Hotelgasten beboet voor kritische beoordeling op TripAdvisor
De directie van een Brits hotel heeft twee gasten ‘beboet’ voor het plaatsen van een negatieve beoordeling op de website TripAdvisor. Tony en Jan Jenkinson sliepen in augustus één nacht in het Broadway Hotel in Blackpool en kwamen tot de slotsom dat ze hadden geslapen in ‘een verrot stinkend krot, gerund door Muppets’. Tot verbazing van het echtpaar bleek via de creditcard niet alleen de kamerprijs afgeschreven, maar ook 100 pond (125 euro) voor het plaatsen van de kritiek op internet.
Volgens de hoteldirectie stond een en ander in de kleine lettertjes van de overeenkomst, die het echtpaar had getekend toen de kamer in Blackpool werd geboekt. Britse media hebben gemeld dat de gasten de ‘boete’ willen terugvorderen via hun creditcardmaatschappij. Een consumentenorganisatie in Engeland doet inmiddels onderzoek naar de handelwijze van het hotel. TripAdvisor heeft aangekondigd zo nodig stappen te ondernemen om de integriteit van de site te beschermen, uit vrees voor een vorm van censuur.
Boetes van hotels voor slechte recensies komen overigens vaker voor, meldt de Volkskrant. In de Verenigde Staten was afgelopen zomer ophef over een hotel dat gasten tot wel 500 dollar beboette voor negatieve recensies op sites als Yelp.