Reisbranche zet in op bemiddelde, vitale 65-plusser

3.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Vliegtuig ©puuropreis
Vliegtuig ©puuropreis

De reiswereld lijkt een aantrekkelijke, nieuwe doelgroep te hebben ontdekt. Onderzoek van reisbrancheorganisatie ANVR, het Nationaal Ouderenfonds en ABN AMRO wijst uit dat Nederlandse 65-plussers de reisbranche de komende jaren een behoorlijke boost kunnen geven. Deskundigen van de bank verwachten dat de bestedingen van 65-plussers aan vakanties in de komende vijf jaar in totaal met een half miljard euro stijgen.

De voorspellingen zijn gebaseerd op een bovengemiddeld vertrouwen bij reisondernemers, een consumentenvertrouwen dat sinds 2001 niet zo hoog is geweest en een Nederlandse economie die in het afgelopen jaar is gegroeid met zo’n 3,25 procent. ,,Terwijl de Nederlandse bevolking jonger dan 65 de komende jaren nauwelijks toeneemt, groeit de groep 65-plussers met zo’n 8 procent per jaar; een uitdaging én een kans voor reisondernemers”, concluderen de onderzoeker. ,,Met specifieke dienstverlening gericht op ouderen kunnen we deze doelgroep verleiden om vaker op vakantie te gaan”, stelt Frank Oostdam, voorzitter/directeur van de ANVR. ,,De 65-plusser van vandaag heeft meer te besteden, is vitaler en veel mobieler dan zijn vorige generatie.”

Reisbranche groeit weer

Na een moeizaam 2016 is de omzet van de reisbranche in 2017 weer gegroeid. De omzetstijging bedroeg 13,3 procent tot en met het derde kwartaal. Uit cijfers van de ANVR GfK Travelscan, gemeten tot en met januari 2018, blijkt bovendien dat de vooruitzichten voor 2018 ook goed zijn: voor  dit jaar zijn al ruim 8 procent meer reizen geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. De groei komt voor een groot deel op het conto van reizigers in de leeftijdscategorie 65-plus. In de afgelopen vijf jaar groeide het aantal vakanties onder deze doelgroep met 13 procent. In 2035 telt Nederland 4,6 miljoen 65-plussers: bijna 45 procent meer dan nu. Doordat de huidige 65-plussers welvarender, vitaler en mobieler zijn, zijn zij een zeer interessante groeidoelgroep voor de reissector.

Oudere boekt vaker online

Het percentage online gekochte reizen gaat volgens ABN ARMO verder toenemen in de komende jaren. In 2016 boekte 22 procent van alle 65-plussers online een vakantie; in de afgelopen vijf jaar groeide dit percentage met 42 procent. Reisondernemers spelen hierop in door in te zetten op gepersonaliseerde content door het gebruik van data. Zo maakt nieuwe technologie het mogelijk content dynamisch aan te passen aan de voorkeuren van ouderen. Met de ervaringen van leeftijdsgenoten kunnen zorgen worden weggenomen bij het aanbieden van een reis. Uit onderzoek van het Nationaal Ouderenfonds blijkt 1 op de 4 ouderen nooit op vakantie gaat. Zo’n 60 procent van hen zou dit wel willen, maar zegt er bijvoorbeeld onvoldoende geld voor te hebben. Door gerichter te communiceren over de aanbiedingen in het laagseizoen, kunnen reisondernemers ook deze doelgroep aan het reizen houden.

Stedentrips populair

Bijna de helft van de ouderen geeft aan dat ze op vakantie graag een nieuwe omgeving ontdekken. Vier op de tien 65-plussers heeft een bucketlist waarop vooral stedentrips hoog genoteerd staan. Een andere populaire vakantievorm zijn de ‘multi-generatiereizen’. Zo brengen 65-plussers 15 procent van hun vakanties door met kinderen en/of kleinkinderen. Hierop kunnen aanbieders inspelen met dagactiviteiten voor jong en oud en met extra grote en luxere accommodatie.

