Ryanair schrapt weer vluchten en wil klachten zelf afhandelen

4.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Eindhoven Airport©MvdW
Eindhoven Airport©MvdW

Na vandaag is het ook morgen weer raak bij Ryanair: de luchtvaartmaatschappij schrapt zeker twaalf vluchten tussen bestemmingen in Spanje, Portugal en Italië van en naar Eindhoven Airport. Volgens Ryanair is iedereen op de hoogte gesteld. Dit betekent volgens Het Europees Hof van Justitie dat er compensatie moet komen voor de passagiers.

De uitspraak in april 2018 was duidelijk: luchtvaartmaatschappijen moeten passagiers compenseren voor vluchtvertragingen en annuleringen als de reden hiervoor een staking door luchtvaartpersoneel was. De beslissing is van toepassing op stakingen uit het verleden en stakingen in de toekomst.

Toch verklaarde Ryanair deze beslissing niet te volgen. Volgens de juridische afdeling van AirHelp is de wet echter niet optioneel: “Tot dit jaar werden stakingen door luchtvaartpersoneel aangemerkt als buitengewone omstandigheden, die luchtvaartmaatschappijen vrijstellen van hun plicht om compensatie te betalen bij vertragingen en annuleringen. Nu heeft het Europees Hof van Justitie beslist dat zelfs een illegale staking niet is aan te merken als buitengewone omstandigheid. Dit betekent dat luchtvaartmaatschappijen passagiers moeten compenseren tot 600 euro als zij zijn gedupeerd door vertragingen of annuleringen door stakingen door luchtvaartpersoneel. Deze beslissingen versterkt het recht van Europese vliegpassagiers aanzienlijk en is een mijlpaal op de weg naar eerlijke luchtvaart.

Ondanks dat deze beslissing bindend is voor alle Europese jurisdicties, stelt Ryanair nu dat zij passagiers die nadeel zullen ondervinden van de stakingen bij de luchtvaartmaatschappij niet zullen compenseren. Dit is op meerdere punten onacceptabel. Ten eerste omdat passagiers gecompenseerd zouden moeten worden voor nadeel door een luchtvaartmaatschappij of diens medewerkers. Ten tweede omdat de wet de wet is en geldt voor iedereen, niet alleen voor partijen die ervan kunnen profiteren.

Vluchtproblemen? Dit zijn de rechten van passagiers

In het geval van een vertraagde of geannuleerde vlucht, of bij vluchtweigering, kunnen passagiers aanspraak maken op financiële compensatie tot 600 euro per persoon. Voorwaarde is dat de luchthaven van vertrek zich binnen de EU bevindt of dat de uitvoerende luchtvaartmaatschappij in de EU gevestigd is. Verder moet de oorzaak van de vertraging zijn veroorzaakt door de luchtvaartmaatschappij. Het recht op compensatie moet binnen drie jaar na de datum van de vertraging worden geclaimd. Bij buitengewone omstandigheden zoals storm of een medisch noodgeval wordt de luchtvaartmaatschappij vrijgesteld van diens verplichting de passagiers te compenseren. 

Brief van Ryanair over claimorganisaties

NOS meldt dat Ryanair af wil van claimorganisaties die bij de airlines namens passagiers een schadevergoeding eisen. De omroep heeft een brief ontvangen waarin staat dat dergelijke bureaus moeten stoppen met het indienen van claims namens reizigers, hierdoor zou de goede relatie met passagiers voor Ryanair worden verstoord. Volgens NOS probeerden afgelopen week zo'n 700 Nederlanders via claimbureau EUclaim een schadevergoeding te krijgen vanwege de stakingen van Ryanair. De luchtvaartmaatschappij geeft aan dat passagiers beter rechtstreeks contact op kunnen nemen en dat Ryanair dit verzoek ook bij de claimbureaus heeft neergelegd. Geven de claimbureaus hier geen gehoor aan dan dreigt Ryanair om ‘alle noodzakelijke maatregelen te nemen om de contractuele relatie met haar passagiers en de correcte naleving daarvan te beschermen’.

