Nederlander gaat vaak onvoorbereid op reis
Nederlanders reisden in 2017 veelvuldig naar het buitenland, maar deden dat vaak zonder zich goed te hebben voorbereid. Die conclusie valt te trekken uit onderzoek van NBTC-NIPO Research, dat is gedaan in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken. In dat onderzoek zei 70 procent van de ondervraagden zich niet te hebben voorbereid op hun reis door informatie in te winnen over bijvoorbeeld reisdocumenten, veiligheidssituatie, verzekeringen, benodigde vaccinaties of lokale wetten, regels en gebruiken.
Minister Halbe Zijlstra van Buitenlandse Zaken roept Nederlandse reizigers met klem op zich goed te informeren over hun bestemming om niet voor vervelende verrassingen te komen. ,,Een goede voorbereiding is het halve werk. Ja het kost, zeker met de wat exotischer bestemmingen, even tijd. Maar het is belangrijk dat iedereen die naar het buitenland vertrekt voor vakantie of zakenreis, ook gezond en wel weer thuiskomt.” Uit het onderzoek komt verder naar voren dat terreurdreiging het meest doorslaggevend is voor Nederlanders bij de keuze voor een veilige vakantiebestemming. Pas daarna volgen gezondheid, criminaliteit, de politieke situatie, het risico op natuurgeweld en het risico op verkeersongelukken.
Voor 6 procent van de buitenlandse vakanties (1,1 miljoen vakanties) hebben Nederlanders het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken geraadpleegd. Vakantiegangers deden dit vooral voor reisbestemmingen die in het nieuws waren door onrust of terreurdreiging. Het land waarvoor het reisadvies vorig jaar het vaakst werd geraadpleegd was Turkije, gevolgd door de VS. Dat er vanuit reizigers behoefte is aan de dienstverlening van het ministerie blijkt wel uit de cijfers van het afgelopen jaar. Zo had Buitenlandse Zaken in 2017 meer dan 700.000 directe contacten met klanten via het 24/7 BZ Contactcenter en telden de online reisadviezen 2,4 miljoen unieke bezoekers. De BZ reisapp is inmiddels door meer dan 200.000 mensen gedownload.
Hulp na orkaan Irma
In 2017 heeft het ministerie 2300 Nederlanders in serieuze problemen bijgestaan, bijvoorbeeld na ongelukken, ziekenhuisopnamen, overlijden en vermissingen. Ook kon Buitenlandse Zaken na orkaan Irma dankzij samenwerking met KLM en reisorganisaties als TUI Nederlanders snel in veiligheid brengen. ,,Maar we hielpen ook een vrouw die maar geen contact kon krijgen met haar vader op de Kaapverdische eilanden. De ambassade kwam er achter dat zijn telefoon stuk was en kon haar geruststellen”, aldus de minister.
Het ministerie werkt nauw samen met andere partijen om Nederlanders actief te wijzen op het belang van goede voorbereiding voor op reis. ,,We zijn er tenslotte allemaal bij gebaat wanneer de Nederlandse reiziger goed verzekerd op reis gaat en gezond weer terugkomt. Met de juiste vaccinaties in zijn gele boekje. En het liefst alleen naar die landen waarvan wij zeggen: daar kun je gerust vakantie vieren”, aldus Zijlstra.