Nederland populair bij buitenlandse toeristen

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

molen
molen
Buitenlandse toeristen zijn overwegend positief over Nederlanders en Nederland als vakantieland. Over het algemeen wordt Nederland gezien als een 'easy going' en gastvrij vakantieland en de Nederlanders als tolerant, open, vriendelijk en gastvrij. Toch staat de aantrekkelijkheid van ons land wel onder druk, zo blijkt uit het Holland Imago Onderzoek dat het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) eind 2012 heeft uitgevoerd in de dertien belangrijkste herkomstlanden van buitenlandse toeristen.


Tulpen, molens en Amsterdam

Nederland wordt ook gezien als goed bereikbaar en een ideaal land voor korte vakanties. De bekende en diepgewortelde Hollandse iconen zoals tulpen, molens, klompen en kaas zijn nog steeds de eerste associaties die Nederland oproept. Het landschap, Amsterdam en ‘Nederland fietsland’ worden genoemd als meest positieve kenmerken van ons land. Als negatieve kenmerken van ons land worden drugs en prostitutie genoemd. Daarnaast is de beeldvorming van het culinaire aanbod en de prijs- kwaliteitverhouding in de horeca minder positief. De aantrekkelijkheid van ons land als vakantiebestemming is ten opzichte van vier jaar geleden gedaald.


Hotelletje, bungalow of appartement boeken in Nederland?

Aanzee                               Hotelmoment                              Hotelaanbiedingen.nl   


Culinair imago

Conrad van Tiggelen, marketing directeur: “De concurrentie voor de bestemming Nederland is groot en groeiende. Steeds meer landen werken actief aan positieve beeldvorming en strijden om de bestedingen van internationale gasten. Investeren in de marketing van ons land is dan ook van belang en het  Holland Imago Onderzoek biedt daarvoor handvatten. Zo zien we bijvoorbeeld een groot verschil tussen perceptie en werkelijkheid als het gaat om ons culinaire imago. Samen met branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland zijn we in een vergevorderd stadium voor een campagne ter verbetering van ons imago op culinair gebied.”

Holland 'branding'

Van Tiggelen: “Het imago van een land wordt door meer factoren bepaald dan alleen toerisme. Cultuur en erfgoed, export, overheid, investeringen en immigratie en mensen spelen allemaal een rol. Het verbeteren van het imago is dan ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Het is essentieel om tot een eenduidige visie en brandingstrategie van ‘Holland’ te komen die breder strekt dan alleen toerisme. Daarom is het NBTC in gesprek met  de diverse (top)sectoren en de Rijksoverheid . Want iedereen heeft  baat bij een positief imago van Nederland.”

Op dit artikel kun je niet (meer) reageren.

Duitse gerechten ontdekt tijdens je reis? Maak ze zelf!

Duitse gerechten ontdekt tijdens je reis? Maak ze zelf!

Duitsland, onze grote oosterbuur, is een bijzonder land, ook op culinair gebied. Binnen Europa kent eigenlijk ieder land zijn eigen keuken. Natuurlijk zijn er overeenkomsten, maar er bestaan ook grote verschillen, zelfs als je buren bent zoals Nederland en Duitsland. Ben jij in Duitsland op vakantie geweest en heb je hier lekkere gerechten ontdekt die je thuis ook wel zou willen maken? Lees dan snel verder.

Lees verder

Ontdek de andere kanten van Ibiza

Ontdek de andere kanten van Ibiza

Van alle eilanden in de Balearen staat Ibiza bekend als ‘feesteiland’. Vooral het zuiden van dit Spaanse eiland heeft die reputatie. Maar Ibiza heeft ook een oosten, westen, midden en noorden. Letterlijk de andere kanten. Tijd om die te ontdekken!

Lees verder

Nederlander graag met auto naar het buitenland

Nederlander graag met auto naar het buitenland

Meer en meer Nederlanders vieren dit jaar de zomervakantie weer in het buitenland. De belangstelling voor een verblijf in eigen land blijft weliswaar groot, maar de hang naar avontuur over de grens wordt groter en groter, zo wees onderzoek van bureau Trends & Tourism uit.

Lees verder

Droombestemming Amerika

Droombestemming Amerika

Vraag naar iemands favoriete reisbestemmingen en bijna zeker wordt Amerika genoemd. De Verenigde Staten oefenen op vakantiegangers een magische aantrekkingskracht uit, simpelweg vanwege het ongekende aanbod voor jong en oud. Hoog tijd dus om Amerika ook eens op jouw bucketlist te zetten.

Lees verder

Dagje uit: 7 tips voor leuke trips

Dagje uit: 7 tips voor leuke trips

Dagje uit? Het kan weer nu attracties, pretparken, dierentuinen en musea weer open zijn. Samen, of met familie of vrienden een dagje weg. Wat waren in 2021 populaire uitjes en zijn ook in 2022 de moeite waard. Inspiratie nodig? Lees deze zeven tips.

Lees verder

Van PCR tot boosteren: reizen in tijden van corona

Van PCR tot boosteren: reizen in tijden van corona

Corona en coronamaatregelen. Het ene land wil dit, het andere dat. Reizen naar jouw favoriete vakantiebestemming is nog nooit zo lastig geweest, met al die verschillende voorwaarden rond corona. Want er zijn er nogal wat, variërend van PCR tot boosteren en een goed ingevuld gele vaccinatieboekje. Puur op reis komt met een overzicht.

Lees verder