'Prijsvechters naar Lelystad? Dan ruimte inleveren op Schiphol!'
Budgetmaatschappijen moeten een deel van hun vluchten op Schiphol inleveren als ze over twee jaar willen vliegen vanaf het vernieuwde vliegveld Lelystad. KLM-topman Pieter Elbers heeft hiervoor gepleit in een interview met de Volkskrant. Wordt die voorwaarde niet gesteld, dan zullen prijsvechters als Ryanair en EasyJet nog meer marktaandeel winnen. Nederland loopt dan het risico zijn positie als internationaal luchtvaartknooppunt te verliezen, aldus Elbers.
De president-directeur van de KLM waarschuwt dat met Lelystad Airport hetzelfde kan gebeuren als met Eindhoven Airport, een andere dochter van Schiphol. Daar hebben prijsvechters zich genesteld, zonder dat zij in ruil ruimte inleverden op Schiphol. Elbers doet zijn pleidooi op een opmerkelijk moment: volgende week houdt de Tweede Kamer een hoorzitting over het luchtvaartbeleid.
,,Eindhoven is volgelopen zonder dat er luchtvaartmaatschappijen van Schiphol zijn vertrokken”, aldus Elbers. ,,Alleen onze dochter Transavia verplaatste vluchten, de andere maatschappijen bleven gewoon.” Datzelfde kan gebeuren op Lelystad, zegt de KLM-topman. ,,En dus moet Schiphol van tevoren de spelregels bepalen. Wie plekken opgeeft op Schiphol, krijgt voorrang voor de nieuwe plekken op Lelystad Airport.”
Vliegtickets boeken?
De ruimte op Lelystad is beperkt, schrijft de Volkskrant. Tot 2023 kunnen daar 5.000 vliegtuigen per jaar terecht. ,,Maar het is belangrijk om eindelijk eens een begin te maken aan het afgesproken voorkeursbeleid. Met de betrokkenen is afgesproken dat de belangrijkste netwerkmaatschappijen op Schiphol moeten kunnen vliegen. De budgetmaatschappijen moeten dan deels uitwijken naar andere vliegvelden.”
Internationale bedrijven vestigen hun Europese hoofdkantoren mede vanwege het intercontinentale KLM-netwerk op Schiphol in Amsterdam, zegt Elbers. ,,Met KLM en Schiphol hebben wij als klein landje een geweldige positie in de internationale luchtvaart. Maar dat is geen vanzelfsprekendheid.”
Schiphol nadert de grens van het maximale aantal vliegbewegingen. Die grens (500.000 starts en landingen per jaar) is tot 2020 getrokken om overlast voor de omgeving te beperken. Elbers: ,,Na 2020 mag Schiphol waarschijnlijk weer groeien. Eerder is gesproken van een groei van 500.000 naar 600.000 starts en landingen per jaar. Welke luchtvaartmaatschappijen mogen die extra vluchten van en naar Amsterdam straks aanbieden?” De gesprekken daarover moeten nu al beginnen, vindt hij.
Schiphol zegt het voorstel van KLM te steunen. ,,We zijn het eens dat we nu afspraken moeten maken voor na 2020. Ook wij zouden graag zien dat Lelystad wordt ingevuld door verkeer dat op Schiphol ruimte vrijspeelt. Echter ontbreekt het ons nu aan de wettelijke bevoegdheden om deze voorwaarde te stellen en op te leggen.”