Volgens Travelpro erkent EUclaim dat passagiers gemakkelijk online contact kunnen zoeken met Ryanair, maar dat het claimbureau tegen NOS zegt dat wat er daarna gebeurt precies de reden is waarom passagiers gebruikmaken van een claimbureau. "Passagiers krijgen geen reactie of worden afgescheept met een negatieve reactie. Je ziet dit nu ook terug met de stakingen en het feit dat Ryanair niet bereikbaar is voor haar klanten.” EUclaim zegt ook te weten dat dat passagiers het eerst zelf proberen bij Ryanair ,maar uiteindelijk geen vergoeding ontvangen en daarna het claimbureau inschakelen. Volgens de airline zouden passagiers te veel moeten afdragen aan de claimbureaus."

Handige dingen voor op reis

Handige dingen voor op reis

Reizen is voorbereiden, het is veel meer dan het inpakken van een koffer of rugzak. Want… wat neem je precies mee? Paspoort, geld en kleding zijn wel de bekendste zaken; er zijn echter ook handige accessoires die jouw trip veel aangenamer kunnen maken. We geven wat tips en suggesties.

Lees verder

Blijf de hitte de baas: handige tips

Blijf de hitte de baas: handige tips

Tropisch warm in Nederland? Jazeker, het komt eigenlijk best vaak voor. Vorig jaar hadden we een tropische periode Ook komende week stijgen de temperaturen tot boven de 30 graden en is het hitteplan van RIVM actief. We weten allemaal dat we moeten zorgen voor afkoeling, zowel voor onszelf als voor onze huisdieren. Veel drinken is tip nummer 1. Maar wat kun je, zeker in deze coronatijd, nog meer doen?

Lees verder

Vertrouw je op een goed schoongemaakte hotelkamer?

Vertrouw je op een goed schoongemaakte hotelkamer?

Juist in deze corona-tijd is het heel belangrijk dat (hotel)kamers goed worden schoongemaakt en gedesinfecteerd. Veel hotels en accommodaties zorgen daar goed voor, maar er zijn er ook die nogal wat steken laten vallen, zo blijkt uit recent onderzoek van Inside Edition.

Lees verder

Kroatië: veilige vaarvakanties naar de mooiste plekjes

Kroatië: veilige vaarvakanties naar de mooiste plekjes

De grenzen van Kroatië zijn weer geopend. Het land heeft sinds de corona-uitbraak maar weinig besmettingen: op 1 juli 2020 staat de teller op net iets meer dan 2800 gevallen. Niets staat een heerlijke vakantie in Kroatië dan ook in de weg. En zeker niet als je dat doet op een schip of boot.

Lees verder

Autoverzekeringen en reizen: waar moet je op letten?

Autoverzekeringen en reizen: waar moet je op letten?

Door de coronacrisis kiezen veel meer mensen voor een autovakantie. Op deze manier ben je immers niet afhankelijk van vliegmaatschappijen en het openbaar vervoer en kan je gaan en staan waar je wil. Toch zijn er wel enkele dingen waar je op moet letten als je dit jaar ervoor kiest om met de auto op vakantie te gaan. Ben je bijvoorbeeld wel goed verzekerd? Wat te doen bij pech in het buitenland? En wat moet je checken voor je vertrekt?

Lees verder

Win het Amerika Only Magabook 6

Win het Amerika Only Magabook 6

Op dit moment zijn door de coronapandemie de grenzen tussen Nederland en Amerika nog gesloten en zijn de berichten in het nieuws niet echt gezellig te noemen. Maar dat betekent niet dat er helemaal niets leuks te melden is over het land. Kijk maar eens in het nieuwe Amerika Only Magabook 6. Puur op reis geeft in samenwerking met de uitgever een boek weg, dus doe mee met de winactie.

Lees verder