Ryanair schrapt weer vluchten en wil klachten zelf afhandelen

4.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Eindhoven Airport©MvdW
Eindhoven Airport©MvdW

Na vandaag is het ook morgen weer raak bij Ryanair: de luchtvaartmaatschappij schrapt zeker twaalf vluchten tussen bestemmingen in Spanje, Portugal en Italië van en naar Eindhoven Airport. Volgens Ryanair is iedereen op de hoogte gesteld. Dit betekent volgens Het Europees Hof van Justitie dat er compensatie moet komen voor de passagiers.

De uitspraak in april 2018 was duidelijk: luchtvaartmaatschappijen moeten passagiers compenseren voor vluchtvertragingen en annuleringen als de reden hiervoor een staking door luchtvaartpersoneel was. De beslissing is van toepassing op stakingen uit het verleden en stakingen in de toekomst.

Toch verklaarde Ryanair deze beslissing niet te volgen. Volgens de juridische afdeling van AirHelp is de wet echter niet optioneel: “Tot dit jaar werden stakingen door luchtvaartpersoneel aangemerkt als buitengewone omstandigheden, die luchtvaartmaatschappijen vrijstellen van hun plicht om compensatie te betalen bij vertragingen en annuleringen. Nu heeft het Europees Hof van Justitie beslist dat zelfs een illegale staking niet is aan te merken als buitengewone omstandigheid. Dit betekent dat luchtvaartmaatschappijen passagiers moeten compenseren tot 600 euro als zij zijn gedupeerd door vertragingen of annuleringen door stakingen door luchtvaartpersoneel. Deze beslissingen versterkt het recht van Europese vliegpassagiers aanzienlijk en is een mijlpaal op de weg naar eerlijke luchtvaart.

Ondanks dat deze beslissing bindend is voor alle Europese jurisdicties, stelt Ryanair nu dat zij passagiers die nadeel zullen ondervinden van de stakingen bij de luchtvaartmaatschappij niet zullen compenseren. Dit is op meerdere punten onacceptabel. Ten eerste omdat passagiers gecompenseerd zouden moeten worden voor nadeel door een luchtvaartmaatschappij of diens medewerkers. Ten tweede omdat de wet de wet is en geldt voor iedereen, niet alleen voor partijen die ervan kunnen profiteren.

Vluchtproblemen? Dit zijn de rechten van passagiers

In het geval van een vertraagde of geannuleerde vlucht, of bij vluchtweigering, kunnen passagiers aanspraak maken op financiële compensatie tot 600 euro per persoon. Voorwaarde is dat de luchthaven van vertrek zich binnen de EU bevindt of dat de uitvoerende luchtvaartmaatschappij in de EU gevestigd is. Verder moet de oorzaak van de vertraging zijn veroorzaakt door de luchtvaartmaatschappij. Het recht op compensatie moet binnen drie jaar na de datum van de vertraging worden geclaimd. Bij buitengewone omstandigheden zoals storm of een medisch noodgeval wordt de luchtvaartmaatschappij vrijgesteld van diens verplichting de passagiers te compenseren. 

Brief van Ryanair over claimorganisaties

NOS meldt dat Ryanair af wil van claimorganisaties die bij de airlines namens passagiers een schadevergoeding eisen. De omroep heeft een brief ontvangen waarin staat dat dergelijke bureaus moeten stoppen met het indienen van claims namens reizigers, hierdoor zou de goede relatie met passagiers voor Ryanair worden verstoord. Volgens NOS probeerden afgelopen week zo'n 700 Nederlanders via claimbureau EUclaim een schadevergoeding te krijgen vanwege de stakingen van Ryanair. De luchtvaartmaatschappij geeft aan dat passagiers beter rechtstreeks contact op kunnen nemen en dat Ryanair dit verzoek ook bij de claimbureaus heeft neergelegd. Geven de claimbureaus hier geen gehoor aan dan dreigt Ryanair om ‘alle noodzakelijke maatregelen te nemen om de contractuele relatie met haar passagiers en de correcte naleving daarvan te beschermen’.

