• Puuropreis
  • Nieuws
  • Piloot mishandeld, Transavia toch verantwoordelijk voor vertraging

Piloot mishandeld, Transavia toch verantwoordelijk voor vertraging

3.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Toestel Transavia @puuropreis

Transavia moet 18 klanten schadevergoeding betalen vanwege een vertraging die ontstond nadat de piloot was mishandeld door passagiers, schrijft de NOS. Transavia ging uit van overmacht, maar de rechter oordeelde anders. De luchtvaartmaatschappij noemt het vonnis ‘onbegrijpelijk’.

Twee passagiers gedroegen zich op 16 juli 2015 agressief op een vlucht van Amsterdam naar Barcelona. Bij aankomst in de Spaanse stad hield de piloot de betrokkenen tegen in de gate om hen aan de politie uit te leveren. Daarop werd hij geschopt, gestompt en bespuugd. De piloot hield er een bloedneus en een snee in zijn neus aan over.

De bemanningsleden waren zo aangeslagen, aldus het NOS-bericht, dat ze zich niet meer in staat voelden een vol vliegtuig terug te vliegen. De vliegveiligheid voor passagiers van de terugvlucht konden ze naar eigen zeggen niet garanderen. Daarom vloog het toestel met alleen de bemanning aan boord terug naar Schiphol. De passagiers voor de terugvlucht konden pas 4,5 uur later met een andere vlucht terug naar Nederland.

Achttien van hen dienden hierop een claim in. De rechter oordeelde dat er geen sprake was van overmacht en daarom moet de luchtvaartmaatschappij de gedupeerden elk 250 euro plus rente betalen. Ook moet Transavia de incassokosten van 575 euro vergoeden en de proceskosten van ongeveer 1000 euro, zo staat in het bericht.

,,Het is vervelend voor de vertraagde passagiers, maar deze uitspraak is onbegrijpelijk”, stelt Transavia in een reactie. ,,Door de rechter wordt nu gesteld dat agressie onderdeel is van het dagelijks werk. Agressie is onacceptabel en we verwachten dat de overheid onze bemanning in bescherming neemt.”

Op dit artikel kun je niet (meer) reageren.

Verrassingen in de Belgische Ardennen

Verrassingen in de Belgische Ardennen

Bij Nederlandse sportliefhebbers staan de Belgische Ardennen jaarlijks op de agenda, met Formule 1-coryfee Max Verstappen op het circuit van Spa-Francorchamps en wielrenner Mathieu van der Poel in de klassieker Luik-Bastenaken-Luik. De streek in het zuidoosten van België bekoort ook Nederlandse vakantiegangers, vooral gezien het grote aantal toeristische verrassingen.

Lees verder

Mondkapjes: welke wel, welke niet?

Mondkapjes: welke wel, welke niet?

Na de persconferentie van dinsdag 13 oktober is het duidelijk: nadat de mondkapjes al verplicht waren in het openbaar vervoer worden ze ook verplicht in winkels en publieke binnenruimtes. Nederland is daarmee niet het enige land, ook in veel andere landen zijn mondkapjes verplicht. Handig en noodzakelijk om er dus voldoende te hebben. Maar welke mondkapjes moet je nu gebruiken? Zijn ze allemaal even goed? En klopt de naam ‘mond’kapjes wel?

Lees verder

Tips voor het meenemen van je smartphone op reis

Tips voor het meenemen van je smartphone op reis

Uiteraard neem je je smartphone mee op reis, want wat moet je doen zonder mobiel? Je wilt immers in contact blijven met iedereen en de smartphone gebruik je vaak ook als camera. Het is wijs om vooraf bepaalde apps te downloaden.

Lees verder

Handige dingen voor op reis

Handige dingen voor op reis

Reizen is voorbereiden, het is veel meer dan het inpakken van een koffer of rugzak. Want… wat neem je precies mee? Paspoort, geld en kleding zijn wel de bekendste zaken; er zijn echter ook handige accessoires die jouw trip veel aangenamer kunnen maken. We geven wat tips en suggesties.

Lees verder

Blijf de hitte de baas: handige tips

Blijf de hitte de baas: handige tips

Tropisch warm in Nederland? Jazeker, het komt eigenlijk best vaak voor. Vorig jaar hadden we een tropische periode Ook komende week stijgen de temperaturen tot boven de 30 graden en is het hitteplan van RIVM actief. We weten allemaal dat we moeten zorgen voor afkoeling, zowel voor onszelf als voor onze huisdieren. Veel drinken is tip nummer 1. Maar wat kun je, zeker in deze coronatijd, nog meer doen?

Lees verder

Vertrouw je op een goed schoongemaakte hotelkamer?

Vertrouw je op een goed schoongemaakte hotelkamer?

Juist in deze corona-tijd is het heel belangrijk dat (hotel)kamers goed worden schoongemaakt en gedesinfecteerd. Veel hotels en accommodaties zorgen daar goed voor, maar er zijn er ook die nogal wat steken laten vallen, zo blijkt uit recent onderzoek van Inside Edition.

Lees verder