Toeristen willen gratis WiFi in hotel
Reizigers willen tijdens hun hotelverblijf beschikken over de gemakken van thuis. De belangrijkste wens is gratis WiFi. Dit scoort met 66 procent van de stemmen als service die reizigers het liefst standaard aanwezig zouden zien in alle hotels. Daarnaast worden ook hapjes en drankjes, vooral koffie, gezien als een absolute must. Alle andere faciliteiten zijn een extraatje. Een en ander blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Hotels.com.
WiFi
Bij 34 procent van alle ondervraagde reizigers is WiFi de belangrijkste voorziening bij het boeken van een hotel. Voor maar liefst 56 procent van de zakelijke reizigers is de aanwezigheid van WiFi zelfs noodzakelijk. Zowel voor zakenreizen als vrijetijdsreizen is gratis Wi-Fi belangrijker dan kosteloos parkeren en ontbijten, wat aangeeft dat internettoegang een vereiste is voor de hedendaagse reiziger. Meer dan een derde van de ondervraagden wenst ook tijdens vakanties toegang te hebben tot draadloos internet. Wereldwijd is slechts 11 procent van de reizigers bereid om daarvoor in hotels te betalen.
“Nu steeds meer luchtvaartmaatschappijen en luchthavens gratis WiFi bieden, verwachten reizigers ook gratis internettoegang zodra zij in hun hotel arriveren,” zegt Olivier Pernoud van Hotels.com. “Gasten gebruiken tablets, smartphones en laptops om activiteiten te plannen, contact te onderhouden met familie en vrienden en zelfs om maaltijden te laten bezorgen op de hotelkamer. Het is dus niet verrassend dat gasten gratis en snel draadloos internet verlangen.”
Favoriete ‘moderne’ kamervoorzieningen
Technologische gemakken uit eigen huis blijken tot de prioriteiten van reizigers te behoren. Voor 23 procent van de ondervraagden is een geavanceerde koffieautomaat de populairste moderne faciliteit op de hotelkamer. Zogenaamde ‘wired rooms’, waarbij alle technologische snufjes met één enkele afstandsbediening te besturen zijn, volgen met 20 procent van de stemmen. Ook zouden reizigers het felbegeerde gratis WiFi netwerk graag gebruiken via door hotels beschikbaar gestelde tablets, met welkomst- en omgevingsinformatie en opties voor room service (15 procent).
Wat willen we nog meer als gratis standaard
- De beschikbaarheid van flesjes water is de favoriete eenvoudige service van 43 procent van de hotelgasten.
- Alleen reizigers uit Taiwan, Hongkong en Brazilië geven de voorkeur aan gratis opladers.
- Gratis ontbijt scoort bij 31 procent.
- Happy hours, wijnproeverijen of andere gelegenheden met gratis hapjes en drankjes zijn een wens van 42 procent van de reizigers.
- Het high-end fitnesscentrum en/of de spa is de favoriete voorziening van 26 procent van de reizigers.
- De designbadkamer gooit hoge ogen met 21 procent.
- Hotelvoorzieningen waarvoor de ondervraagden wel extra willen betalen zijn: mooi uitzicht, een kamer met balkon, voorkeurskanalen en dvd's.
Wat is voor jou belangrijk bij het boeken van een hotel?