Ryanair schrapt weer vluchten en wil klachten zelf afhandelen

4.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Eindhoven Airport©MvdW
Eindhoven Airport©MvdW

Na vandaag is het ook morgen weer raak bij Ryanair: de luchtvaartmaatschappij schrapt zeker twaalf vluchten tussen bestemmingen in Spanje, Portugal en Italië van en naar Eindhoven Airport. Volgens Ryanair is iedereen op de hoogte gesteld. Dit betekent volgens Het Europees Hof van Justitie dat er compensatie moet komen voor de passagiers.

De uitspraak in april 2018 was duidelijk: luchtvaartmaatschappijen moeten passagiers compenseren voor vluchtvertragingen en annuleringen als de reden hiervoor een staking door luchtvaartpersoneel was. De beslissing is van toepassing op stakingen uit het verleden en stakingen in de toekomst.

Toch verklaarde Ryanair deze beslissing niet te volgen. Volgens de juridische afdeling van AirHelp is de wet echter niet optioneel: “Tot dit jaar werden stakingen door luchtvaartpersoneel aangemerkt als buitengewone omstandigheden, die luchtvaartmaatschappijen vrijstellen van hun plicht om compensatie te betalen bij vertragingen en annuleringen. Nu heeft het Europees Hof van Justitie beslist dat zelfs een illegale staking niet is aan te merken als buitengewone omstandigheid. Dit betekent dat luchtvaartmaatschappijen passagiers moeten compenseren tot 600 euro als zij zijn gedupeerd door vertragingen of annuleringen door stakingen door luchtvaartpersoneel. Deze beslissingen versterkt het recht van Europese vliegpassagiers aanzienlijk en is een mijlpaal op de weg naar eerlijke luchtvaart.

Ondanks dat deze beslissing bindend is voor alle Europese jurisdicties, stelt Ryanair nu dat zij passagiers die nadeel zullen ondervinden van de stakingen bij de luchtvaartmaatschappij niet zullen compenseren. Dit is op meerdere punten onacceptabel. Ten eerste omdat passagiers gecompenseerd zouden moeten worden voor nadeel door een luchtvaartmaatschappij of diens medewerkers. Ten tweede omdat de wet de wet is en geldt voor iedereen, niet alleen voor partijen die ervan kunnen profiteren.

Vluchtproblemen? Dit zijn de rechten van passagiers

In het geval van een vertraagde of geannuleerde vlucht, of bij vluchtweigering, kunnen passagiers aanspraak maken op financiële compensatie tot 600 euro per persoon. Voorwaarde is dat de luchthaven van vertrek zich binnen de EU bevindt of dat de uitvoerende luchtvaartmaatschappij in de EU gevestigd is. Verder moet de oorzaak van de vertraging zijn veroorzaakt door de luchtvaartmaatschappij. Het recht op compensatie moet binnen drie jaar na de datum van de vertraging worden geclaimd. Bij buitengewone omstandigheden zoals storm of een medisch noodgeval wordt de luchtvaartmaatschappij vrijgesteld van diens verplichting de passagiers te compenseren. 

Brief van Ryanair over claimorganisaties

NOS meldt dat Ryanair af wil van claimorganisaties die bij de airlines namens passagiers een schadevergoeding eisen. De omroep heeft een brief ontvangen waarin staat dat dergelijke bureaus moeten stoppen met het indienen van claims namens reizigers, hierdoor zou de goede relatie met passagiers voor Ryanair worden verstoord. Volgens NOS probeerden afgelopen week zo'n 700 Nederlanders via claimbureau EUclaim een schadevergoeding te krijgen vanwege de stakingen van Ryanair. De luchtvaartmaatschappij geeft aan dat passagiers beter rechtstreeks contact op kunnen nemen en dat Ryanair dit verzoek ook bij de claimbureaus heeft neergelegd. Geven de claimbureaus hier geen gehoor aan dan dreigt Ryanair om ‘alle noodzakelijke maatregelen te nemen om de contractuele relatie met haar passagiers en de correcte naleving daarvan te beschermen’.

