Nederlander wil duidelijkheid bij autohuur
Vijfenveertig procent van de Nederlanders is bang voor addertjes onder het als ze een auto huren voor de vakantie. Dit blijkt uit onderzoek van autoverhuurder Sunny Cars. En niet zonder reden, want een derde van de ondervraagden heeft weleens te maken gehad met onverwachte extra kosten bij autohuur. Toch geeft meer dan de helft van hen aan te weten wat er bij de huurprijs van de auto is inbegrepen.
Onverwachte kosten zijn grote ergernis
Een derde van de Nederlanders die een auto heeft gehuurd voor op vakantie heeft te maken gehad met onverwachte kosten achteraf. Drieëntwintig procent van de autohuurders geeft aan dat sommige autoverhuurders simpelweg niet duidelijk en transparant zijn over welke kosten wel en niet inbegrepen zijn.
De top 3 meest voorkomende onvoorziene kosten waar ze mee te maken krijgen zijn:
- Een onverwachte verplichte verzekering
- Kosten voor het rijden van extra kilometers
- Kosten voor een extra bestuurder
Zonder angst vakantie vieren
Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederlanders zich tijdens de vakantie geen zorgen willen maken over onverwachte kosten achteraf en de vraag of ze wel goed verzekerd zijn. Vakantiegangers kiezen dan ook het liefst een all-inclusive pakket waarbij alle kosten van de autohuur zijn inbegrepen (78 procent).
Hoe all-inclusive is all-inclusive?
Acht van de tien10 Nederlanders die een auto huurt op hun vakantiebestemming vind het handig als er op de plaats van bestemming niets meer (bij)betaald hoeft te worden. Het pakket moet zo compleet mogelijk zijn, écht all-inclusive. Vooral gezinnen met kinderen van 13 tot 17 jaar (88 procent) en meerpersoonshuishoudens (83 procent) hebben de voorkeur voor all-inclusive pakketten.
Maar wat moet er in een all-inclusive in ieder geval zitten?
- Voor 72 procent van de Nederlanders is dat een schade- en diefstalverzekering
- Voor 45 procent een verzekering tegen glas-, banden-, bodem-, en dakschade
- Voor 40 procent een ongelimiteerd aantal kilometers
- Voor 35 procent het terugbetalen van het eigen risico
- Voor 25 procent een extra bestuurder
Een onbezorgde vakantie-ervaring
Maar liefst dertig procent van de respondenten geeft aan de auto pas op de vakantiebestemming te boeken. “Zonde”, zegt Hans Knottnerus, General Manager Sunny Cars Nederland & België. “Uit ervaring weten we dat op de bestemming zelf een auto huren vaak duurder is en de kans op kosten achteraf groter omdat er meestal geen all-in huursom wordt geboden. Eenmaal op de vakantiebestemming wil je kunnen gaan en staan waar je wilt, zonder je zorgen te maken over het aantal kilometers dat je rijdt, verzekeringen of kosten achteraf, Knotheus vervolgt: “Daarom is all-in bij ons echt all-in. Van alle benodigde verzekeringen, ongelimiteerde aantal kilometers, terugbetaling van het eigen risico tot aan de dekking van glas-banden-bodem en dakschades. We doen er zelfs een schepje bovenop met een aanvullende WA-dekking van 7,5 miljoen en ons 24/7 Nederlandstalig noodnummer.”