Nederland populair bij buitenlandse toeristen
Buitenlandse toeristen zijn overwegend positief over Nederlanders en Nederland als vakantieland. Over het algemeen wordt Nederland gezien als een 'easy going' en gastvrij vakantieland en de Nederlanders als tolerant, open, vriendelijk en gastvrij. Toch staat de aantrekkelijkheid van ons land wel onder druk, zo blijkt uit het Holland Imago Onderzoek dat het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) eind 2012 heeft uitgevoerd in de dertien belangrijkste herkomstlanden van buitenlandse toeristen.
Tulpen, molens en Amsterdam
Nederland wordt ook gezien als goed bereikbaar en een ideaal land voor korte vakanties. De bekende en diepgewortelde Hollandse iconen zoals tulpen, molens, klompen en kaas zijn nog steeds de eerste associaties die Nederland oproept. Het landschap, Amsterdam en ‘Nederland fietsland’ worden genoemd als meest positieve kenmerken van ons land. Als negatieve kenmerken van ons land worden drugs en prostitutie genoemd. Daarnaast is de beeldvorming van het culinaire aanbod en de prijs- kwaliteitverhouding in de horeca minder positief. De aantrekkelijkheid van ons land als vakantiebestemming is ten opzichte van vier jaar geleden gedaald.
Hotelletje, bungalow of appartement boeken in Nederland?
Aanzee Hotelmoment Hotelaanbiedingen.nl
Culinair imago
Conrad van Tiggelen, marketing directeur: “De concurrentie voor de bestemming Nederland is groot en groeiende. Steeds meer landen werken actief aan positieve beeldvorming en strijden om de bestedingen van internationale gasten. Investeren in de marketing van ons land is dan ook van belang en het Holland Imago Onderzoek biedt daarvoor handvatten. Zo zien we bijvoorbeeld een groot verschil tussen perceptie en werkelijkheid als het gaat om ons culinaire imago. Samen met branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland zijn we in een vergevorderd stadium voor een campagne ter verbetering van ons imago op culinair gebied.”
Holland 'branding'
Van Tiggelen: “Het imago van een land wordt door meer factoren bepaald dan alleen toerisme. Cultuur en erfgoed, export, overheid, investeringen en immigratie en mensen spelen allemaal een rol. Het verbeteren van het imago is dan ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Het is essentieel om tot een eenduidige visie en brandingstrategie van ‘Holland’ te komen die breder strekt dan alleen toerisme. Daarom is het NBTC in gesprek met de diverse (top)sectoren en de Rijksoverheid . Want iedereen heeft baat bij een positief imago van Nederland.”