Nederland populair bij buitenlandse toeristen

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

molen
molen
Buitenlandse toeristen zijn overwegend positief over Nederlanders en Nederland als vakantieland. Over het algemeen wordt Nederland gezien als een 'easy going' en gastvrij vakantieland en de Nederlanders als tolerant, open, vriendelijk en gastvrij. Toch staat de aantrekkelijkheid van ons land wel onder druk, zo blijkt uit het Holland Imago Onderzoek dat het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) eind 2012 heeft uitgevoerd in de dertien belangrijkste herkomstlanden van buitenlandse toeristen.


Tulpen, molens en Amsterdam

Nederland wordt ook gezien als goed bereikbaar en een ideaal land voor korte vakanties. De bekende en diepgewortelde Hollandse iconen zoals tulpen, molens, klompen en kaas zijn nog steeds de eerste associaties die Nederland oproept. Het landschap, Amsterdam en ‘Nederland fietsland’ worden genoemd als meest positieve kenmerken van ons land. Als negatieve kenmerken van ons land worden drugs en prostitutie genoemd. Daarnaast is de beeldvorming van het culinaire aanbod en de prijs- kwaliteitverhouding in de horeca minder positief. De aantrekkelijkheid van ons land als vakantiebestemming is ten opzichte van vier jaar geleden gedaald.


Hotelletje, bungalow of appartement boeken in Nederland?

Aanzee                               Hotelmoment                              Hotelaanbiedingen.nl   


Culinair imago

Conrad van Tiggelen, marketing directeur: “De concurrentie voor de bestemming Nederland is groot en groeiende. Steeds meer landen werken actief aan positieve beeldvorming en strijden om de bestedingen van internationale gasten. Investeren in de marketing van ons land is dan ook van belang en het  Holland Imago Onderzoek biedt daarvoor handvatten. Zo zien we bijvoorbeeld een groot verschil tussen perceptie en werkelijkheid als het gaat om ons culinaire imago. Samen met branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland zijn we in een vergevorderd stadium voor een campagne ter verbetering van ons imago op culinair gebied.”

Holland 'branding'

Van Tiggelen: “Het imago van een land wordt door meer factoren bepaald dan alleen toerisme. Cultuur en erfgoed, export, overheid, investeringen en immigratie en mensen spelen allemaal een rol. Het verbeteren van het imago is dan ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Het is essentieel om tot een eenduidige visie en brandingstrategie van ‘Holland’ te komen die breder strekt dan alleen toerisme. Daarom is het NBTC in gesprek met  de diverse (top)sectoren en de Rijksoverheid . Want iedereen heeft  baat bij een positief imago van Nederland.”

Op dit artikel kun je niet (meer) reageren.

Op stedentrip vanaf Rotterdam Airport

Op stedentrip vanaf Rotterdam Airport

Er zijn erg veel mooie steden te ontdekken in Europa, die een prima bestemming zouden zijn voor een stedentrip. Bezoek de meest indrukwekkende bezienswaardigheden, van historische monumenten tot moderne architectuur. Vliegen kan vanaf verschillende luchthavens, waaronder Rotterdam Airport. Deze luchthaven is compact en daardoor een fijne start voor jouw vliegreis. We vertellen we je in dit artikel meer over stedentrips maken vanaf Rotterdam Airport.

Lees verder

Het Forum Romanum in Rome: een reis door de tijd

Het Forum Romanum in Rome: een reis door de tijd

Ga je naar Rome dan stap je letterlijk terug in de geschiedenis. Rome is geplaveid met historische gebouwen en plekken. Natuurlijk kun je niet om het Colosseum heen, maar het politieke, religieuze en commerciële centrum van het oude Rome mag je ook niet missen: het Forum Romanum. Stap het Forum Romanum binnen en je wandelt terug naar de tijd van keizers, gladiatoren en politieke intriges.  In dit artikel nemen we je mee op een virtuele reis door dit iconische historische complex, en geven we handige tips voor een onvergetelijk bezoek.

Lees verder

Hij komt eraan, de Puur op reis Vakantie Special!

Hij komt eraan, de Puur op reis Vakantie Special!

Eind maart verspreiden we een speciale Vakantie Special onder de abonnees van onze nieuwsbrief. Voor de snelle beslissers hebben wij nog beperkte advertentieruimte. Adverteren kan in de vorm van een banner, een aanbieding of een advertorial waarin een accommodatie, bestemming of reis wordt uitgelicht. Maar de Vakantie Special heeft meer!

Lees verder

Win entreekaarten voor Keukenhof 2024

Win entreekaarten voor Keukenhof 2024

Dit jaar is een extra feestelijk jaar voor Keukenhof: het bloemenpark in Lisse viert in 2024 haar 75-jarig bestaan. Reden voor een feestje en door mee te doen aan onze prijsvraag kun je entreekaarten winnen om dit feestje mee te maken.

Lees verder

Kampeertips voor beginners

Kampeertips voor beginners

Of je nu jong of oud bent, kiest voor een tent of een luxe ingerichte sta-caravan op een camping of vakantiepark, als je voor het eerst gaat kamperen zul je vast iets hebben aan deze kampeertips. Kamperen geeft veel mensen het gevoel van vrijheid. Kamperen is een heel andere beleving dan een hotelkamer of appartement. Je kunt de serene rust van de natuur opzoeken en toch de nabijheid van een stad of leuke toeristische attracties.Heb je zelf kampeertips? Dan kun je andere beginnend kampeerders helpen door deze te delen.

Lees verder

Van Gogh Drenthe beste fietsroute van 2024

Van Gogh Drenthe beste fietsroute van 2024

De Van Gogh Drenthe is verkozen tot de beste fietsroute van 2024. De Nederlandse kanshebber troefde vier andere Europese kandidaten af: La Vélobuissonnière (Frankrijk), Unionsleden (Noorwegen en Zweden), Lech Radweg (Duitsland en Oostenrijk) en de Cykelleden Skåne (Zweden). De bekendmaking was op de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Utrecht.

Lees verder