Auto huren in het buitenland voortaan zonder verrassingen
Verrassingen bij het huren van een auto op een vakantiebestemming behoren tot het verleden, dankzij een initiatief van de ANVR en enkele autoverhuurbedrijven. De grootste verbetering is dat reizigers op het vakantieadres een auto kunnen huren onder consumentvriendelijke ANVR-reisvoorwaarden.
Volgens de ANVR betekent dit voor de consument dat hij eerlijke prijzen betaalt, dat hij is verzekerd volgens strenge ANVR-minimumeisen, dat de klant bij klachten zijn Nederlandse aanbieder kan aanspreken en dat hij gewoon terecht kan bij de Nederlandse geschillencommissie. Alamo.nl, DiscoverCars en Sunny Cars zijn als eerste autoverhuurders toegetreden tot de ANVR en gebruiken de ANVR-reisvoorwaarden. Ook alle autohuur, die als onderdeel van een pakketreis door ANVR-touroperators wordt aangeboden, valt onder de nieuwe voorwaarden.
Autohuur op het vakantieadres kan in de praktijk vaak veel problemen geven. Auto’s worden soms voor een paar euro per week aangeboden, maar ter plekke moet de klant allerlei toeslagen betalen. Ook zijn er geregeld klachten over al of niet terecht in rekening gebrachte schades en onduidelijke verzekeringen, aldus de ANVR. De Consumentenbond heeft in 2015 een klachtenrapport overhandigd aan toezichthouder ACM. De EU heeft zelfs met grote autoverhuurders afspraken gemaakt om tot verbeteringen te komen, maar deze afspraken zijn volgens de ANVR onduidelijk en worden door andere verhuurders niet nagekomen. Ook is er geen keurmerk voor verhuurders op het vakantieadres.
,,Autohuur op het vakantieadres kan in de praktijk veel gedoe en gezeur opleveren”, stelt ANVR-directeur Frank Oostdam. ,,Probeer daarnaast op zo’n bestemming ook maar eens je gelijk te halen. Daarbij zijn auto’s soms zwaar onderverzekerd. Dit kan echt niet langer, vonden wij.”
De ANVR heeft op www.anvr.nl/autohuur een test geplaatst over wat je vaak als klant bij de verhuur tegenkomt en geeft tips. De ANVR is ook in gesprek gegaan met autoverhuurders om te kijken hoe het beter kan. “Samen zijn we tot een simpele maar uiterst effectieve aanpak gekomen”, aldus Oostdam. Zo verplichten ANVR-autoverhuurders zich auto’s te verhuren onder ANVR-reisvoorwaarden. Dat betekent dat de klant een overeenkomst sluit met de organisator in Nederland.
De afspraken die er nu liggen, bieden de reiziger veel voordelen. Zo wordt de huurauto aangeboden onder consumentvriendelijke ANVR-reisvoorwaarden, voorwaarden die met de Consumentenbond zijn overeengekomen. Daarnaast ziet de ANVR erop toe bij de aangesloten autohuuraanbieder dat men zich aan de regels houdt als het gaat om te weten met wie je zaken doet, privacy- en cookiebeleid, veilig betalen, deskundig personeel, etc.
Ook volgen de autoverhuurders de regels van de Nederlandse Reclame Code Commissie en de ACM, waardoor de aanbiedingen transparant zijn en goed vergelijkbaar. De autohuurder is volgens de Nederlandse minimumeisen van de ANVR verzekerd als het gaat om aansprakelijkheid, zodat bijv. bij letselschade de klant niet kan worden afgescheept met een beperkt bedrag. Ook hoeft de autohuurder bij klachten niet meer een juridische procedure in het buitenland op te starten, maar kan hij eenvoudig naar de Nederlandse geschillencommissie of rechter.
Vanaf medio 2018 stelt de ANVR als aanvullende eis dat de autoverhuurder zich aansluit bij een garantiefonds, zoals SGR, zodat de klant ook zekerheid heeft bij een faillissement. Oostdam: ,,Met het leveren van autohuur onder ANVR-voorwaarden weet de klant voortaan exact waar hij aan toe is bij het huren van een auto en kan hij onbezorgd een bestemming verder ontdekken, en loopt hij niet het risico met hoge kosten of oneerlijke praktijken te worden geconfronteerd.”
Huurauto inleveren? Niets vergeten!
Reacties
Was bij Sunny altijd al zo, enige goeie verhuurder, volledig zonder eigen risico
Groetjes