A380 is molensteen voor Airbus
De superjumbo A380 hangt als een molensteen om de nek van Airbus. De Europese vliegtuigbouwer overweegt de productie van het toestel zelfs te staken, nu het in 2014 niet is gelukt om ook maar één exemplaar te verkopen. De directie van Airbus heeft inmiddels erkend zich te hebben verkeken op de markt voor het enorme vliegtuig.
Luchtvaartmaatschappij Emirates is vooralsnog de enige trouwe klant van de A380. Dat concern bestelde tot nu toe 140 vliegtuigen. Veel andere maatschappijen kiezen voor een kleinere en zuinigere variant. Die zitten sneller vol en zijn minder afhankelijk van de lengte van landingsbanen.
Dure misstap?
De ontwikkelingskosten van de A380, die zeven jaar in productie is, bedroegen ruim 20 miljard euro. Airbus speelt naar verluidt quitte op het toestel in de periode 2015-2017. Voor 2018 en daarna is dat nog hoogst onzeker. De A380 dreigt zo een dure misstap te worden voor het concern.
Financieel topman Harald Wilhelm van Airbus stelt dat het concern voor de keuze staat of te stoppen met de productie van het vliegtuig, of op zoek te gaan naar een nieuwe zuinigere motor waarmee het toestel levensvatbaarder wordt.