Volgens Travelpro erkent EUclaim dat passagiers gemakkelijk online contact kunnen zoeken met Ryanair, maar dat het claimbureau tegen NOS zegt dat wat er daarna gebeurt precies de reden is waarom passagiers gebruikmaken van een claimbureau. "Passagiers krijgen geen reactie of worden afgescheept met een negatieve reactie. Je ziet dit nu ook terug met de stakingen en het feit dat Ryanair niet bereikbaar is voor haar klanten.” EUclaim zegt ook te weten dat dat passagiers het eerst zelf proberen bij Ryanair ,maar uiteindelijk geen vergoeding ontvangen en daarna het claimbureau inschakelen. Volgens de airline zouden passagiers te veel moeten afdragen aan de claimbureaus."

Vakantie met restrictie

Vakantie met restrictie

Eerst een tent, dan een caravan, uiteindelijk een stacaravan. Die laatste caravan blijft staan. De hang naar onthaasting. Even geen werk, geen stress, geen doordenderende 24 uurseconomie. Veel nieuwe en Tweedehands stacaravans staan op campings waarvan er velen zijn in Nederland. Volgens Recron, brancheorganisatie voor recreatiebedrijven, gebruiken duizenden Nederlanders deze recreatievoorziening.

Lees verder

Europees uit eten, gewoon in je eigen keuken

Europees uit eten, gewoon in je eigen keuken

Door de Covid-19 (corona)uitbraak kunnen we – voorlopig – alleen nog virtueel reizen. Er zijn inmiddels veel filmpjes die je vanaf de bank meenemen op reis. Leuk! Maar je proeft en ruikt het niet. Dat kan wel als je in je eigen keuken een van de nationale gerechten van een land maakt. Vanaf je eigen eettafel uit eten in Europa. Heb je aanvullingen voor onderstaand overzicht, deel die dan vooral in het ‘comments’ blok. Zo krijgen we allemaal nog meer tips voor Europees uit eten thuis.

Lees verder

Corona en thuisblijven: tips om de tijd door te komen

Corona en thuisblijven: tips om de tijd door te komen

Reizen is niet meer mogelijk omdat letterlijk de hele wereld op slot is door de Covid-19 (corona)uitbraak. Ook het openbare leven ligt stil. Evenementen zijn afgelast, scholen, horeca en attracties hebben hun deuren gesloten. Je moet zoveel mogelijk binnenblijven en je onthouden van sociale contacten. Maar wat doe je dan om de tijd te doden?

Lees verder

Van druk, druk, druk naar even niets

Van druk, druk, druk naar even niets

Het is heerlijk om lekker bezig te zijn. Reizen te plannen en te maken. Werken, de dagelijkse dingen te doen. Maar soms wordt het allemaal wat veel omdat er meer op je bordje ligt dan je wilt. Je slaapt steeds slechter, bent overdag geïrriteerd. En nee, het is niet de overgang: je hebt het te druk, druk, druk. Dan is het verstandig om eens een keertje helemaal niets te doen. Echt niets.

Lees verder

Nederlandse televisie kijken op reis? Het kan met een VPN

Nederlandse televisie kijken op reis? Het kan met een VPN

Een VPN gebruiken voor een veilige verbinding tussen je telefoon/laptop en openbaar internet is alleen al om cybercriminaliteit tegen te gaan een goed idee. Maar wist je dat je met een VPN in het buitenland ook Nederlandse televisie en Netflix kunt kijken? Zo hoef je niets meer  te missen als je zin hebt in een filmpje of terugkijken via uitzending gemist.

Lees verder

Hoe wordt je vliegreis prettiger?

Hoe wordt je vliegreis prettiger?

De een vindt vliegen geweldig, voor de ander is het een oncomfortabele manier, tenzij je businessclass vliegt natuurlijk, om van de ene plek naar de andere te komen wanneer dat niet met trein, schip of auto kan. Wat kun je doen om de vlucht net iets prettiger te maken?

Lees verder