Nederland populair bij buitenlandse toeristen

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

molen
molen
Buitenlandse toeristen zijn overwegend positief over Nederlanders en Nederland als vakantieland. Over het algemeen wordt Nederland gezien als een 'easy going' en gastvrij vakantieland en de Nederlanders als tolerant, open, vriendelijk en gastvrij. Toch staat de aantrekkelijkheid van ons land wel onder druk, zo blijkt uit het Holland Imago Onderzoek dat het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) eind 2012 heeft uitgevoerd in de dertien belangrijkste herkomstlanden van buitenlandse toeristen.


Tulpen, molens en Amsterdam

Nederland wordt ook gezien als goed bereikbaar en een ideaal land voor korte vakanties. De bekende en diepgewortelde Hollandse iconen zoals tulpen, molens, klompen en kaas zijn nog steeds de eerste associaties die Nederland oproept. Het landschap, Amsterdam en ‘Nederland fietsland’ worden genoemd als meest positieve kenmerken van ons land. Als negatieve kenmerken van ons land worden drugs en prostitutie genoemd. Daarnaast is de beeldvorming van het culinaire aanbod en de prijs- kwaliteitverhouding in de horeca minder positief. De aantrekkelijkheid van ons land als vakantiebestemming is ten opzichte van vier jaar geleden gedaald.


Hotelletje, bungalow of appartement boeken in Nederland?

Aanzee                               Hotelmoment                              Hotelaanbiedingen.nl   


Culinair imago

Conrad van Tiggelen, marketing directeur: “De concurrentie voor de bestemming Nederland is groot en groeiende. Steeds meer landen werken actief aan positieve beeldvorming en strijden om de bestedingen van internationale gasten. Investeren in de marketing van ons land is dan ook van belang en het  Holland Imago Onderzoek biedt daarvoor handvatten. Zo zien we bijvoorbeeld een groot verschil tussen perceptie en werkelijkheid als het gaat om ons culinaire imago. Samen met branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland zijn we in een vergevorderd stadium voor een campagne ter verbetering van ons imago op culinair gebied.”

Holland 'branding'

Van Tiggelen: “Het imago van een land wordt door meer factoren bepaald dan alleen toerisme. Cultuur en erfgoed, export, overheid, investeringen en immigratie en mensen spelen allemaal een rol. Het verbeteren van het imago is dan ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Het is essentieel om tot een eenduidige visie en brandingstrategie van ‘Holland’ te komen die breder strekt dan alleen toerisme. Daarom is het NBTC in gesprek met  de diverse (top)sectoren en de Rijksoverheid . Want iedereen heeft  baat bij een positief imago van Nederland.”

Op dit artikel kun je niet (meer) reageren.

Win kaarten voor de Vakantiebeurs in 2023

Win kaarten voor de Vakantiebeurs in 2023

De Jaarbeurs in Utrecht is van 12 tot en met 15 januari 2023 weer het toneel van de Vakantiebeurs. De echte reisliefhebber heeft die data uiteraard al in zijn of haar agenda staan, want voor het eerst sinds 2020 is er weer sprake van een fysiek evenement. In 2021 en 2022 ging de Vakantiebeurs vanwege corona niet door of was er sprake van een online editie.

Lees verder

Win een boek over blijvend geluk

Win een boek over blijvend geluk

Geluk... wat 'Hygge' is voor Denemarken en 'Ikigai' voor Japan, is 'Haengbog' voor Zuid-Korea. En the Korean Wave zal waarschijnlijk niet veel mensen ontgaan zijn; van literatuur, films en keramiek tot restaurantjes en K-pop. Zuid-Korea is het land waar de mensen samen eten, familie belangrijk is, de natuur wordt omarmd en schoonheid een groot goed is.

Lees verder

Kerstmarkten in Europa: zeven tips

Kerstmarkten in Europa: zeven tips
Kerstmarkten. Voor veel mensen betekent dat sfeer en gezelligheid. Stap in de auto, neem de bus of pak de trein naar een van deze kerstmarkten in Europa. Van klein tot groot, van ondergronds tot op het water, kerstmarktliefhebbers kunnen dit jaar hun hart weer ophalen.

Lees verder

De vele voordelen van een vakantiehuis

De vele voordelen van een vakantiehuis

Nederlanders gaan steeds vaker op vakantie in eigen land of in een van onze buurlanden. Dichtbij en duurzaam zijn hierbij de sleutelwoorden, al spelen ook luxe en ligging duidelijk mee. Daarbij kiezen steeds meer mensen voor het gemak van een vakantiehuis op een vakantiepark.

Lees verder

Welke fietsendrager heb je nodig op vakantie?

Welke fietsendrager heb je nodig op vakantie?

Wil je graag je eigen fiets meenemen op vakantie met de auto? Dan kun je het beste een fietsendrager aanschaffen en monteren. Met een fietsendrager kun je namelijk alle kanten op. Zeker als je veel met de auto onderweg bent voor langere tijd of voor een vakantie, is een fietsdrager de ideale manier om je fiets mee te nemen. Toch is niet iedere fietsendrager geschikt voor elke fiets of elke auto. Daarom in dit artikel tips om de juiste fietsendrager te kiezen.

Lees verder

Volop genieten in luxe en natuur

Volop genieten in luxe en natuur

Hoe is het om vakantie te vieren in een huisje op een recreatiepark? Het antwoord daarop kun je niet zo een, twee, drie geven. Het hangt er namelijk nogal vanaf welk park je kiest. Zelf hou ik van parken die niet ‘standaard’ zijn. Waar je verdwaalt in de eindeloze rij dezelfde huisjes. Wat ik wel wil is een park waar luxe en natuur wel standaard zijn. Op naar Limburg dus…

Lees verder