KLM vrijuit na allergie-aanval Noorse passagier
De rechtbank in Amsterdam stelt dat de KLM niet te verwijten valt dat een Noorse passagier tijdens een vlucht in 2009 in zware shock raakte. De man had de luchtvaartmaatschappij gewaarschuwd dat hij allergisch is voor noten en schaaldieren, maar kreeg toch een hevige allergieaanval na het eten van een couscousgerecht. De man verweet KLM nalatigheid en eiste via de Amsterdamse rechtbank een schadevergoeding van meer dan 1 miljoen euro.
Volgens de Noor had hij zelfs de stewardess die hem in de business class bediende, verteld dat hij 'dodelijk allergisch' is voor noten en schaaldieren. Samen namen ze daarop nog een keer de menukaart door, maar volgens de man heeft de stewardess hem niet verteld dat hij het bewuste couscousgerecht niet mocht hebben.
Gevallen nootje?
De rechter in Amsterdam stelt echter dat het niet te bewijzen is dat de maaltijd daadwerkelijk noten of schaaldieren bevatte. Op de ingrediëntenlijst van het gerecht stonden deze producten namelijk niet vermeld. De Noor opperde nog dat er misschien een nootje in het gerecht gevallen of terechtgekomen is, maar dat vond de rechtbank te vaag. De stewardess heeft dus 'geen fout gemaakt'', zo luidt het oordeel.
Het nootje krijgt zo nog een onaangenaam staartje voor de Noor: hij moet alle proceskosten betalen.