Reisbranche zet in op bemiddelde, vitale 65-plusser

3.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Vliegtuig ©puuropreis
Vliegtuig ©puuropreis

De reiswereld lijkt een aantrekkelijke, nieuwe doelgroep te hebben ontdekt. Onderzoek van reisbrancheorganisatie ANVR, het Nationaal Ouderenfonds en ABN AMRO wijst uit dat Nederlandse 65-plussers de reisbranche de komende jaren een behoorlijke boost kunnen geven. Deskundigen van de bank verwachten dat de bestedingen van 65-plussers aan vakanties in de komende vijf jaar in totaal met een half miljard euro stijgen.

De voorspellingen zijn gebaseerd op een bovengemiddeld vertrouwen bij reisondernemers, een consumentenvertrouwen dat sinds 2001 niet zo hoog is geweest en een Nederlandse economie die in het afgelopen jaar is gegroeid met zo’n 3,25 procent. ,,Terwijl de Nederlandse bevolking jonger dan 65 de komende jaren nauwelijks toeneemt, groeit de groep 65-plussers met zo’n 8 procent per jaar; een uitdaging én een kans voor reisondernemers”, concluderen de onderzoeker. ,,Met specifieke dienstverlening gericht op ouderen kunnen we deze doelgroep verleiden om vaker op vakantie te gaan”, stelt Frank Oostdam, voorzitter/directeur van de ANVR. ,,De 65-plusser van vandaag heeft meer te besteden, is vitaler en veel mobieler dan zijn vorige generatie.”

Reisbranche groeit weer

Na een moeizaam 2016 is de omzet van de reisbranche in 2017 weer gegroeid. De omzetstijging bedroeg 13,3 procent tot en met het derde kwartaal. Uit cijfers van de ANVR GfK Travelscan, gemeten tot en met januari 2018, blijkt bovendien dat de vooruitzichten voor 2018 ook goed zijn: voor  dit jaar zijn al ruim 8 procent meer reizen geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. De groei komt voor een groot deel op het conto van reizigers in de leeftijdscategorie 65-plus. In de afgelopen vijf jaar groeide het aantal vakanties onder deze doelgroep met 13 procent. In 2035 telt Nederland 4,6 miljoen 65-plussers: bijna 45 procent meer dan nu. Doordat de huidige 65-plussers welvarender, vitaler en mobieler zijn, zijn zij een zeer interessante groeidoelgroep voor de reissector.

Oudere boekt vaker online

Het percentage online gekochte reizen gaat volgens ABN ARMO verder toenemen in de komende jaren. In 2016 boekte 22 procent van alle 65-plussers online een vakantie; in de afgelopen vijf jaar groeide dit percentage met 42 procent. Reisondernemers spelen hierop in door in te zetten op gepersonaliseerde content door het gebruik van data. Zo maakt nieuwe technologie het mogelijk content dynamisch aan te passen aan de voorkeuren van ouderen. Met de ervaringen van leeftijdsgenoten kunnen zorgen worden weggenomen bij het aanbieden van een reis. Uit onderzoek van het Nationaal Ouderenfonds blijkt 1 op de 4 ouderen nooit op vakantie gaat. Zo’n 60 procent van hen zou dit wel willen, maar zegt er bijvoorbeeld onvoldoende geld voor te hebben. Door gerichter te communiceren over de aanbiedingen in het laagseizoen, kunnen reisondernemers ook deze doelgroep aan het reizen houden.

Stedentrips populair

Bijna de helft van de ouderen geeft aan dat ze op vakantie graag een nieuwe omgeving ontdekken. Vier op de tien 65-plussers heeft een bucketlist waarop vooral stedentrips hoog genoteerd staan. Een andere populaire vakantievorm zijn de ‘multi-generatiereizen’. Zo brengen 65-plussers 15 procent van hun vakanties door met kinderen en/of kleinkinderen. Hierop kunnen aanbieders inspelen met dagactiviteiten voor jong en oud en met extra grote en luxere accommodatie.

Om de toegankelijkheid van een accommodatie te verhogen, is het daarnaast belangrijk om rekening te houden met mogelijke fysieke beperkingen van oudere reizigers. ,,Voor 37 procent van de ouderen is hun lichamelijke conditie aanleiding om niet op vakantie te gaan. Aanbieders kunnen waarde toevoegen door drempels letterlijk weg te nemen”, zegt Stef Driessen van ABN AMRO. ,,Accommodaties met speciale voorzieningen - zoals een lift, een digitale butler en goede verbindingen naar dagactiviteiten - hebben hierbij een streepje voor. Aanbieders die hierover communiceren, hebben goede kansen om 65-plussers aan zich te binden. Zo krijgen zij toegang tot een markt die in de komende jaren alleen maar zal groeien.”

Booking.com

Reactie toevoegen
Reacties zijn van harte welkom. Reclame maken, producten promoten of websites vermelden is niet toegestaan.

Duitse gerechten ontdekt tijdens je reis? Maak ze zelf!

Duitse gerechten ontdekt tijdens je reis? Maak ze zelf!

Duitsland, onze grote oosterbuur, is een bijzonder land, ook op culinair gebied. Binnen Europa kent eigenlijk ieder land zijn eigen keuken. Natuurlijk zijn er overeenkomsten, maar er bestaan ook grote verschillen, zelfs als je buren bent zoals Nederland en Duitsland. Ben jij in Duitsland op vakantie geweest en heb je hier lekkere gerechten ontdekt die je thuis ook wel zou willen maken? Lees dan snel verder.

Lees verder

Ontdek de andere kanten van Ibiza

Ontdek de andere kanten van Ibiza

Van alle eilanden in de Balearen staat Ibiza bekend als ‘feesteiland’. Vooral het zuiden van dit Spaanse eiland heeft die reputatie. Maar Ibiza heeft ook een oosten, westen, midden en noorden. Letterlijk de andere kanten. Tijd om die te ontdekken!

Lees verder

Nederlander graag met auto naar het buitenland

Nederlander graag met auto naar het buitenland

Meer en meer Nederlanders vieren dit jaar de zomervakantie weer in het buitenland. De belangstelling voor een verblijf in eigen land blijft weliswaar groot, maar de hang naar avontuur over de grens wordt groter en groter, zo wees onderzoek van bureau Trends & Tourism uit.

Lees verder

Droombestemming Amerika

Droombestemming Amerika

Vraag naar iemands favoriete reisbestemmingen en bijna zeker wordt Amerika genoemd. De Verenigde Staten oefenen op vakantiegangers een magische aantrekkingskracht uit, simpelweg vanwege het ongekende aanbod voor jong en oud. Hoog tijd dus om Amerika ook eens op jouw bucketlist te zetten.

Lees verder

Dagje uit: 7 tips voor leuke trips

Dagje uit: 7 tips voor leuke trips

Dagje uit? Het kan weer nu attracties, pretparken, dierentuinen en musea weer open zijn. Samen, of met familie of vrienden een dagje weg. Wat waren in 2021 populaire uitjes en zijn ook in 2022 de moeite waard. Inspiratie nodig? Lees deze zeven tips.

Lees verder

Van PCR tot boosteren: reizen in tijden van corona

Van PCR tot boosteren: reizen in tijden van corona

Corona en coronamaatregelen. Het ene land wil dit, het andere dat. Reizen naar jouw favoriete vakantiebestemming is nog nooit zo lastig geweest, met al die verschillende voorwaarden rond corona. Want er zijn er nogal wat, variërend van PCR tot boosteren en een goed ingevuld gele vaccinatieboekje. Puur op reis komt met een overzicht.

Lees verder