hierover communiceren, hebben goede kansen om 65-plussers aan zich te binden. Zo krijgen zij toegang tot een markt die in de komende jaren alleen maar zal groeien.”

Booking.com

Reactie toevoegen
Reacties zijn van harte welkom. Reclame maken, producten promoten of websites vermelden is niet toegestaan.

Verzekerd van een mooi auto-avontuur

Verzekerd van een mooi auto-avontuur

Wie heeft er geen herinneringen aan een vakantie met de auto? Waarschijnlijk eerst met je ouders; daarna als jong zelfstandige op avontuur, naar het zuiden van Europa. Voor velen is de auto nog altijd het populairste vakantiemiddel, voor ver weg én dichtbij. Wellicht is het een idee om binnenkort een van de volgende routes in Duitsland, België of Luxemburg te ontdekken.

Lees verder

Groepsvakantie met Pasen? Vergeet deze 3 boekingstips niet

Groepsvakantie met Pasen? Vergeet deze 3 boekingstips niet

De paasdagen zijn een ideale periode voor een groepsvakantie. De scholen hebben vakantie en veel mensen zijn vrij van het werk, wat ervoor zorgt dat iedereen mee kan. En daar moet je natuurlijk gebruik van maken, want niets is zo belangrijk als samen zijn met de mensen om wie je geeft. Of dat nu je familie is, of een vriendengroep. Wil je lekker genieten van een groepsvakantie met Pasen? Lees de onderstaande tips om het onvergetelijk te maken.

Lees verder

Gratis dataroaming blijft nog eens 10 jaar beschikbaar in Europa

Gratis dataroaming blijft nog eens 10 jaar beschikbaar in Europa

Gebruik jij op vakantie graag je telefoon om te internetten en te bellen? Dan kun je dat ook de komende tien jaar in de Europese Unie gratis blijven doen. Sinds 2017 is er in de EU namelijk gratis dataroaming. 

Lees verder

Vakantielanden met meeste kans op verkeersongelukken

Vakantielanden met meeste kans op verkeersongelukken

Waar moet je nu het meeste oppassen in het verkeer als je in een volgepakte auto aan de vakantiereis begint? Het laatste waar je op een ritje naar de zon op zit te wachten is een verkeersongeluk. Het is niet in Italië met het soms temperamentvolle verkeer, of Spanje met zijn beruchte smalle straatjes waar de meeste ongelukken gebeuren. Uit onderzoek van Independer op basis van cijfers van Eurostat* blijkt dat Oostenrijk het Europese land is met de meeste verkeersslachtoffers. Het gaat dan om gewonden en dodelijke slachtoffers (fataal of gewond).

Lees verder

Slovenië wacht op ontdekking

Slovenië wacht op ontdekking

Slovenië is meer en meer in trek als vakantiebestemming. Toch is het nog voor veel West-Europese reizigers slechts een doorgangsland, op weg naar bijvoorbeeld Kroatië of Hongarije. Degenen die in Slovenië niet meer dan een tankstop maken, missen veel, zo ontdekten we zelf.

Lees verder

Vakantie? Voorkom woninginbraak

Vakantie? Voorkom woninginbraak

Vakantie, weekendje weg, avondje uit. Voor dieven ideaal om hun slag te slaan in je huis. Woninginbraak heeft een grote impact op je gevoel van veiligheid. Het is niet alleen het gemis van waardevolle, en soms niet waardevolle, maar dierbare spullen, maar juist ook het idee dat vreemden binnen zijn geweest, door je kasten hebben gesnuffeld en al je persoonlijke bezittingen hebben bekeken.

Lees verder