Omstreden promo van Antwerpen bekroond
‘Moving Antwerp’, een omstreden promotiefilm van de stad Antwerpen, heeft een prestigieuze prijs gewonnen op de Cannes Corporate Media & TV Awards. Het filmpje kwam begin dit jaar onder vuur te liggen, omdat het een te ‘blank’ beeld van de stad aan de Schelde zou schetsen. In iets meer dan drie minuten tonen de filmmakers enkele belangrijke toeristische, culturele en economische troeven van Antwerpen.
Nergens is echter iets te merken, aldus de critici, van het multiculturele karakter van de Scheldestad. Het protest leidde zelfs tot alternatieve televisiespots waar wel niet-blanken in optraden. Het stadsbestuur heeft altijd volgehouden dat het filmpje nooit was bedoeld als algemene marketingstrategie, maar uitsluitend was gericht op het bedrijfsleven.
Met de trein naar Antwerpen
Boek je hotel in Antwerpen
Gouden dolfijn
Een internationale jury in Cannes zag de mooie kanten van de spot van productiehuis New Impact. ‘Moving Antwerp’ en de inzending van ‘Tourism Vienna’ wonnen elk een gouden dolfijn in de categorie Corporate Films and Video’s – Tourism Films. Andere genomineerden in deze categorie waren ‘Bangladesh Tourism Board’, ‘Kärnten Werbung’, ‘Kitzbühel Tourismus’, ‘Azerbaijan Gymnastics Federation’ en ‘Hungarian Tourism ltd’. De jury beoordeelde een recordaantal van 725 inzendingen.