Efteling en Rijksmuseum het populairst
De Efteling en het Rijksmuseum zijn de absolute publiekslievelingen in de Nederlandse media, zo blijkt uit onderzoek naar de populariteit van 25 dagattracties in Nederland waarover berichten verschenen in de verschillende media, waaronder ook Puur op reis.
Het onderzoek is tussen 1 mei en 30 juni 2022 uitgevoerd door Clipit enbenoemt onder andere het potentieel bereik en sentimentscores, maar biedt ook inzicht in de inhoud van de berichten.
Efteling viert 70-jarig bestaan
De Efteling is al jaren de grootste dagattractie in Nederland. Het heeft jaarlijks de meeste bezoekers en maakt deze status ook waar in de media. Het attractiepark steekt met ruim 30.000 berichten in traditionele-, online- en social media in twee maanden tijd met kop en schouders boven de rest uit. Dit is meer dan tweemaal zo veel als de nummer twee, het Rijksmuseum, en maar liefst zes keer zo veel als de nummer drie, dierentuin Artis.
De nummer 1-positie dankt de Efteling aan het feit dat het meerdere keren uitgebreid in het nieuws kwam. Op 17 mei maakt het Brabantse attractiepark bekend dat er in 2024 een nieuw themagebied wordt toegevoegd aan het park, met een nieuwe attractie Danse Macabre. De aanpassing gaat echter wel ten koste van het spookslot, dat vooral op social media betreurd wordt, maar niet leidt tot overwegend negatieve aandacht. Daarnaast bestond de Efteling op 31 mei 70 jaar en ook dit werd breed uitgemeten in de media.
Bestel hier direct bij de Efteling je entreekaarten
Rijksmuseum zorgt voor piek in publiciteit
Het Rijksmuseum blijft het meest besproken museum in de Nederlandse media. Van alle onderzochte musea steekt het Rijksmuseum met bijna 15.000 berichten met kop en schouders boven de concurrentie uit. Daarmee laat het het van Gogh Museum (3.878), het Amsterdam Museum (1.135), Madame Tussaud (589) en het Anne Frank Huis (532) ver achter zich.
Dat het Rijksmuseum zo veel meer aandacht heeft gekregen in de media heeft onder andere te maken met een bezoek van het Koningspaar in juni. Dit leverde veel media-aandacht op. De vakantieperiode is officieel begonnen en veel Nederlanders zullen naar dagattracties kijken om ontspanning en plezier te beleven”, zegt Charissa Smits, Managing Director bij Clipit. “Met dit onderzoek maken wij inzichtelijk welke dagattracties populair zijn in de media en waarom. In het geval van dit onderzoek werd ons voorgevoel dat de Efteling er wel eens heel positief uit zou kunnen springen absoluut met data onderbouwd. Het is natuurlijk erg relevant voor de attracties zelf om over cijfers en data van hun eigen merk te beschikken, maar media-aandacht kan er ook voor zorgen dat potentiële bezoekers de betreffende dagattracties (her)ontdekken, en dat is voor iedereen positief!”
Kaarten voor de Efteling, het Rijksmuseum en andere attracties
Ben je op zoek naar entreebewijzen voor de Efteling, het Rijksmuseum of een van de andere attractieparken, musea en uitjes in Nederland? Vaak is er een leuke korting of extraatje bij het aanbod van Get Your Guide of Tiqets