Ik heb hier een brief...
E-zines, nieuwsbrieven, mailletters. Bijna iedere internetgebruiker en bedrijf heeft er wel een. Sommige zijn echte juweeltjes. Goed over nagedacht, smaakvol gemaakt en met informatie waar je wat aan hebt. Van andere vraag je je af waarom de afzender het zo belangrijk vond om te sturen. Er staat niets ‘nieuws’ in en je hebt dan ook geen idee wat de reden van zo’n epistel is. Sterker nog, je eerste indruk van zo’n noest stukje arbeid is dat het een losgeldbrief is. Schreeuwerige kleuren, verschillende lettertypen. Het doet pijn aan je ogen.
Vandaag kreeg ik er weer zo een. De inhoud was net zo verbijsterend: een korte samenvatting van de website. Ik herinner me dat ik al eerder probeerde om me af te melden. Toen kon ik nergens een afmeldmogelijkheid vinden en liet het door tijdgebrek maar gaan. Nu ik weer zo’n non-brief krijg zoek ik toch even verder naar de afmeldknop. Helaas. ook op de betreffende website is geen ‘schrijf mij uit’ mogelijkheid te vinden. De enige oplossing is om de afzender een vriendelijk en net mailtje te sturen met het verzoek mij van zijn mailinglist te halen. Ik krijg een berichtje terug met de vraag waarom ik me wil afmelden. Ik antwoord dat ik in de nieuwsbrief geen nieuws, aanbiedingen of lezenswaardige informatie zie en eigenlijk niet weet waarom hij nieuwsbrieven stuurt. Het antwoord verbaast me eigenlijk niet. ‘Gewoon, omdat je nou eenmaal geacht wordt als bedrijf een nieuwsbrief te sturen.’ Nee hoor, dat hoeft niet. Neem je lezer serieus. Beter geen nieuwsbrief dan een nieuwsbrief zonder lezenswaardig nieuws.