Hobbit-koorts in Nieuw-Zeeland
Nieuw-Zeeland steekt zo’n 75 miljoen euro in een campagne om fans van The Hobbit te lokken. Het epische drieluik is opgenomen op verschillende locaties in het land, op zowel het Noorder- als het Zuidereiland. Miljoenen bioscoopbezoekers hebben inmiddels ‘The Hobbit: An Unexpected Journey’ gezien en volgens Toerisme Nieuw-Zeeland dus ook ‘de geweldige schoonheid van het land’.
En die Hobbit-koorts wordt volgens de dienst alleen nog maar groter, met de releases in december 2013 van ‘The Desolation of Smaug’ en december volgend jaar van ‘There and Back Again’. Inspelend op de enorme belangstelling voor de trilogie van regisseur Peter Jackson over het heldendom in Midden-Aarde is de campagne ‘100% Middle Earth, 100% New Zealand’ ontwikkeld. De campagne, die een looptijd heeft van 2,5 jaar, richt zich op de natuurlijke schoonheid van het landschap en op de locaties, waar Jackson filmopnamen voor het drieluik heeft gemaakt naar het boek van J.R.R. Tolkien.
Munten en vliegtuig
De Hobbit-gekte in Nieuw-Zeeland kent inmiddels bijna geen grenzen meer. Er zijn inmiddels speciale munten in omloop, en Air New Zealand heeft een Boeing 777-300 versierd met Hobbit-afbeeldingen. Het toestel - dat wordt ingezet op de routes Auckland-Los Angeles-Londen en Auckland-Brisbane - is overigens op een bijzondere manier ingewijd.