Gratis Wi-Fi nog steeds belangrijk bij hotelkeuze
Een vers kopje koffie bij het ontbijt scoort hoog, maar gratis Wi-Fi blijft de belangrijkste faciliteit bij het zoeken naar een hotel voor vrijetijds- en zakelijke overnachtingen. Toch neemt het belang daarvan langzaam af, zo ontdekte Hotels.com in het wereldwijde Hotelvoorzieningenonderzoek 2015. Redenen daarvoor zijn ondermeer het grotere aantal gratis publieke Wi-Fi hotspots en de verbeterde mobiele abonnementen waardoor reizigers minder afhankelijk zijn van van Wi-Fi in hotels.
Overal online op 1
Gratis Wi-Fi is de belangrijkste factor bij het kiezen van een hotel voor vrijetijdsovernachtingen (30 procent), vergeleken met 34 procent in 2013.
50 procent van de respondenten vindt gratis Wi-Fi een must-have tijdens een zakelijke overnachting. Twee jaar geleden was dat 56 procent.
Gratis Wi-Fi is een technische faciliteit waarvan 60 procent van de respondenten hoopt dat het als standaarddienst wordt aangeboden in alle hotels. Dit is 6 procent lager dan in 2013.
Eten en drinken
- Gratis ontbijt is opnieuw de één na belangrijkste faciliteit voor vrijetijdsreiziger (21 procent) en de derde must-have voor zakenreizigers (12 procent).
- Zakenreizigers vinden de nabijheid van openbaar vervoer, restaurants en winkels belangrijker dan een gratis maaltijd.
- Reizigers genieten het meest van vers fruit en koffie of thee bij het ontbijt (beide 16 procent). Ook vlees (12 procent), eieren (12 procent), brood of toast (8 procent) en een lekkere selectie van sapjes (8 procent) worden graag genuttigd. Nederlanders geven het meest om een vers kopje koffie of thee bij het ontbijt (66 procent).
- Moderne koffie- of espressomachines zijn de favoriete faciliteiten op de kamer (23 procent).
- Een gratis flesje water is voor 33 procent van de respondenten de simpelste faciliteit die ze graag in hotelkamers zien.
- Gratis ontbijt is de hoogst scorende niet-technische faciliteit, die reizigers graag als standaard zien in alle hotels (27 procent), gevolgd door een koelkast voor persoonlijk gebruik (15 procent).
- Slechts 3 procent van de respondenten zegt dat ze het gratis ontbijt schrappen als ze op die manier minder hoeven te betalen voor de hotelovernachting.
- De droomfaciliteit van reizigers is het bezoeken van een chocolaterie om zelf iets lekkers uit te zoeken voor het slapen gaan (34 procent).
- Nederlanders voelen meer voor elke dag verse bloemen in de hotelkamer (35 procent).
Parkeren en technologie
Op de derde plek vinden vrijetijdsreizigers gratis parkeren het belangrijkst bij het boeken van een hotelovernachting (10 procent).
Voor 22 procent van de mensen zijn bekabelde kamers met één afstandsbediening om meerdere faciliteiten te bedienen belangrijk. Daarna komt de aanwezigheid van docking stations met 15 procent.
Opladers en HD televisies zijn voor 8 procent de meest gewilde technische faciliteit, die standaard aangeboden dient te worden.
Boek je hotel
Minder in trek
- 24 procent van de wereldreizigers vindt minibars overbodig en 17 procent geeft aan dat de minibars ongebruikt achter blijven.
- Telefoons in badkamers zijn het minst gebruikte voorwerp (22 procent). Draadloze telefoons krijgen maar 1 procent van de stemmen als gewenste simpele faciliteit in een hotelkamer.
- Nederlanders geven aan dat de broekpers een item is dat zij nauwelijks gebruiken (30 procent).
Gasten met vlugge vingers
Bij de vraag of de respondenten ooit iets uit een hotelkamer mee hebben genomen zonder te retourneren, reageerde maar 27 procent van de Argentijnse hotelgasten met ‘niks’, gevolgd door Singaporese en Spaanse gasten met respectievelijk 29 procent en 30 procent. Dit is een groot verschil met Nederlanders (51 procent), Colombianen (69 procent) en Noren (67 procent). Koreanen, Chinezen en Denen gaven aan dat zij nog nooit iets uit een hotel hebben gestolen. De meest gestolen voorwerpen zijn schrijfwaren (20 procent), gevolgd door slippers (12 procent) en sleutelkaarten (10 procent).
Reacties