Om de toegankelijkheid van een accommodatie te verhogen, is het daarnaast belangrijk om rekening te houden met mogelijke fysieke beperkingen van oudere reizigers. ,,Voor 37 procent van de ouderen is hun lichamelijke conditie aanleiding om niet op vakantie te gaan. Aanbieders kunnen waarde toevoegen door drempels letterlijk weg te nemen”, zegt Stef Driessen van ABN AMRO. ,,Accommodaties met speciale voorzieningen - zoals een lift, een digitale butler en goede verbindingen naar dagactiviteiten - hebben hierbij een streepje voor. Aanbieders die hierover communiceren, hebben goede kansen om 65-plussers aan zich te binden. Zo krijgen zij toegang tot een markt die in de komende jaren alleen maar zal groeien.”

Booking.com

Reactie toevoegen
Reacties zijn van harte welkom. Reclame maken, producten promoten of websites vermelden is niet toegestaan.

Musea in Nederland: 12 tips voor een museum in elke provincie

Musea in Nederland: 12 tips voor een museum in elke provincie

Musea in Nederland. We hebben een lijstje gemaakt van 12 musea in Nederland, in elke provincie een, die misschien wat onbekender zijn, maar absoluut de moeite waard. Van kunst en geschiedenis, tot wetenschap of cultureel erfgoed, je vindt het in deze musea.

Lees verder

Ik ga op kampeervakantie en ik neem mee...

Ik ga op kampeervakantie en ik neem mee...

Of je nu een kampeervakantie onderneemt in een tent, caravan of camper, er zijn enkele essentiële zaken die je niet mag vergeten om je vakantie soepel en plezierig te laten verlopen. Hier zijn enkele belangrijke dingen die zeker niet mogen ontbreken.

Lees verder

Ontdek de andere kant van de wereld in Australië en Nieuw-Zeeland

Ontdek de andere kant van de wereld in Australië en Nieuw-Zeeland

Breng een bezoek aan de andere kant van de wereld, door een reis naar Australië of Nieuw-Zeeland te boeken. Beide landen hebben je ontzettend veel te bieden op het gebied van natuur en cultuur. Daarbij hoef je niet bang te zijn dat je er niet kunt ontspannen na een drukke periode op het werk of tijdens je studie; beide landen beschikken over tal van fraaie stranden. In dit artikel lees je meer over wat het reizen naar Australië en Nieuw-Zeeland zo de moeite waard maakt.

Lees verder

Wellness en luxe, ook voor een nachtje weg

Wellness en luxe, ook voor een nachtje weg

Voor veel mensen is een hotelkamer vooral om in te slapen. Zeker bij een stedentrip of weekendje weg is de overnachting vaak ondergeschikt aan de bestemming. Maar een fijn hotel, luxe kamer en een heerlijk bed dragen zeker bij aan het plezier van het nachtje of weekendje weg. En dat hoeft echt niet duur te zijn.

Lees verder

Kerstmarkten in Europa: zeven tips

Kerstmarkten in Europa: zeven tips
Kerstmarkten. Voor veel mensen betekent dat sfeer en gezelligheid. Stap in de auto, neem de bus of pak de trein naar een van deze kerstmarkten in Europa. Van klein tot groot, van ondergronds tot op het water, kerstmarktliefhebbers kunnen dit jaar hun hart weer ophalen.

Lees verder

De vele voordelen van een vakantiehuis

De vele voordelen van een vakantiehuis

Nederlanders gaan steeds vaker op vakantie in eigen land of in een van onze buurlanden. Dichtbij en duurzaam zijn hierbij de sleutelwoorden, al spelen ook luxe en ligging duidelijk mee. Daarbij kiezen steeds meer mensen voor het gemak van een vakantiehuis op een vakantiepark.

Lees verder