Minister: Groei op Schiphol, vliegvakanties vanaf Lelystad

2.375 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Bagage Schiphol ©puuropreis.nl
Bagage Schiphol ©puuropreis.nl

Ondanks veel maatschappelijke weerstand kiest minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) voor verdere groei van Schiphol vanaf 2020. Daarnaast moet op Lelystad Airport ruimte komen voor vakantievluchten. Ze zegt dit in een interview met de Volkskrant.

Schiphol moet volgens haar groeien omdat de luchthaven anders de concurrentiestrijd met andere luchtvaartknooppunten in Europa verliest. Tot en met 2020 geldt op Schiphol een plafond van 500.000 vluchten per jaar, dat nu al is bereikt. ,,Ik denk dat je niet kunt zeggen: dit was het voor eeuwig, die 500.000 vluchten”, aldus Van Nieuwenhuizen. Ze zoekt de komende tijd een balans tussen de eisen van de luchtvaartsector en de bewoners. ,,Het wordt een puzzel. Het zal geen ongebreidelde groei zijn, zo van: vlieg maar raak, en het zal ook niet zijn: we zetten Schiphol op slot of we trekken de stekker eruit. Dat kan gewoon niet.”

Matt Poelmans van de Bewoners Omgeving Schiphol, de belangenorganisatie van omwonenden, noemt haar woorden ‘verrassend’. ,,Vorige week hebben we nog een gesprek gehad met de minister en eigenlijk kiest zij nu al partij.” Volgens Poelmans zit er ‘genoeg lucht’ in het huidige aantal van 500.000 vluchten: zo zouden bestaande ‘pretvluchten’ kunnen worden ingeruild voor belangrijke zakenvluchten en moeten plekken (slots) op Schiphol door luchtvaartmaatschappijen kunnen worden verhandeld. ,,De druk van het plafond is nodig om nu tot veranderingen te komen”, zegt hij in de Volkskrant.

Eind januari klapte het overleg tussen de luchtvaartbranche, de omwonenden, overheden en milieuorganisaties over de toekomst van de luchthaven, aldus de krant. In het verleden werden in dat overleg afspraken gemaakt over de groei van het aantal vluchten per jaar, maar dit keer kreeg voorzitter Hans Alders de partijen niet op één lijn. Schiphol pleit zelf voor een ‘gematigde groei’ na 2020 – in theorie zou de luchthaven kunnen doorgroeien naar jaarlijks 540.000 starts en landingen. Alleen zo zou Schiphol haar wereldwijde vliegnetwerk, dat belangrijk is voor het Nederlandse zakenleven, kunnen behouden.

Zoek het vliegticket dat bij jou past!

De omwonenden pleiten voor een stop tot en met minimaal 2023. Eerst moet onder meer geregeld worden dat reizigers een hogere prijs betalen voor hun vliegtickets en dat de milieu- en geluidsoverlast op een betrouwbaardere manier worden berekend. Omdat de partijen er onderling niet uitkwamen, wilde Alders dan maar op eigen titel een advies uitbrengen: 510.000 vluchten tot en met 2023. Na kritiek vanuit de onderhandelingspartners kwam dat advies er uiteindelijk toch niet.

De bal ligt nu bij Van Nieuwenhuizen. Zij weet nog niet wanneer en hoe hard Schiphol gaat groeien, maar de luchthaven gaat in elk geval niet ‘op slot’. Toch is juist dat nodig, zegt directeur Sijas Akkerman van de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland. ,,Een meerderheid van de partijen aan de Alderstafel wil geen groei. Bewoners en bestuurders hebben geen vertrouwen meer in de sector, die van alles beloofd heeft om geluidshinder te verminderen. Voor ons geldt dat ook. Maar ook vanwege het klimaat is groei van de luchtvaart niet mogelijk.” Meer internationale treinen is de betere oplossing, stelt Akkerman.

Over Lelystad Airport, dat de openingsdatum van 1 april 2020 niet dreigt te halen door weerstand van de Europese Commissie, zegt Van Nieuwenhuizen dat er ook ruimte moet komen voor nieuwe vakantievluchten. Eerder spraken de coalitiepartijen CDA, D66 en ChristenUnie zich uit tegen autonome groei van de luchtvaart op Lelystad Airport. ,,Daar moet ik dus met hen over in gesprek”, aldus Van Nieuwenhuizen, die de partijen in mei hoopt over te halen met een ‘overtuigend verhaal’.

Reactie toevoegen
Reacties zijn van harte welkom. Reclame maken, producten promoten of websites vermelden is niet toegestaan.

Top 10 Europese steden voor een 'workation'

Top 10 Europese steden voor een 'workation'

Workations, het is een ideale combinatie van op reis gaan én werken op bestemming die steeds populairder wordt. De hoogste tijd dus om uit te zoeken in welke Europese steden je werk en plezier het beste kunt combineren. 

Lees verder

Op de fiets mis je niets!

Op de fiets mis je niets!

We stappen graag op de fiets. Nederland telde begin 2021 liefst 23 miljoen fietsen, waarvan bijna 2,5 miljoen elektrische exemplaren. De coronacrisis droeg een fors steentje bij aan de stijging van ruim 30 procent in de verkoop van e-bikes, zo blijkt uit jaarcijfers van onderzoeksbureau GfK in opdracht van RAI Vereniging en BOVAG. 

Lees verder

Ongewone logeerplekken: vuurtorens, treinen en meer

Ongewone logeerplekken: vuurtorens, treinen en meer

Je kunt tijdens een vakantie of weekendje weg prima overnachten in een hotel, tent of camper. Maar wil je iets bijzonders? Kijk dan eens naar een nachtje slapen in een vuurtoren of trein. Die bijzondere onderkomens vind je meer en meer, overal ter wereld. Puur op reis zet ze voor je op een rijtje, al weten we dat deze opsomming verre van compleet is. Ken jij er ook één? Laat het ons even weten dan vullen we de lijst direct aan! Update van dit artikel: 21 augustus 2021.

Lees verder

Natuuractiviteiten in Friesland: 5 tips

Natuuractiviteiten in Friesland: 5 tips

Wat gaat er boven een dag in de natuur afsluiten met een overnachting in een uniek natuurhuisje? Deze vijf natuuractiviteiten in Friesland mag je eigenlijk niet missen. En wil je een weekendje weg, en natuur en stad combineren? Dan raden we je aan de Friese hoofdstad Leeuwarden zeker niet over te slaan.

Lees verder

Wie past op je huis tijdens de vakantie?

Wie past op je huis tijdens de vakantie?

Zodra we op vakantie gaan, of het nu een kortere of langere vakantie is, willen we graag dat iemand op ons huis past. Hiervoor kloppen we het vaakst aan bij onze buren, zo blijkt uit een onderzoek onder 5700 mensen. 

Lees verder

5 Tips voor het maken van mooie reisfoto’s

5 Tips voor het maken van mooie reisfoto’s

Natuurlijk hebben we allemaal onze mobiele telefoon bij de hand voor het maken van foto’s. En die zijn kwalitatief helemaal niet slecht. Maar foto’s met een digitale fotocamera hebben nét wat meer. Zeker voor wie wat gedetailleerdere foto’s wil, en niet automatisch fotografeert op standje ‘automatisch’, is een systeemcamera een aanwinst.

Lees verder