Ministerie steunt coronavoucher ANVR/SGR
Het ministerie van Economische Zaken én de Autoriteit Consument & Markt staan achter het plan van ANVR en SGR om voor de reissector met een coronavoucher te werken. Beide initiatiefnemers zijn uiteraard ingenomen met de brede steun voor hun idee, dat is gericht op reizigers en reisorganisaties.
Op het moment dat het coronavirus zich snel over de aarde verspreidde en reizen massaal moesten worden geannuleerd, kwamen reisbrancheorganisatie ANVR en Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) met deze oplossing voor zowel reisondernemingen als reizigers. De voucher werd in het leven geroepen om reisondernemingen te helpen, zodat zij niet direct in financiële problemen zouden komen bij het terugbetalen van de vooruitbetaalde reissom. Daar heeft een reiziger namelijk recht op.
Reizigers begripvol
,,We merken dat reizigers van wie hun pakketreis helaas geannuleerd moet worden, over het algemeen positief en begripvol op deze voucher reageren”, stelt ANVR-voorzitter Frank Oostdam. ,,Daarmee houdt het bedrijf voldoende in kas om te proberen deze crisis te overleven en de reiziger kan met deze voucher, die onder SGR-garantie valt, in betere tijden zijn of haar vakantie alsnog boeken. Wij zijn dan ook blij dat Economische Zaken en Klimaat en de ACM in deze voor iedereen onwerkelijke tijd het belang inzien van deze voucher.”
,,Ik roep consumenten (daarom) op om vouchers te accepteren die reisorganisaties nu aanbieden voor pakketreizen, zoals de zogenoemde coronavoucher van ANVR en SGR”, schrijft staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat op Twitter. ,,Zo voorkomen we dat bedrijven en organisaties omvallen: we moeten dit met elkaar doen. En als het echt niet anders kan kun je alsnog je geld terugkrijgen.”
Rechten consumenten respecteren
,,Ook toezichthouder ACM heeft naar de regeling gekeken en er zijn verduidelijkingen afgesproken. De ACM is begripvol over de voucherregeling en volgt de ontwikkelingen op de voet. De ACM zal niet aarzelen in te grijpen als de rechten van consumenten onvoldoende worden gerespecteerd”, aldus de ACM op haar website.
Als de reiziger uiteindelijk toch geen gebruik wil maken van de coronavoucher, die een SGR-geldigheid heeft van één jaar na afgifte, dan heeft de reisondernemer -van wie hij de voucher heeft ontvangen- altijd de plicht de volledige waarde van de voucher te betalen aan de reiziger, maar niet eerder dan na zes maanden van uitgifte. Kan iemand er om persoonlijke redenen geen gebruik van maken, dan hebben ANVR-reisondernemers aangegeven soepel met de regeling om te gaan.
Lees de tips om thuisblijven wat leuker te maken
Volg de ontwikkelingen rond de coronacrisis, gericht op reizen en reizigers