Reisbranche zet in op bemiddelde, vitale 65-plusser
De reiswereld lijkt een aantrekkelijke, nieuwe doelgroep te hebben ontdekt. Onderzoek van reisbrancheorganisatie ANVR, het Nationaal Ouderenfonds en ABN AMRO wijst uit dat Nederlandse 65-plussers de reisbranche de komende jaren een behoorlijke boost kunnen geven. Deskundigen van de bank verwachten dat de bestedingen van 65-plussers aan vakanties in de komende vijf jaar in totaal met een half miljard euro stijgen.
De voorspellingen zijn gebaseerd op een bovengemiddeld vertrouwen bij reisondernemers, een consumentenvertrouwen dat sinds 2001 niet zo hoog is geweest en een Nederlandse economie die in het afgelopen jaar is gegroeid met zo’n 3,25 procent. ,,Terwijl de Nederlandse bevolking jonger dan 65 de komende jaren nauwelijks toeneemt, groeit de groep 65-plussers met zo’n 8 procent per jaar; een uitdaging én een kans voor reisondernemers”, concluderen de onderzoeker. ,,Met specifieke dienstverlening gericht op ouderen kunnen we deze doelgroep verleiden om vaker op vakantie te gaan”, stelt Frank Oostdam, voorzitter/directeur van de ANVR. ,,De 65-plusser van vandaag heeft meer te besteden, is vitaler en veel mobieler dan zijn vorige generatie.”
Reisbranche groeit weer
Na een moeizaam 2016 is de omzet van de reisbranche in 2017 weer gegroeid. De omzetstijging bedroeg 13,3 procent tot en met het derde kwartaal. Uit cijfers van de ANVR GfK Travelscan, gemeten tot en met januari 2018, blijkt bovendien dat de vooruitzichten voor 2018 ook goed zijn: voor dit jaar zijn al ruim 8 procent meer reizen geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. De groei komt voor een groot deel op het conto van reizigers in de leeftijdscategorie 65-plus. In de afgelopen vijf jaar groeide het aantal vakanties onder deze doelgroep met 13 procent. In 2035 telt Nederland 4,6 miljoen 65-plussers: bijna 45 procent meer dan nu. Doordat de huidige 65-plussers welvarender, vitaler en mobieler zijn, zijn zij een zeer interessante groeidoelgroep voor de reissector.
Oudere boekt vaker online
Het percentage online gekochte reizen gaat volgens ABN ARMO verder toenemen in de komende jaren. In 2016 boekte 22 procent van alle 65-plussers online een vakantie; in de afgelopen vijf jaar groeide dit percentage met 42 procent. Reisondernemers spelen hierop in door in te zetten op gepersonaliseerde content door het gebruik van data. Zo maakt nieuwe technologie het mogelijk content dynamisch aan te passen aan de voorkeuren van ouderen. Met de ervaringen van leeftijdsgenoten kunnen zorgen worden weggenomen bij het aanbieden van een reis. Uit onderzoek van het Nationaal Ouderenfonds blijkt 1 op de 4 ouderen nooit op vakantie gaat. Zo’n 60 procent van hen zou dit wel willen, maar zegt er bijvoorbeeld onvoldoende geld voor te hebben. Door gerichter te communiceren over de aanbiedingen in het laagseizoen, kunnen reisondernemers ook deze doelgroep aan het reizen houden.
Stedentrips populair
Bijna de helft van de ouderen geeft aan dat ze op vakantie graag een nieuwe omgeving ontdekken. Vier op de tien 65-plussers heeft een bucketlist waarop vooral stedentrips hoog genoteerd staan. Een andere populaire vakantievorm zijn de ‘multi-generatiereizen’. Zo brengen 65-plussers 15 procent van hun vakanties door met kinderen en/of kleinkinderen. Hierop kunnen aanbieders inspelen met dagactiviteiten voor jong en oud en met extra grote en luxere accommodatie.
Om de toegankelijkheid van een accommodatie te verhogen, is het daarnaast belangrijk om rekening te houden met mogelijke fysieke beperkingen van oudere reizigers. ,,Voor 37 procent van de ouderen is hun lichamelijke conditie aanleiding om niet op vakantie te gaan. Aanbieders kunnen waarde toevoegen door drempels letterlijk weg te nemen”, zegt Stef Driessen van ABN AMRO. ,,Accommodaties met speciale voorzieningen - zoals een lift, een digitale butler en goede verbindingen naar dagactiviteiten - hebben hierbij een streepje voor. Aanbieders die hierover communiceren, hebben goede kansen om 65-plussers aan zich te binden. Zo krijgen zij toegang tot een markt die in de komende jaren alleen maar zal groeien.”