Paspoort kwijt? Niet meer langs de politie
Paspoort, identiteitskaart of rijbewijs kwijt of gestolen? In bijna elke gemeente hoef je daarvoor geen aangifte meer te doen bij de politie en kun je rechtstreeks naar je gemeente gaan om een nieuw exemplaar aan te vragen. Wel moet je ter plekke een verklaring van vermissing afleggen om misbruik van de oude documenten tegen te gaan en een nieuw reisdocument of rijbewijs aan te kunnen vragen.
Aangifte doen direct bij de gemeente kan nog niet overal. In de provincies Groningen, Friesland en Drenthe kan het per 15 juni 2016. In de provincie Limburg vanaf 2 oktober. In de gemeenten Amsterdam, Diemen, Amstelveen, Aalsmeer, Uithoorn of Ouder-Amstel moet tot nader te bepalen datum nog wel aangifte worden gedaan bij de politie. Hiervoor heb je wel je paspoortnummer nodig. Niet genoteerd? Vraag het dan na bij de gemeente.
In het buitenland
Wordt je Nederlandse paspoort of identiteitskaart in het buitenland gestolen of vermist, dan moet je in het land waar je op dat moment bent aangifte doen. In het buitenland laat u proces-verbaal door de politie opmaken en moet je naar de ambassade/consulaat om een verklaring van vermissing in te vullen. Hier krijg je een nooddocument (laissez passer of noodpaspoort) dat geldig is voor de verdere duur van de reis.
Terug in Nederland volg je de voor jouw provincie/gemeente (zie boven) geldende procedure waarbij je het procesverbaal en nooddocument moet meenemen bij de aanvraag van een nieuw exemplaar.
Fraude
De politie wordt nog wel ingeschakeld door gemeenten bij signalen van fraude. Bijvoorbeeld omdat iemand regelmatig documenten als vermist opgeeft, of eerder sprake is geweest van misbruik van het document.
Reacties
Wellicht kun je met deze versoepelde regels iets bereiken?