HelicopterZoals ik in een eerder blog al schreef hebben we de Grand Canyon overgeslagen. Dat was een moeilijk besluit, maar het werd verzacht door het vooruitzicht dat we, na onze renewal, een helikoptervlucht zouden gaan maken met een landing in de Grand Canyon voor een champagnelunch. Kijk, daar spring je toch een gat voor in de lucht...
En zo gebeurt het. Nadat we terug zijn van onze renewal, onder begeleiding van Elvis, kleden we ons om voor deze ‘huwelijksreis’. Weer rijdt een limousine voor. Een zwarte dit keer, die ons naar de basis van Sundance Helicopters op het vliegveld van Las Vegas brengt. Daar checken we in. Vooraf hebben we ons gewicht al moeten opgeven. En denk je er voor het gemak (of het mooie) een kilootje of wat af te kunnen snoepen? Dat is zinloos. Je moet op de balie keurig op de weegschaal gaan staan. En dat gewicht telt!
Wanneer iedereen is gewogen, ingecheckt en voorzien van het nummer van de helikopter waarin je zult vliegen krijgen we in de wachtruimte een video te zien over de gang van zaken. De scene waarin uitgelegd wordt dat het niet is toegestaan om de deur te openen tijdens de vlucht zorgt voor gegrinnik bij de wachtenden.
Nummer 66 Dan komen de piloten ons halen voor het tochtje in een van de rode helikopters. Een van de machines staat helemaal achteraan. Nummer 66. Jawel, ons nummer. Heel toevallig is 66 ook het aantal dagen van onze roadtrip, dus dat moet wel goed gaan. De piloot lacht als hij zegt dat de collega die de helikopter daar helemaal achteraan heeft neergezet, waarschijnlijk zijn bril niet ophad. Omdat we boven water zullen vliegen krijgen we een gordel om waarin een reddingsvest zit. “Voor als jullie favoriete helikoptermaatschappij jullie favoriete cruisemaatschappij wordt”, grapt hij.
Grand CanyonAls we alle zes zijn ingestapt, de veiligheidsgordel om hebben en onze koptelefoon op, start hij de helikopter. Die koptelefoons zijn geen overbodige luxe: de rotor maakt een enorm kabaal, dus die bescherming heb je absoluut nodig. Wanneer de piloot de helikopter langzaam laat stijgen lijkt het wel of hij met een joystick een computerspelletje speelt. Dan gaan we echt vliegen. Het is mijn eerste keer in een helikopter en het is geweldig. Het lijkt alsof we heel traag door de lucht balanceren maar als ik naar beneden kijk zie ik de stad snel onder ons wegschieten. 45 minuten lang genieten we van de wisselende uitzichten: Las Vegas, de vlakte, de bergen, de Hooverdam, Lake Mead en dan…de Grand Canyon. Imposant doemen de bergen voor ons op. De hoge toppen lijken de helikopters te lokken en op te slokken. Hoe nietig zijn we!
Lunchen op het plateau Picknick in Grand CanyonWe maken een mooie, zachte landing en als de piloot de deur opent kunnen we er uit. En waar kun je anders heenlopen dan naar de rand van het plateau. Onder ons doorklieft de Coloradorivier de bergketens. Om ons heen zijn de bergen, in allerlei vormen en kleuren. We maken foto’s, foto’s en nog eens foto’s en vergeten bijna aan te schuiven aan de picknicktafel, waar gezellig uitziende en leuk gevulde picknickmandjes op ons wachten. Het glaasje champagne maakt de belevenis nog eens extra feestelijk.
Kers op de taart boven de stripNa een half uurtje is het tijd voor de vlucht terug via een andere route, net zo indrukwekkend en afwisselend als de heenweg. Als kers op de taart vliegen we nog even over ‘De Strip’. De zon is inmiddels ondergegaan en onder ons flonkeren de lichtjes van een stad die, net als New York, nooit slaapt.
Terug op de basis zijn we een zeer bijzondere ervaring rijker. We stappen weer in de limousine voor de terugreis naar het hotel. En wanneer ik de volgende dag rode helikopters boven de stad zie vliegen ben ik een klein beetje jaloers. Ik wil nog een keer!
De meeste mensen zien op tegen een lange(re) vlieg- of autoreis. Natuurlijk is het vooruitzicht van vakantie heerlijk, maar je wilt zo uitgerust mogelijk aankomen. En zeker als je economy vliegt zijn de stoelen krap, is de zitting dun en kun je amper achterover met de rugleuning. Ook in de auto kunnen stoelen oncomfortabel worden als je er langere tijd in moet zitten. We geven wat tips voor een lange auto- of vliegreis.
Kerstmarkten. Voor veel mensen betekent dat sfeer en gezelligheid. Stap in de auto, neem de bus of pak de trein naar een van deze kerstmarkten in Europa. Van klein tot groot, van ondergronds tot op het water, kerstmarktliefhebbers kunnen dit jaar hun hart weer ophalen.
Noorderlicht: dit natuurfenomeen met je eigen ogen zien staat bij veel mensen op hun verlanglijstje. Maar waar kun je nu het beste het noorderlicht zien. Wordt het Zweden? Of toch IJsland? We geven je vijf mooie plekken, die overigens ook zonder het noorderlicht zeer de moeite waard zijn
Nederland telt inmiddels 3,4 miljoen E-bikes en 350.000 elektrische auto’s. Prettige vervoermiddelen, al kunnen de actieradius en het laden nog wel dingetjes zijn. Puur op reis trekt voor het eerst met een elektrische auto van Nederland naar het zuiden van Frankrijk. Een verslag van onthaasten 2.0, dat kunnen we alvast voorspellen.
Wat zou het heerlijk zijn om altijd businessclass of eersteklas te vliegen. Zeker op langere vluchten is dat zoveel comfortabeler dan in economy class. Helaas hangt daar ook een behoorlijk prijskaartje aan. En niet iedereen kan, of wil, zich dat extra bedrag veroorloven. Toch kun je ook voor minder geld je een aantal dingen doen om de vliegreis ook in economy een stuk aangenamer te maken.Trouwens, deze tips zijn ook zeer bruikbaar voor langere auto- bus- of treinreizen.
Adrikaanse kunst: met de tentoonstelling In Schitterend Licht geeft het Afrika Museum in Berg en Dal een platform aan hedendaagse kunst uit Afrika. De tentoonstelling vormt een dynamische dialoog tussen heden en het recente verleden en viert de rijkdom en diversiteit van Afrikaanse kunst en de verspreiding daarvan.