Favoriete shoppingsteden van Nederlanders
In welke steden shoppen we het liefst? Voor Nederlanders zijn dat Londen, Amsterdam, Parijs, Milaan en Londen. Naast de Spanjaarden winkelen Nederlanders het meest van alle Europeanen op vakantie. Daarentegen geven zowel Nederlanders als Denen het minste geld uit aan vakantieaankopen. De cijfers komen uit een Europees shoppingonderzoek van Expedia.
Londen meest bezochte en geliefde shopbestemming
Nederlanders gaan vooral naar Londen (20 procent), Amsterdam (17 procent) en Parijs (13 procent) om te winkelen. Londen is ook de meest bezochte shopbestemming onder Europeanen (27 procent), gevolgd door Parijs (20 procent) en Milaan (15 procent). Amsterdam is met een nummer 10 notering op de Europese ranglijst wat minder populair. Onze hoofdstad wordt - naast de Nederlanders zelf - het meest bezocht voor fashionartikelen door Duitsers (15 procent), Italianen (10 procent) en Fransen (8 procent). Buiten Europa is New York absoluut de meest favoriete bestemming voor een shopping trip onder Nederlanders (33 procent) én onder andere Europeanen (41 procent).
Nederlanders grote Europese shoppers
Vijfennegentig procent van de Nederlanders geeft aan dat ze daadwerkelijk wel eens gaan winkelen op de vakantiebestemming. In navolging van de Spanjaarden (99 procent), zijn Nederlanders hiermee de grootste vakantieshoppers in Europa. Ierland maakt deze top 3-lijst compleet, met 94 procent van de bevolking die op vakantie wel eens door de winkelstraten wandelt op zoek naar leuke items. De Noren (13 procent) en Denen (12 procent) shoppen het minst vaak op vakantie in vergelijking met andere Europeanen.
Waarom shoppen?
De voornaamste reden voor Nederlanders om door de winkelstraten te flaneren, is ‘omdat je op reis items (kleding, schoenen, accessoires) kunt kopen die je thuis niet vindt’ (25 procent). Daarnaast gaan Nederlanders graag winkelen omdat ze het simpelweg ‘erg leuk’ vinden (16 procent) en ‘omdat het een activiteit is die hand in hand gaat met vakanties’ (13 procent). Opvallend is dat shoppen onder de Nederlanders belangrijker is geworden in de keuze van de reisbestemming in de afgelopen jaren. In 2016 is meer dan één op de vijf Nederlanders (22 procent) op reis gegaan waarbij shoppen een belangrijke rol speelde in de keuze van de reisbestemming. In 2015 was dit slechts 15 procent van de bevolking en in de jaren daarvoor minder dan 5 procent.
Nederlanders zuinige shoppers
Waar Europees gezien gemiddeld 486 euro wordt uitgegeven aan vakantieaankopen (o.a. aan fashionitems, gadgets en souvenirs), geven Nederlanders ‘slechts’ 343 euro uit aan diverse artikelen. Nederlanders spenderen hiermee naast de Denen (327 euro) het minste geld van alle Europeanen en houden hiermee de naam van zuinig volk in stand. De grootste uitgaven worden gedaan door de Fransen (622 euro), gevolgd door de Spanjaarden (595 euro) en Ieren (577 euro).
De grootste vakantie-aankopen van de Nederlanders zijn kleren (73 procent), schoenen (43 procent), drank/eten (30 procent), souvenirs (23 procent) en sieraden (19 procent). De grootste kwaliteit is volgens Nederlanders te vinden in respectievelijk Londen, Berlijn en het eigen Amsterdam. Londen is tevens de stad waar het meeste geld wordt uitgegeven aan vakantie-aankopen en waar Europeanen naartoe gaan voor de grootschalige Kerst-uitverkoop.