Direct boeken bij hotelketens betekent niet altijd de laagste prijs
Hotelkamers die worden aangeboden met laagste-prijs-garanties blijken vaak elders (veel) goedkoper te zijn, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond voor de Reisgids. Consumenten die vervolgens een beroep willen doen op de prijsgarantie moeten geduld hebben en goed de kleine lettertjes lezen.
Hotelketens maken het consumenten niet makkelijk om een laagste-prijs-garantie ook daadwerkelijk te krijgen; in de algemene voorwaarden staan veel beperkingen. Zo moet de kamer niet alleen vergelijkbaar zijn, maar volgens sommige hotelketens ook identiek omschreven. Soms moet het aanbod elders in dezelfde valuta zijn en mogen de condities van de goedkopere kamer niet beter zijn. Zo kan het gebeuren dat op een site van een online reisbureau een kamer mèt ontbijt voor dezelfde prijs of goedkoper wordt aangeboden dan de kamer zònder ontbijt bij het hotel. Volgens de Consumentenbond is dat echt de omgekeerde wereld.
De Consumentenbond testte de prijsgarantie van tien hotelketens en van online reisbureau Travelocity (onderdeel van Expedia). In alle gevallen werden dezelfde kamers elders goedkoper gevonden, met soms opmerkelijk prijsverschil. Zo werd de goedkoopste kamer in het Sofitel in Brussel voor €135 met ontbijt aangeboden door online reisbureau Destinia, terwijl op de hotelwebsite de goedkoopste kamer €413 kost, zònder ontbijt.
Hotel boeken? Kijk bij
- Hotels.com
- Booking.com
- Trivago
Moeilijke procedure om geld terug te krijgen
Wanneer consumenten ergens anders een voordeligere aanbieding vinden, moeten zij die binnen enkele uren aan de hotelketen laten zien. De bedrijven zelf daarentegen, nemen vaak de tijd. IHG, het moederbedrijf van Crowne Plaza, Holiday Inn en Intercontinental meldt ‘binnen 24 werkdagen’ te reageren. De meeste hotels houden zich uiteindelijk aan hun belofte en passen het tarief aan. Een uitzondering is Choice hotels, dat ineens meldt niet mee te doen met de prijsgarantie, ondanks de Lowest Price Guarantee-logo’s waarmee het sitebezoekers bestookt. Accor past de prijs weliswaar aan, maar geeft niet de beloofde extra 10 procent korting. De beloftes van ‘Beste prijzen’ van Golden Tulip en Fletcher Hotels blijken weinig waard, omdat zij per geval bekijken wat zij kunnen betekenen indien er elders een lagere prijs is gevonden.
Het hele onderzoek is te lezen in het juli/augustus nummer van de Reisgids van de Consumentenbond.