Piloot mishandeld, Transavia toch verantwoordelijk voor vertraging
Transavia moet 18 klanten schadevergoeding betalen vanwege een vertraging die ontstond nadat de piloot was mishandeld door passagiers, schrijft de NOS. Transavia ging uit van overmacht, maar de rechter oordeelde anders. De luchtvaartmaatschappij noemt het vonnis ‘onbegrijpelijk’.
Twee passagiers gedroegen zich op 16 juli 2015 agressief op een vlucht van Amsterdam naar Barcelona. Bij aankomst in de Spaanse stad hield de piloot de betrokkenen tegen in de gate om hen aan de politie uit te leveren. Daarop werd hij geschopt, gestompt en bespuugd. De piloot hield er een bloedneus en een snee in zijn neus aan over.
De bemanningsleden waren zo aangeslagen, aldus het NOS-bericht, dat ze zich niet meer in staat voelden een vol vliegtuig terug te vliegen. De vliegveiligheid voor passagiers van de terugvlucht konden ze naar eigen zeggen niet garanderen. Daarom vloog het toestel met alleen de bemanning aan boord terug naar Schiphol. De passagiers voor de terugvlucht konden pas 4,5 uur later met een andere vlucht terug naar Nederland.
Achttien van hen dienden hierop een claim in. De rechter oordeelde dat er geen sprake was van overmacht en daarom moet de luchtvaartmaatschappij de gedupeerden elk 250 euro plus rente betalen. Ook moet Transavia de incassokosten van 575 euro vergoeden en de proceskosten van ongeveer 1000 euro, zo staat in het bericht.
,,Het is vervelend voor de vertraagde passagiers, maar deze uitspraak is onbegrijpelijk”, stelt Transavia in een reactie. ,,Door de rechter wordt nu gesteld dat agressie onderdeel is van het dagelijks werk. Agressie is onacceptabel en we verwachten dat de overheid onze bemanning in bescherming neemt.”