Koninklijk Schiphol en royaal tintje bij Spoorwegmuseum
Op 19 september viert Schiphol het 100-jarig bestaan. En er is reden voor meer feest: de nationale luchthaven mag zich sinds kort ook 'koninklijk' noemen. Ander koninklijk nieuws: in Utrecht krijgt het Spoorwegmuseum de derde dinsdag in september een royaal tintje.
Schiphol
Woensdag ontving president-directeur Jos Nijhuis het predicaat 'koninklijk' uit handen van de Noord-Hollandse commissaris van de koning Remkes. En uiteraard hoort bij een koninklijk predicaat een nieuw logo. Dit logo, waarin een gouden kroon is verwerkt, werd tegelijkertijd onthuld. In Nu.nl zegt Nijhuis dat het predicaat koninklijk een beloning is voor honderd jaar pionierswerk. ,,Het zijn de pioniers met lef en visie, die geloofden in de vooruitgang en daardoor de luchthaven hebben groot gemaakt. De komende honderd jaar gaan we daarmee door."
Bedrijven in Nederland krijgen het predicaat koninklijk als ze voldoen aan een aantal strenge eisen, zoals minstens honderd jaar bestaan, geen economische delicten op naam hebben (van onbesproken gedrag zijn) en personeel goed behandelen.
Spoorwegmuseum
Iedere derde dinsdag van de maand organiseert Het Spoorwegmuseum een Plusdag met een speciaal inhoudelijk programma voor senioren en andere geïnteresseerden. In september valt de Plusdag samen met Prinsjesdag, aanleiding voor het museum om 20 september een koninklijk thema te geven. Er zijn presentaties in de Koninklijke wachtkamer en rondleidingen in de rijtuigen van Anna Paulowna en koningin Juliana en prins Bernhard. Op de Plusdag gelden de normale entreetarieven, het programma is voor iedereen gratis te volgen.
Koninklijke collectie
Het Spoorwegmuseum beschikt over een bijzondere koninklijke collectie. Pronkstuk is de koninklijke wachtkamer van het voormalige staatsspoorstation in Den Haag uit 1892. Dit station werd in 1973 gesloopt, de wachtkamer werd gedemonteerd en opgeslagen. In 2005 is deze gerestaureerd en geplaatst in het Maliebaanstation. In de wachtkamer treffen de bezoekers de Hofmeester die de wachtruimte in orde maakt voor Prinsjesdag. En hij klapt flink uit de school over allerlei koninklijke zaken...
Salonrijtuig nummer 1 (SR1) werd in 1864 gebouwd voor Anna Paulowna, de echtgenote van koning Willem II. Een replica van dit monumentale rijtuigje werd speciaal gebouwd voor de tentoonstelling Royal Class die in 2010 veel bezoekers trok naar Het Spoorwegmuseum. Daarnaast behoren de rijtuigen van koningin Juliana en prins Bernhard tot de vaste collectie van het museum. Beide rijtuigen zijn onlangs gerestaureerd en open gesteld voor publiek. Conservator Jos Zijlstra vertelt uitgebreid over de treinreizen van de Oranjes, de gasten van Juliana en Bernhard en het tragische leven van Anna Paulowna.
Als extraatje is de stationbarbier geopend, kapper Jan vertelt alles over de klandizie van de ouderwetse stationskapper terwijl hij de heren op ouderwetse wijze scheert met kwast en mes.