Dik betalen voor hotelservice
Veel vakantiegangers en zakenreizigers vinden dat hotels steeds minder service verlenen. Het loskoppelen van de prijs van de hotelkamer is reden dat steeds vaker extra betaald moet worden voor allerlei diensten als WiFi, parkeren en wellnessvoorzieningen. Volgens zakenreisorganisatie ATPI bestaat de vrees dat hotels hiermee dezelfde weg bewandelen die luchtvaartmaatschappijen een aantal jaar geleden hebben ingezet.
Eerst verdween de krant van boord, vervolgens moest de klant betalen voor de maaltijd en vandaag de dag wordt per stuk bagage vaak een fikse toeslag gerekend. Vooral zakenreizigers klagen in toenemende mate over de extra kosten die ze kwijt zijn bovenop hun hotelovernachting.
Vooral voor het gebruik van smartphones, tablets en laptops worden reizigers vaak verrast door de sterk uiteenlopende tarieven voor een internetverbinding. Veel hotels bieden het gebruik van WiFi inmiddels wel als standaardservice. Maar nog teveel hotels berekenen daarvoor toeslagen die in sommige gevallen per dag kunnen oplopen tot 10% van de kamerprijs, aldus de constatering van ATPI.
“Wij vinden dat een voorziening als WiFi, waarbij de hotelgasten van hun eigen apparatuur gebruik maken, gratis zou moeten worden aangeboden. Tussen lang of kort gebruik bestaat ook geen verschil in kosten voor het hotel, terwijl tarieven vaak wel per uur, per dag of een aantal dagen wordt gerekend. Wat dat betreft zou een kleine prijs voor het gebruik van meerdere dan het gebruikelijke aantal handdoeken – en de daarbij behorende wasserijkosten – redelijker zijn dan fors betalen voor WiFi, dat het hotel vrijwel niets kost”, aldus de ATPI-directeur.
Heb jij ervaringen met dik betalen voor service?
Reacties