Volgens Travelpro erkent EUclaim dat passagiers gemakkelijk online contact kunnen zoeken met Ryanair, maar dat het claimbureau tegen NOS zegt dat wat er daarna gebeurt precies de reden is waarom passagiers gebruikmaken van een claimbureau. "Passagiers krijgen geen reactie of worden afgescheept met een negatieve reactie. Je ziet dit nu ook terug met de stakingen en het feit dat Ryanair niet bereikbaar is voor haar klanten.” EUclaim zegt ook te weten dat dat passagiers het eerst zelf proberen bij Ryanair ,maar uiteindelijk geen vergoeding ontvangen en daarna het claimbureau inschakelen. Volgens de airline zouden passagiers te veel moeten afdragen aan de claimbureaus."

Op vakantie in de Caraïben: de ABC-eilanden

Op vakantie in de Caraïben: de ABC-eilanden

Ben je ook zo klaar met de kou? Heb je de neiging om je spullen te pakken en te vertrekken naar een warm eiland, om daar de rest van de koude winter uit te zitten? Helaas is dat door de pandemie nu niet mogelijk, maar erover wegdromen kan zeker! Wat inspiratie opdoen kan geen kwaad, toch? Vlak boven Venezuela liggen de Kleine Antillen, ook bekend als de ABC-eilanden: Aruba, Bonaire en Curaçao. 

Lees verder

Wees zeker van een goede verzekering!

Wees zeker van een goede verzekering!

Als de coronapandemie één ding duidelijk heeft gemaakt, is het wel het belang van een goede zorgverzekering. In de basisverzekering is weliswaar voor iedereen het nodige geregeld, maar op basis van persoonlijke wensen en activiteiten is een aanvullende verzekering vaak geen overbodige luxe.

Lees verder

Grenzeloos kuren bij onze oosterburen

Grenzeloos kuren bij onze oosterburen

Bronnen, baden, zuivere lucht. Duitsland is voor velen nog altijd het kuurland bij uitstek. Maar wat kun je nu precies waar doen? Puur op reis zet de soorten kuren en kuuroorden op een rij en doet een aantal reissuggesties in Niedersachsen, Nordrhein-Westfalen, Rheinland-Pfalz, Hessen, Saarland en Baden-Württemberg. Uiteraard zijn er in Duitsland nog veel meer mogelijkheden, maar daarvoor moet je dan wel meer tijd willen en kunnen uittrekken om grenzeloos te kunnen kuren.

Lees verder

Verrassingen in de Belgische Ardennen

Verrassingen in de Belgische Ardennen

Bij Nederlandse sportliefhebbers staan de Belgische Ardennen jaarlijks op de agenda, met Formule 1-coryfee Max Verstappen op het circuit van Spa-Francorchamps en wielrenner Mathieu van der Poel in de klassieker Luik-Bastenaken-Luik. De streek in het zuidoosten van België bekoort ook Nederlandse vakantiegangers, vooral gezien het grote aantal toeristische verrassingen.

Lees verder

Mondkapjes: welke wel, welke niet?

Mondkapjes: welke wel, welke niet?

Na de persconferentie van dinsdag 13 oktober is het duidelijk: nadat de mondkapjes al verplicht waren in het openbaar vervoer worden ze ook verplicht in winkels en publieke binnenruimtes. Nederland is daarmee niet het enige land, ook in veel andere landen zijn mondkapjes verplicht. Handig en noodzakelijk om er dus voldoende te hebben. Maar welke mondkapjes moet je nu gebruiken? Zijn ze allemaal even goed? En klopt de naam ‘mond’kapjes wel?

Lees verder

Tips voor het meenemen van je smartphone op reis

Tips voor het meenemen van je smartphone op reis

Uiteraard neem je je smartphone mee op reis, want wat moet je doen zonder mobiel? Je wilt immers in contact blijven met iedereen en de smartphone gebruik je vaak ook als camera. Het is wijs om vooraf bepaalde apps te downloaden.

Lees verder